پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 بهمن» بهای نفت مجددا کاهش يافت
7 بهمن» نفت اوپک به ۴۳.۶۹ دلار رسيد
پرخواننده ترین ها

آماده نفت ۳۰ دلاری باشيد

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - ارزان ترين قيمت برای فروش هر بشکه نفت در حالی در معاملات روز گذشته ثبت شد که با دستکاری‌های گاه و بيگاه آمريکا، بازار جهانی خود را برای نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار آماده می‌کند.

با گذشت حدود يک هفته از درگذشت ملک عبد الله پادشاه عربستان سعودی، قيمت جهانی نفت نه تنها افزايش نيافت که در طول چند روز گذشته تاکنون شيب سقوط آزاد کاهش قيمت طلای سياه تندتر از قبل شده است.

بر اين اساس قيمت نفت در پايان معاملات روز گذشته (هشتم بهمن ماه) به کمترين سطح در ٦ سال گذشته رسيد که اين افت قيمت در واکنش به گزارش دولت آمريکا از افزايش سطح ذخيره سازی نفت در اين کشور و بالا رفتن نگرانی ها از مازاد عرضه نفت در بازار به ثبت رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اداره اطلاعات انرژی آمريکا با انتشار گزارشی اعلام کرد: سطح ذخيره سازی نفت خام اين کشور در هفته گذشته ٩ ميليون بشکه افزايش يافت و به ٤٠٧ ميليون بشکه رسيد، اين بيشترين مقدار ذخيره سازی نفت آمريکا از سال ١٩٨٢ ميلادی تاکنون به شمار می رود.

افزايش سطح ذخيره سازی طلای سياه در ينگه دنيا بار ديگر فيتيله قيمت نفت در بازارهای چهار گوشه جهان را پائين کشيد به طوری که قيمت نفت خام دبليو تی آی آمريکا در پايان معاملات روز گذشته (چهارشنبه هشتم بهمن ماه) يک دلار و ٧٨ سنت يا چهار درصد کاهش يافت و به ٤٤ دلار و ٤٥ سنت برای هر بشکه رسيد.

اين کاهش قيمت دامن نفت برنت دريای شمال را هم گرفت و بهای نفت برنت دريای شمال هم در معاملات روز گذشته با يک دلار و ١٣ سنت کاهش يافت در سطوح ٤٨ دلار و ٤٧ سنت برای هر بشکه خريد و فروش شد.


آمريکايی ها اين روزها به عنوان مهمترين عامل تضعيف قيمت نفت در بازار جهانی نتبديل شده اند به طوری که پس از تاثير منفی افزايش ذخيره سازی نفت اين کشور بر قيمت نفت، افزايش صادرات نفت سبک آمريکا به عنوان دومين عامل کاهش بيشتر بهای طلای سياه در طول چند روز گذشته تبديل شده است.

خبرگزاری‌های بين‌المللی جهان به نقل از منابع تجاری با انتشار گزارش هايی اعلام کرده اند: پس از قرارداد سالانه شرکت خط لوله اينترپرايز پروداکتز پارتنرز با دست‌کم دو شرکت بزرگ تجاری برای فروش نفت خام سبک، صادرات ميعانات آمريکا افزايش قابل‌توجهی داشته است.

از اين رو توليدکنندگان نفتی برای لغو ممنوعيت ۴۰ ساله صادرات نفت خام آمريکا فشار آورده‌اند. در همين حال، وزارت بازرگانی آمريکا نيز در ماه دسامبر با شکستن سکوت يک ساله خود با چند درخواست فروش نفت سبک فرآوری‌شده به خارج کشور موافقت کرده است.

بر اساس اين قرارداد، شرکت اينترپرايز روزانه ٤٠ هزار بشکه نفت سبک صادر می‌کند. اين شرکت بايد پيش از اين که شرکت‌های ديگر مجوز صادرات ميعانات توليدشده از ذخاير شيل‌اويل را دريافت کنند، فروش اين محصول را آغاز کند.

از سوی ديگر شرکت اينترپرايز در سال ٢٠١٥ ميلادی ماهانه ١,٢ ميليون بشکه ميعانات آمريکا را به شرکتهای پترو-داياموند سنگاپور، بخش تجارت نفت شرکت ميتسوبيشی، و شرکت ويتول، معامله‌گر مستقل نفتی، می‌فروشد.

با وجود کاهش قوانين ممنوعيت صادرات نفت آمريکا، به دليل رقابت عرضه نفت اين کشور با نفت خاورميانه که با تخفيف زيادی عرضه می‌شود، فروش محموله‌ها در خارج آمريکا آسان نيست.

سقوط آزاد طلای سياه پس از ماه‌ها با واکنش مقامات عربستان سعودی روبرو شد و مدير عامل آرامکوی سعودی نسبت به کاهش بيش از اين قيمت جهانی نفت خام هشدار داده است.

خالد الفالح مدير عامل سعودی آرامکوی عربستان با بيان اينکه اين مجموعه به دليل کاهش قيمت های نفت در اجرای بعضی از طرح های نفتی عربستان بازنگری می کند، گفته است: به دليل افت قيمت نفت مجبور است بعضی پروژه های خود را به تعويق بيندازد و درباره بعضی قراردادها دوباره مذاکره کند.

اين مقام سعودی با اعلام اينکه عربستان بايد خود را با واقعيت های امروز تطبيق دهد، اظهار داشت: انجام برخی از پروژه ها را به آينده موکول می کنيم، تعدادی از پروژه ها را آهسته تر از برنامه های تعيين شده جلو می بريم و در باره بعضی از قراردادها دوباره مذاکره می کنيم.

او با يادآوری اينکه فکر می کنم که نفت ١٠٠ دلاری ما را بد عادت کرده است، به قدری تمرکزمان روی ايجاد ظرفيت بالاتر رفته بود که نتوانستيم ساختارهای مالی مان را تقويت کنيم، تاکيد کرد: عربستان راهبردی دارد که به وسيله دولت و از راه وزارت نفت اين کشور تعيين می شود، آنها نيز اعلام کرده اند که عربستان به تنهايی در بازار توازن ايجاد نکند.

در ادامه سقوط آزاد قيمت جهانی نفت گری کوهن رئيس بانک گلدمن ساکس از احتمال کاهش قيمتهای نفت به ٣٠ دلار در هر بشکه خبر داده است.

کوهن با بيان اينکه افت قيمت های نفت ادامه می‌يابد و می‌تواند به ٣٠ دلار در هر بشکه نيز برسد، معتقد اس: خريد و فروش کالا بسيار بسيار جدی است زيرا موضع مصرف‌کنندگان و کشورهای توليدکننده نفت با موضع آنها در چند سال گذشته متفاوت است.

اين در حالی است که بانک گلدمن ساکس پيشتر اعلام کرده بود که قيمت نفت برای مدت بيشتری پايين خواهد ماند تا توليد کاهش يابد و عرضه بيش از حد اين محصول به بازار متوقف شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016