چهارشنبه 15 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واکنش شديد دو مرجع دینی به عملکرد وزارت ارشاد

درس خارج فقه صبح چهارشنبه آيت‌الله نوری همدانی و آيت‌الله مکارم شيرازی از مراجع تقليد مقيم قم شاهد اعتراض به رويکرد وزارت ارشاد به ويژه در حوزه موسيقی بود. اين روزها، مسئولان اين وزارت‌خانه درگير موضوعات پيش آمده پس از انتشار آلبوم«تو را‌ ای کهن بوم دوستت دارم» هستند.

به گزارش تابناک، آيت‌الله حسين نوری همدانی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با بيان اينکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زن اجازه داده شده که به آوازه‌خوانی در بين مردم بپردازد، گفت: حرف و صحبت متعارف زنان با رعايت موازين اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هيچ وسيله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گيريم.

وی يادآور شد: خواندن زن و موسيقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن کريم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنين کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


استاد حوزه علميه قم خاطرنشان کرد: هر فيلم، جشنواره، کتاب و موسيقی که متضمن ارزش‌های انقلابی نباشد، جلوی آن می‌گيريم.

وی عنوان کرد: حوزه علميه قم از ابتدا زير پرچم انقلاب همراه امام بوده و امروز نائب امام خمينی(ره) يعنی آيت‌الله خامنه‌ای همراه مويد نظام بوده، حوزه بيدار و هوشيار است و هر فيلم، کتاب و موسيقی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاف اسلام باشد، جلوی آن را می‌گيريم.

آيت‌الله نوری‌همدانی با بيان اينکه آزادی بيان ما بايد در چارچوب اسلام باشد، گفت: کشور فرانسه، پيامبر اکرم(ص) را به اسم آزادی بيان می‌کوبد، هر دولتی باشد، بايد بداند ما طرفدار اسلام هستيم و هر کسی بخواهد بر خلاف موازين اسلام گام بردارد با آن مخالفت می‌کنيم، بايد امروز از بروز اين موارد جلوگيری کنيم تا در آينده مشکلی در زمينه‌های ديگر به وجود نيايد.

در همين حال آيت‌الله ناصر مکارم‌شيرازی نيز در درس خارج فقه امروز خود با اشاره به اقدامات اخير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخيرا ديده می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را زير پا می‌گذارد و شکايت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامی مطرح می‌شود.

وی يادآور شد: مردم را ناراضی نکنيد، زيرا مردم انقلابی هستند و انقلاب کردند و نارضايتی آنها نتيجه خوبی برای کشور ندارد، بنابراين بايد در کار خود تجديد نظر کنند تا مردم راضی باشند.

حسين نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در توضيح مصاحبه صبح امروزش اظهار داشت: بنده خبر مربوط به اعطای مجوز به آلبوم خواننده را پيگيری کردم.

وی افزود: مجوزی را که وزارت ارشاد صادر کرده تک خوانی خانم نيست بلکه هم خوانی است که پس از بررسی های لازم وزارت ارشاد به اين آلبوم مجوز داد.

سخنگوی وزارت ارشاد با بيان اينکه ادعای تک خوانی در اين آلبوم صحت ندارد، افزود: قرار شده مسئولان مربوطه آلبومی را هم اکنون در بازار وجود دارد بررسی کنند و اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت حتما آن را جمع آوری کنند.

نوش‌آبادی ادامه داد: قبل از اعطاری مجوز هم محتوا و هم شعر و هم موسيقی اين آلبوم بررسی و بر اساس مقررات برای اين آلبوم مجوز صادر شد و اگر هم آلبومی با محتوای تک خوانی در بازار عرضه شده مجوزی از سوی ارشاد دريافت نکرده است و بدون اجازه در حال انتشار است که با آن برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد تاکيد کرد: قرار شده مسئولان مربوطه آلبوم موجود در بازار را بررسی کنند ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفه بايد تاکيد کنم اعطای مجوز به البومی صورت گرفته که در آن يک خانوم با يک آقا هم خوانی کرده و صدای خانم در اين آلبوم ذيل صدای مرد است.

وی گفت: وزارت ارشاد مجوزی را برای تک خوانی صادر نکرده و مجوز ياد شده برای هم خوانی بود و اگر آلبوم تکخوانی عرضه شده حتما بدون مجوز است.

ماجرای آلبومی که جنجالی شد
مراسم رونمايی از آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» به آهنگ‌سازی «پيمان خازنی» در ژانر موسيقی ملی و با نگرشی ارکسترال، سه‌شنبه هفتم بهمن در فروشگاه نشر چشمه برگزار شد.

چند روز و پس از برخی انتقادات از اين آلبوم، حسين نوش‌آبادی معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آلبوم «تورا ای کهن بوم دوست دارم» گفت: اين آلبوم تک‌خوانی خانم نيست بلکه همخوانی است و پس از بررسی‌های لازم موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد شده است. وی افزود: مجوز اين آلبوم قانونی صادر شده و در چهارچوب ضوابط و مقررات ارشاد بررسی و مجوز دريافت کرده و ادعای تک خوانی صحت ندارد. سخنگوی ارشاد ادامه داد: آلبوم‌های موسيقی به صورت همخوانی مسبوق به سابقه است و در گذشته نيز مشابه اين آلبوم‌ها مجوز دريافت کرده و مخالف سياست‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيست.

وی سپس اظهار داشت: بنده خبر مربوط به اعطای مجوز به آلبوم خواننده را پيگيری کردم. وی افزود: مجوزی را که وزارت ارشاد صادر کرده تک خوانی خانم نيست بلکه هم خوانی است که پس از بررسی های لازم وزارت ارشاد به اين آلبوم مجوز داد. سخنگوی وزارت ارشاد با بيان اينکه ادعای تک خوانی در اين آلبوم صحت ندارد، افزود: قرار شده مسئولان مربوطه آلبومی را هم اکنون در بازار وجود دارد بررسی کنند و اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت حتما آن را جمع آوری کنند.

سپس اين مساله مورد توجه مجلس قرار گرفت. طاهری سخنگوی کميسيون فرهنگی مجلس با اشاره به انتشار خبر مبنی بر انتشار آلبوم تکخوانی يک خواننده زن اظهار داشت: در اين راستا تماسی با آقای مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شد که وی در اين باره گفت، آن گونه که در جامعه موضوع شايعه شده نيست و قرار شد تا در اين رابطه اطلاعات دقيقی در اختيار مجلس و به ويژه کميسيون فرهنگی قرار گيرد تا قضاوت و ارزيابی دقيق‌تری بتوان در رابطه انجام داد.

بعد از اين، دفتر موسيقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر صدور مجوز آلبوم تک خوانی زن، جوابيه‌ای صادر کرد.

متن جوابيه دفتر موسيقی به شرح ذيل است:
«آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم دوستت دارم» در واقع آلبوم هم‌خوانی با صدای استاد محسن کرامتی، استاد برجستهٔ آواز و رديف‌دان موسيقی دستگاهی ايران، از هنرمندان خوشنام ومتعهد موسيقی ايران و خانم نوشين طافی است.

اين اثر در قالب موسيقی سنتی با اشعار وموسيقی وزين بوده که در شوراهای شعر و موسيقی دفتر که متشکل از اساتيد و نخبگان متعهد و ارزشی انقلاب اسلامی هستند بررسی ومورد تأييد قرار گرفته است.

بر اساس ضوابط موجود که ازبدو تاسيس دفتر موسيقی تا کنون به آن عمل شده است هيچ گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم خوانی زن ومرد دارند، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای اين گونه آثار نيز صادر می‌گردد. لذا اثر مذکور به دفعات در واحد تطبيق بررسی شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات مورد نظر دفتر موسيقی، نمونه نهايی با رعايت کليه ضوابط ومقررات، به درستی وصحت اجازه انتشار دريافت کرده است.

عموماً پس از انتشار آثار نيز کار‌شناسان واحد تطبيق مجدداً بررسی‌های تطبيقی را انجام خواهند داد و در صورت عدم تطبيق با نمونه صوتی ثبت شده در دفتر برخوردهای قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت.

اين دفتر مجدداً بر اين نکته تأکيد می‌کند که تاکنون هيچگونه مجوز تک خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی يا اجرای صحنه‌ای، مگر در موارد کنسرت ويژه بانوان صادر نکرده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016