دوشنبه 13 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنش باهنر به اتهام دريافت پول از رحيمی


محمدرضا باهنر


نايب رييس مجلس تاکيد کرد که بعد از ۳۵ سال از پيروزی انقلاب اسلامی رايحة‌ نظام مردمسالاری در کشورهای منطقه غوغا به پا کرده است. چ

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا باهنر در نشستی خبری با تبريک دهه فجر و آغاز سی و ششمين سال پيروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: در دهه‌های آخر قرن بيستم نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردمسالاری دينی و هديه‌ای الهی برای عصر معاصر به پيروزی رسيد و راه برون رفتی از نظام ظلم و ستم و جور و استعمار و استثمار برای نسل های آينده فراهم کرد.

رحيمی درخواست اعاده دادرسی داشته است

وی ادامه داد: در همان اوايل پيروزی انقلاب اسلامی برخی از متفکران غربی از واژه وقوع زلزله ای استفاده کردند که موجش می‌رود نقاط مهمی از دنيا را دربرگيرد، امروز بعد از ۳۵ سال از پيروزی انقلاب اسلامی می بينيم که رايحه نظام مردمسالاری دينی در منطقه غوغايی به پا کرده که ظرف يکی دو سال چند نفر از مزدوران و سردمداران قدرت و وابستگان به استکبار را از قدرت به پايين کشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران در عين حال گفت: اکنون بيداری اسلامی به مشکلاتی برخورد کرده است که بسياری از آن‌ها قابل پيش‌بينی بود؛ مقام معظم رهبری در سال های شروع بيداری اسلامی در کنفرانس تهران مبسوط و مفصل مزيت و تهديدهای بيداری اسلامی را برشمردند که بسياری از پيش ‌بينی‌های ايشان در آن زمان درست از آب در آمده است.

باهنر ابراز اميدواری کرد که انقلابيون کشورهای منطقه علی رغم تمامی گرفتاری‌ها بتوانند راه خود را ادامه دهند و به استقرار نظام مردمسالار واقعی برسند.

در ادامه اين نشست خبری خبرنگاری از باهنر پرسيد که وکيل آقای رحيمی مطرح کرده که شما از نمايندگانی هستيد که از ايشان برای انتخابات پول دريافت کرديد اين موضوع چقدر صحت دارد ؟‌

باهنر در پاسخ به اين پرسش گفت: حکمی بر عليه آقای رحيمی معاون اول دولت دهم صادر شده و ايشان محکوم شده است که بايد دوران محکوميت‌شان را طی کنند، بنده در اين موضوع نه دخالت می‌کنم و نه حرفی دارم.

وی افزود: البته شنيده شده ايشان به دنبال اعاده دادرسی و استفاده از ماده ۱۸ ، ماده مربوط به اختيارات رييس قوه هستند. ما مطمئن هستيم که قوه قضاييه به عنوان قوه مستقل طبق قانون اساسی عمل می‌کند، ان شاالله اگر رسيدگی ادامه داشته باشد عادلانه رسيدگی کنند و حکم عادلانه‌ای صادر شود.

نايب رييس مجلس ادامه داد:‌آقای رحيمی متهم است که پولی را گرفته و برای انتخابات خرج کرده است، البته بنده محتوای داخل پرونده و برخی مسائل آن اطلاعی ندارم. دادگاه ايشان غيرعلنی و محرمانه بوده و اگر قرار به انتشار جزئيات آن باشد طبعا خودشان اين کار را انجام می‌دهند.

باهنر در ادامه توضيحاتش به روند فعاليت‌های انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: از ابتدای انقلاب در انتخابات‌ مختلف، فعالان سياسی و جريانات برای تصدی کرسی موردنظر رقابت کردند، رقابتی که از صدر انقلاب بعد از جريان ليبرال ها و بنی‌صدر فراری و منافقين تا سال ۶۰ شروع شد و بعد از آن گروه های چپ و راست تشکيل شدند بعد از مدتی دو گروه اصول گرايی و اصلاح طلبی با يکديگر به رقابت پرداختند.

وی افزود : از همان زمان احزاب فعال شدند که برخی از اين احزاب همچون کارگزاران و مشارکت دولت ساخته بودند، در دولت آقای احمدی نژاد نيز چيزی به نام رايحه خوش ايجاد شد.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری که در محل خبرگزاری تسنيم سخن می‌گفت، ادامه داد: در اين بين برخی احزاب همچون موتلفه و جامعه اسلامی مهندسين ماندگار ماندند و در جريان انتخابات فعاليت می‌کردند، طبيعتا در انتخابات‌ مختلف از کانديداها حمايت‌های معنوی و مادی می‌شود. کانديدايی که برای انتخابات نامزد می‌شود بايد يا خودش هزينه کند يا ستادش اين هزينه را متقبل شود. گاهی بدون اطلاعات کانديدايی علاقه مندان به او برای پيروزی اش هزينه می‌کنند. هزينه‌هايی که شامل چاپ تراکت، ايجاد ستاد و حتی اجاره اتومبيل برای رفت و آمد است.

باهنر تاکيد کرد: مهم آن است که بايد مشخص شود پول‌هايی که به کانديداها می‌رسد پول با منشا کثيف نباشد و منشا پاک داشته باشد، اگر کانديدايی با گرفتن پولی وامدار کسی می شود بحث ديگری است.

به گزارش ايسنا، نايب رييس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: امروز حاکميت يعنی مجلس و دولت به اين جمع بندی نرسيده‌اند که کمکی مشخص به نامزدهای انتخاباتی کنند، من معتقدم که نظام جمهوری اسلامی برای تبليغات انتخاباتی نامزدهای تاييد صلاحيت شده بايد کمک کنند، موضوعی که الان قانونمند نشده است.

وی افزود: بر همين اساس کانديداها برای تامين هزينه های انتخاباتی شان از چند کانال اقدام می‌کنند و طبيعتا پول شخصی آن‌ها برای هزينه‌های انتخاباتی کفايت نمی‌کند واگر به همين دليل خدای ناکرده برخی از طرق مختلف از بيت المال استفاده می‌کنند و يا از افراد مختلف کمک می‌گيرند، قطعا منشا اين کمک‌ها بايد پاک باشد.

نايب رييس مجلس در ادامه گفت: اين طور مطرح شده که آقای رحيمی پولی گرفته و آن را به تعدادی از کانديداها داده است، مثلا به هر کانديدا از اين ميزان پول به طور ميانگين ۵ ميليون می‌رسد که اين مبلغ ۵ درصد هزينه‌هايشان است، احتمالا کانديداها هم نمی‌دانستند منشا اين پول ناپاک است.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين ادامه داد: بر اين اساس اگر مجموعه از رقبای اصول گرا يعنی اصلاح طلبان بخواهند اين طور از اين موضوع استفاده کنند که ۸ سال پيش کانديداهای اصولگرا ۵ ميليون پول که منشا درستی هم نداشته برای انتخابات گرفته و خرج کرده‌اند بداخلاقی انتخاباتی را در پيش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: شايد اکنون اين سوال پيش می آيد که مگر اصلاح طلبانی وجود دارند که برای انتخابات پول خرج نکرده باشند، در دوران انتخابات هزينه‌هايی برای چاپ پوستر ، تشکيل ستاد خرج می‌شود.

بايد با جبهه پايداری ائتلاف کنيم

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد: ما بايد به عنوان فعال انتخاباتی پولی که برای انتخابات هزينه کرديم را بدانيم از چه منشايی است و در مقابل قوه قضاييه نيز پاسخگو باشيم. مهم آن است که منشا پول پاک بوده و به بيت‌المال دست‌اندازی نشده باشد، متاسفانه در برخی موارد در انتخابات‌ها دست‌اندازی غيرمستقيم به بيت‌المال می‌شود و از شرکت‌های دولتی پول گرفته می‌شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: در مجمع تشخيص مصلحت نظام بحث و بررسی در خصوص سياست‌های کلی انتخابات در حال انجام است که از جمله آن شفاف شدن منابع و هزينه‌های انتخابات می‌باشد.

باهنر در ادامه مجددا به موضوع پرونده رحيمی اشاره و اظهار کرد: يکی از پرونده‌های مهم قضايی که با مسير طی شده به نقطه آخر رسيده پرونده آقای رحيمی است البته ايشان درخواست اعاده دادرسی داده ولی اينکه چقدر با آن موافقت شود مشخص نيست.

در ادامه خبرنگاری از باهنر پرسيد که طبق گفته وکيل آقای رحيمی، شهادت‌نامه‌ای از طرف شما در پرونده ايشان موجود است که طبق آن شما پول را دريافت کرده و بين ۱۷۰ نماينده پخش کرده‌ايد، باهنر در پاسخ گفت: بنده در هر دوره از انتخابات تلاش کردم که از نامزدها حمايت کنم و حتی در اين رابطه نقش محوری داشته‌ام، قطعا برای حمايت از کانديداهای انجام شده نيز بايد پاسخگو باشيم، همواره به اين موضوع دقت کرده‌ايم که پول کسب شده برای انتخابات دارای منشا روشن، شفاف و پاک باشد.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری تاکيد کرد که رسيد پولی به کسی نداده است.

وی با بيان اينکه در هر دوره از انتخابات مجلس از بيش از ۲۰۰ کانديدا حمايت کرده است، گفت: حمايت‌ها به اشکال مختلف همچون سخنرانی، پخش تراکت و ساير حمايت‌ها بوده است اما اينکه آقای رحيمی می‌گويد بنده رسيدی گرفته و اين پول‌ها را پخش کرده‌ام درست نيست.

باهنر همچنين گفت: در زمان حيات آقای عسگراولادی، ايشان در انتخابات فعال بوده و بخشی از کمک‌ها را انجام می‌دادند، اين يک کار دسته‌جمعی است و تاکنون اينطور نبوده که يک نفر مسئول مالی باشد البته هنوز تکليف احزاب مشخص نيست که می‌توانند کار اقتصادی کنند يا خير؟ بايد قبول کنيم که کار انتخاباتی هزينه دارد و بايد هزينه‌های آن تامين شود.

به گفته باهنر، حمايت از کانديداهای مجلس از طرق مختلف انجام می‌شود.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال وحدت بين اصولگرايان با توجه به برگزاری جلسات همگرايی، گفت: ما در انتخابات آتی رقيب جدی به نام اصلاح‌طلبان داريم البته درخواست‌مان از دوستان اصلاح‌طلب آن است که در چارچوب قانون وارد انتخابات شوند، چون فعاليت سياسی انتخاباتی با هنجارشکنی همسويی ندارد و امکان‌پذير نيست.

وی افزود: با توجه به فعال شدن اصلاح‌طلبان، اصولگرايان بايد تلاش کنند که به يکديگر نزديک شوند، در انتخابات‌ گذشته حضور اصلاح‌طلبان کم‌رنگ بود به همين دليل بيشتر رقابت به رقابت درون خانواده اصولگرايی محدود می‌شد اما اين بار به دليل داشتن رقيب مشترک بايد اصولگرايان تلاش کنند به يکديگر نزديک شوند. مثلا ما در مورد جبهه پايداری احساس می‌کنيم که بايد با هم به ائتلاف برسيم.

نايب رييس مجلس در ادامه با تاکيد بر اينکه مردم مشکلات جدی دارند، گفت: مشکل مردم اين نيست که چه تعداد از کرسی‌ها به دست اصولگرايان و يا اصلاح‌طلبان می‌افتد به همين دليل درخواستم از رسانه‌ها آن است که فعلا فضای عمومی کشور را انتخاباتی نکنند چون مردم حوصله اين حرف‌ها را ندارند، البته احزاب بايد در درون خود فعال باشند.

به گفته باهنر، مشکلات فعلی کشور، رکود، تورم، بيکاری و برخی مسائل اجتماعی است که بايد دولت، مجلس و ساير نهادهای تصميم‌گير با همکاری يکديگر برای رفع اين مشکلات تلاش کنند.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا آيت‌الله مصباح امکان دارد که محوريت اصولگرايان را بر عهده گيرد؟‌ گفت: آيت‌الله مصباح در ابعاد علمی و فرهنگی خدمات زيادی داشته‌اند و عضو جامعه مدرسين است. ما تلاش می‌کنيم با برگزاری نشست‌ها بتوانيم به يک جمع‌بندی و وحدت برسيم اما همه زير سايه جامعتين کار می‌کنيم و فعال هستيم. علاقه‌منديم اگر حتی مساله مختصری با آيت‌الله مصباح وجود دارد اين موضوع با جامعتين حل شود تا کار جدی‌تر پيگيری شود.

وی در پيش‌بينی از فضای انتخاباتی، گفت: فضای انتخابات آينده دو قطبی يعنی رقابت بين اصلاح‌طلبان و اصولگرايان و يا سه قطبی يعنی رقابت بين اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و معتدلين می‌شود.

باهنر در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه کميسيون شوراها برای استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: اين طرح مزيت‌ها و اشکالاتی دارد، حسن استانی شدن انتخابات اين است که افراد مقداری شناخته‌تر خواهند شد و انتخابات به سمت حزبی و ارائه ليست‌ها همچون تهران می‌رود.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری افزود: مشکل اساسی امروز اين است که يک نماينده هم بايد در مورد کلان‌ترين مسائل کشور تصميم‌گيری کند و هم اينکه به جزئی‌ترين مسائل حوزه انتخابيه‌اش رسيدگی کند. اگر انتخابات استانی شود نماينده با مسائل استانی روبروست. از طرفی اشکال اين است که ارتباط نماينده با مردم کم می‌شود. اين مشکل را نيز طراحان حل کرده‌اند که بر اساس آن کانديداها شهرستانی باشند اما از سطح استان رای‌گيری شود.

باهنر در پاسخ به پرسش ديگری در مورد حواشی به وجود آمده از سفر نايب رييس مجلس آلمان، گفت: اظهارات اين خانم نشان می‌دهد که انگار ايشان همچنان در فضای گذشته است و احساس پدرخواندگی با کشورها دارد و بر اين اساس اظهاراتی را مطرح می‌کند.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری افزود: سفر ايشان با ملاقاتی همراه بود که اين امکان وجود داشت اين ملاقات‌ها مديريت شده صورت می‌گرفت. در سفرهای گذشته نيز برخی ملاقات‌ها انجام شد که به نظرم ضعف امنيتی بوده است.

وی گفت: نايب رييس مجلس آلمان اظهاراتی را مطرح کرده است که بهتر بود ايشان ادب را رعايت می‌کرد و حرف‌هايی نمی‌زد که کشور ميزبان را برنجاند. از طرفی ملاقات با آقايانی که انجام شده آنها نيز تنها گوش دادند و بايد پاسخ هم می‌دادند. يکی از اصلاح‌طلبان می‌گفت اين خانم به من اين حرف‌ها را زده است. حرف ما اين است که وقتی فردی از کشور خارجی می‌آيد و صحبت‌هايی را در مورد سرنگونی حزب ديگری و آرزوی مثبت برای حزب ديگری می‌کند بايد در قبال آن واکنش نشان داد نه اينکه آقايان از اين حرف‌ها مشعوف شوند.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری در خصوص موضوع نحوه پرداخت يارانه‌ها و تعيين تکليف آن در بودجه، گفت: از اواخر دولت گذشته در ميزان يارانه پرداخت شده با درآمد کسر شده طراز وجود نداشت و همواره دولت‌ها برای پرداخت يارانه کسری داشتند.

وی افزود: دولت برای جبران اين کسری سه راه دارد؛ اول اينکه درآمدها يعنی قيمت فرآورده‌ها را افزايش دهد، راه ديگر قطع يارانه و يا حذف برخی يارانه‌بگيران است و راه سوم اين است که از جايی ديگر پول دادن يارانه به همه را تامين کند که اين باعث تورم می‌شود.

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبری گفت که انتظار می‌رود دولت تدبير راهکاری بيانديشد نه اينکه بگويد نمی‌توانيم ميزان درآمد افراد برای دريافت يارانه را مشخص کنيم. حرف ما اين است که شما حداقل يک ميليون فرد پولدار را شناسايی کرديد که آنها احتياج به دريافت يارانه نقدی ندارند، حداقل الان آنها را حذف کنيد و بعد سراغ ديگران برويد.

وی در پايان گفت که انتظار می‌رود دولت قانون مصوب مجلس برای حذف يارانه پولداران را اجرايی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016