دوشنبه 20 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه دو كنشگر مدنى و دو بازيكن پيشين تيم ملى فوتبال ايران به فیفا

نازنين افشين جم مک‌کی و دريا صفايی، دو کنشگر مدنی به‌همراه مصطفی عرب، کاپیتان و محمد بیاتی، بازيکن پيشين تيم ملی فوتبال ايران در نامه‌ای خطاب به سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خواهان لغو تبعيض و رفع ممنوعيت ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال در ايران شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موضوع: لغو تبعيض و رفع ممنوعيت ورود بانوان به استاديوم‌های فوتبال در جمهوری اسلامی ايران


نازنين افشين جم مک‌کی، دريا صفايی، مصطفی عرب و محمد بیاتی

جناب آقای سپ بلاتر

ممانعت جمهوری اسلامی ايران از ورود زنان به استاديوم ها برای تماشای مسابقات فوتبال، که از سال ١٩٨٢ شروع شده است، ما را بر آن داشت تا از شما به عنوان عاليترين مقام فيفا برای رفع اين ممنوعيت ناعادلانه کمک بخواهيم. اتخاذ چنين سياستی برعليه زنان ايران اخلاقا اشتباه، تبعيض‌آميز و مخالف روح واساسنامهٔ فيفا و همچنين مغاير با قوانين حاکم بر سوييس و قوانين بين المللی است. فيفا وظيفه دارد که با هر گونه تبعيض و تعصب، از جمله محروميت زنان از تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها مقابله کنند.

اساسنامهٔ فيفا
تفکيک جنسيتی و تبعيض بر ضد زنان بر خلاف تعهدات بين المللی و روح وحدت بخش ورزش است که لازمه ی هر"بازی زيبا" است. چنين تبعيضی همچنين بر خلاف اساسنامهٔ فيفاست. مادهٔ ٢(الف) اساسنامهٔ فيفا به صراحت اعلام ميکند که اهداف فيفا شامل ترويج فوتبال "در پرتوی ارزشهای وحدت‌بخشی، تربيتی، فرهنگی، و انسانی" است. ماده ی ٣ اساسنامه مشخصا تصريح ميکند که هر گونه تبعيض "برعليه هر کشور، هر شخص يا گروهی از مردم به علت نژاد، جنسيت، زبان، مذهب، و عقايد سياسی يا به هر دليل ديگری اکيدا ممنوع و مجازات آن تعليق يا اخراج است."

فيفا همواره برای رفع تبعيض اقدام کرده است. اعلام روزی به نام "نه به نژادپرستی" در تقويم فيفا از آن جمله است. خود جناب عالی نيز اشاره کرده ايد که تحريم و مجازاتهای سخت برای رفع تبعيض ضروری است تا اين عمل مغاير روح ورزش از فوتبال پاک شود.آيين‌نامهٔ انضباطی فيفا، که بيان کنندهٔ مجازاتهايی در صورت تخطی از مقررات فيفاست، در خصوص همهٔ رقابتهای ورزشی فيفا اعمال می‌شود. افزون بر آن همهٔ مجامع ورزشی و اعضای آنها، از جمله باشگاه‌های ورزشی، مقامات رسمی، بازيکنان و تماشاگران، که فيفا اجازهٔ ورودشان به مسابقات فوتبال را می‌دهد، موظف به تبعيت از اين آيين‌نامهٔ انضباطی‌اند.

قوانين سوييس
فيفا تحت قوانين کشور سوييس به ثبت رسيده است. بنابراين موظف است بر طبق اين قوانين هر گونه تبعيض جنسيتی را منع کند. قوانين کشور فدرال سوييس هر گونه تبعيض جنسيتی را غيرقانونی اعلام کرده است. سازمان فدرال برابری جنسيتی مسئوليت دارد هر گونه نابرابری جنسيتی را بررسی و متخلفان را تحت تعقيب قانونی قرار دهد.

قوانين بين المللی
پيمان نامه سازمان ملل متحد در خصوص رفع هر گونه تبعيض بر ضد زنان در سال ١٩٧٩در مجمع عمومی به تصويب رسيد و در تاريخ های٢٣ ژانويه ١٩٨٧ و ٢٧ مارس ١٩٩٧ در سوئيس نيز امضا و تصويب گرديد. اين کنوانسيون هر گونه تبعيض بر ضد زنان را ممنوع اعلام می‌کند. و تبعيض را چنين تعريف ميکند: "...هر گونه محروميت از حقوق بنيادی يا ايجاد محدوديت در اين حقوق بر پايهٔ جنسيت، که هدف آن يا نتيجه‌اش کاهش بهره‌مندی زنان از ورزش" باشد.

نتيجه
خط مشی جمهوری اسلامی ايران مبنی بر محروميت زنان از حضور در مسابقات فوتبال بر همهٔ جهانيان آشکار شده است. هيچ کس نبايد به صرف جنسيتش از حضور در مسابقات فوتبال محروم شود. هيچ کس نبايد به جرم درخواست ديدن مسابقهٔ فوتبال يا واليبال در ورزشگاه‌ها بازداشت شود يا مورد ضرب و شتم قرار گيرد. ورزش بايد جلوه‌گر روح والای انسانی باشد. ما از فيفا می‌خواهيم که، بر اساس مادهٔ ٣ اساسنامهٔ خود، عضويت فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی را به حالت تعليق درآورد يا حداقل، همانند اقدام شايستهٔ فدراسيون جهانی واليبال در سال ٢٠١۴، ايران را از ميزبانی مسابقات بين المللی، که زير نظر فيفاست، محروم کند و مانع از برگزاری هر گونه برنامهٔ ورزشی سازمان يافته از طريق فيفا در ايران شود تا حکومت ايران به اين تبعيض جنسيتی بر ضد زنان خاتمه دهد.

چنانچه به سند يا مدرکی در اين باره نياز داريد، خواهشمند است از تماس با ما دريغ نفرماييد. پيشاپيش از توجه شما به اين نامه سپاسگزاريم ومنتظر پاسخ جنابعالی هستيم.

با احترام،
ششم فوريه ۲۰۱۵، برابر با ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

• نازنين افشين جم مک کی، کنشگر بين المللی حقوق بشر، رئيس سازمان "اعدام کودکان را متوقف کنيد"، رئيس "بنياد نازنين"
• دکتر دريا صفايی، کنشگر حقوق زنان
• دکتر مصطفی عرب، کاپيتان پيشين تيم ملی فوتبال ايران، قهرمان جام ملتهای آسيا (١٩۶٨ و ١٩٧٢)، شرکت‌کننده در المپيک ١٩۶۴ توکيو
• محمد بياتی، بازيکن پيشين تيم ملی فوتبال ايران، قهرمان جام ملتهای آسيا (١٩۶٨)، شرکت‌کننده در المپيک ١٩۶۴ توکيو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016