دوشنبه 6 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نایب رییس مجلس آلمان در تهران: حصر باید برداشته شود

کلوديا روت، نايب ریيس مجلس آلمان، در سخنانی که واکنش تند اصولگرايان را به دنبال داشته است، خواستار پايان دادن به حصر خانگی رهبران جنبش سبز شده و گفته است که «اگر اين اتفاق بيفتد مردم رضايت بيشتری خواهند داشت».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ خبرگزاری فارس گزارش داده که خانم روت، اين درخواست را روز يکشنبه پنجم بهمن در ديدار با محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، مطرح کرده است.

نايب ریيس مجلس آلمان با بيان اينکه «اميدوار بودم که حصر برداشته شود»، اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ را از نشانه‌های «خواست آزادی جوانان و دانشجويان» توصيف کرده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از زمستان سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار دارند.

کلوديا روت همچنين با اشاره به انتقادات مقام‌های جمهوری اسلامی از نقض حقوق بشر توسط آمريکا در زندان‌های گوانتانامو و ابوغريب، گفته است که «انسان بايد اصلاحات حقوق بشری را ابتدا در خانه خود درست کند و بعد از آن به گوانتانامو و ابوغريب انتقاد کند».

خانم روت همچنين درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است که «من شنيده‌ام در ايران همه می‌توانند کانديدا شوند ولی بايد از فيلتر شورای نگهبان رد شوند و همين طور شنيده‌ام که برخی نتوانسته‌اند از اين فيلتر عبور کنند».

درخواست آزادی فعاليت جعفر پناهی، کارگردان و عبدالفتاح سلطانی، وکيل مدافع زندانی، از ديگر محورهای سخنان نايب ریيس مجلس آلمان و يکی ديگر از نمايندگان اين مجلس بود که توسط خبرگزاری فارس گزارش شده است.

اين گزارش افزوده که آقای عارف در پاسخ به سخنان مطرح شده، با انتقاد از عملکرد «نمايشی و گزينشی کشورهای ديگر در بحث تروريسم»، برخی اقدامات کشورهای اروپايی را منافی حقوق بشر دانسته است.

واکنش اصولگرايان

سخنان کلوديا روت، نايب ریيس مجلس آلمان و هيات همراه او در ديدار با محمدرضا عارف، واکنش خشم‌آلود اصولگرايان را به دنبال داشته است.

سعيد جليلی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و شورای عالی امنيت ملی، گفته است: «کسانی که بيشترين ناقضان حقوق بشر هستند نمی‌توانند و در جايگاهی نيستند که بتوانند برای ديگر کشور‌ها صحبت کنند».

به گزارش ايلنا، آقای جليلی افزوده است که «ما حقوق بشر تعريف شده خودمان را داريم و آنها هم حقوق بشر تعريف شده خودشان را دارند».

خبرگزاری فارس هم گزارش داده که فاطمه آليا، عضو کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن «اظهارات مداخله‌جويانه» نايب ‌ریيس مجلس آلمان، گفته است: «بهتر بود پس از اين اظهارات مداخله‌جويانه به سفر وی پايان داده می‌شد».

محمدحسين فرهنگی، عضو هيات ریيسه مجلس نيز سخنان خانم روت را «دخالت آشکار در امور» ايران توصيف کرده و خواستار «پاسخ مناسبی» به اظهارات او شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016