چهارشنبه 15 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 بهمن» آماده نفت ۳۰ دلاری باشيد
8 بهمن» بهای نفت مجددا کاهش يافت
پرخواننده ترین ها

قيمت نفت اوپک روند صعودی پيدا کرد

ایرنا ـ براساس محاسبات دبيرخانه اوپک که عصر ديروز (سه شنبه) اعلام شد، قيمت سبد نفت اين سازمان، دوشنبه گذشته با ۷.۵ درصد افزايش نسبت به جمعه گذشته، به ۴۸.۱۹ دلار در هر بشکه رسيد.

بنا به اعلام پايگاه اطلاع رسانی اوپک، قيمت نفت اين سازمان جمعه گذشته ۴۴.۸۳ دلار در هر بشکه بود.

قيمت نفت اوپک که در ۲۳ ژوئن (دوم خرداد ماه) به رکورد ۱۱۰.۳۰ دلار در هر بشکه رسيده بود، به دليل افزايش چشمگير توليد نفت در آمريکا و تصميم اوپک مبنی بر کاهش ندادن سقف توليد اين سازمان با هدف حفظ سهم بازار، به طور مرتب کاهش پيدا کرد و در تاريخ ۱۳ ژانويه (۲۳ دی) به پايين ترين سطح خود يعنی ۴۱.۵۰ دلار در هر بشکه رسيد اما پس از نيمه ژانويه، قيمت نفت اوپک تقريبا روند افزايشی به خود گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالله البدری دبيرکل اوپک در اواخر ماه ژانويه با گفتن اينکه ممکن است قيمت نفت کمترين سطح خود را تجربه کرده باشد، در حقيقت از تغيير روند حرکت قيمت خبر داد.

براساس اعلام شرکت بين المللی بيکر هافس آمريکا، شمار دکل های نفتی آمريکا در هفته گذشته ميلادی، بيشترين کاهش خود از زمان آغاز ثبت آمار آن در سال ۱۹۸۷ را تجربه کرد و در مقايسه با تابستان گذشته، ۲۴ درصد کمتر شد.

از سوی ديگر، کارگران ۹ پالايشگاه نفتی در ۴ ايالت آمريکا در اعتراض به حقوق و شرايط ايمنی محل کار، از يکشنبه گذشته دست به اعتصاب زده اند.

همچنين گزارش خبرگزاری رويترز از نيويورک حاکيست، قيمت جهانی نفت در حالی برای چهارمين روز پياپی افزايش يافت که ارزش دلار آمريکا کاهش يافت و ذخيره سازی نفت اين کشور باز هم بالا رفت.

قيمت نفت در پايان معاملات روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) در حالی بالا رفت که افت ارزش دلار موجب افزايش قيمت بسياری از کالاها شد و در نهايت، رشد قيمت نفت را در چهار روز گذشته به ١٩ درصد رساند.

با وجودی که ذخيره سازی نفت آمريکا در هفته گذشته نيز افزايشی چشمگير داشت، اما سرمايه گذاران بر اين باور هستند که قيمتهای نفتی پس از هفت ماه افت به کف خود رسيده اند.

بازرگانان نفتی اظهار می کنند که افزايش قيمت نفت به دليل اعلام برنامه های بی.پی برای کاهش ١٣ درصدی هزينه های خود در سال ٢٠١٥ رخ داد. برنامه بی پی پس از طرحهای مشابه شرکتهای نفتی ديگر اعلام شد.

قيمت نفت برنت در پايان معاملات روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) سه دلار و ١٦ سنت يا ٦ درصد افزايش يافت و به ٥٧ دلار و ٩١ سنت برای هر بشکه رسيد. در طول معاملات ديروز، قيمت اين نفت تا مرز ٥٩ دلار هم بالا رفت.

قيمت نفت دبليو تی آی آمريکا نيز در پايان معاملات ديروز (سه شنبه، ١٤ بهمن ماه) سه دلار و ٤٨ سنت يا هفت درصد بالا رفت و در نهايت در سطح ٥٣ دلار و پنج سنت تثبيت شد.

در همين حال، موسسه نفت آمريکا برآورد کرد که ذخيره سازی نفت اين کشور در هفته گذشته بيش از ٦ ميليون بشکه افزايش يافت تا برای پنجمين هفته پی در پی شاهد بالا رفتن ذخيره سازی نفت در آمريکا باشيم. در پی انتشار اين خبر، قيمت نفت برنت و دبليو تی آی پس از پايان روز کاری نزديک به يک دلار سقوط کرد.

قيمتهای جهانی نفت در چهار روز گذشته نزديک به ٩ دلار يا ١٩ درصد بالا رفته است. اين افزايش قيمت از روز جمعه (١٠ بهمن ماه) و در واکنش به اين موضوع آغاز شد که تعداد دکلهای حفاری نفت در آمريکا در هفته گذشته بيشترين نرخ کاهش را در ٣٠ سال گذشته تجربه کرد.

فيل فلين تحليلگر موسسه پرايس فيوچرز گروپ، گفت: مسائل زيادی هستند که هم اکنون در بالا رفتن قيمتها تاثير گذار هستند.

روز سه شنبه (١٤ بهمن ماه) نرخ برابری دلار در مقايسه با سبد ارزی، نزديک به يک درصد کاهش يافت که بيشترين افت روزانه ارزش دلار از ماه اکتبر ٢٠١٣ به حساب می آيد. اين موضوع موجب افزايش قيمت کالاهای قيمت گذاری شده با دلار شد.

الجزاير، آنگولا، اکوادور، ليبی، ايران، عراق، کويت، نيجريه، قطر، عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا از اعضای تشکيل دهنده اوپک هستند. ۴۰ درصد عرضه جهانی نفت توسط اوپک توليد می شود.

پايگاه خبری بلومبرگ نيز عصر ديروز از تغيير روند حرکت قيمت در بازارهای جهانی خبر داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016