دوشنبه 27 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
21 بهمن» اوپک قيمت نفت را افزايش داد
16 بهمن» نفت به ۶۰ دلار نزديک شد
پرخواننده ترین ها

زنگنه: وضعیت صنعت نفت اسفناک است

وزیر نفت ایران وضعیت تیره و تاری از وضعیت این صنعت در سال آینده ترسیم کرد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، وضعیت این صنعت را "نابسامان و بسیار اسفناک" توصیف کرده و گفته است که این وزارتخانه پولی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



آقای زنگنه امروز دوشنبه ۲۷ بهمن به مجلس رفته بود تا از بند الحاقی به بودجه سال آینده برای اختصاص ۴.۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به طرح‌های توسعه میادین مشترک دفاع کند.

آقای زنگنه در سخنانش در مجلس با ابراز نگرانی از "وضعیت اسفناک حاکم بر صنعت نفت" هشدار داد که اگر این بند رای نیاورد "دچار بحران واقعی می‌شویم".

با وجود چشم‌انداز تیره‌ای که وزیر نفت ایران از وضعیت سال آینده ترسیم کرد، این بند الحاقی که به دلیل مغایرت با برنامه پنجم توسعه نیازمند رأی موافق دو سوم نمایندگان بود، رای نیاورد و به کمیسیون تلفیق بودجه برگردانده شد.

قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه‌ای که نیمه آذر ماه به مجلس ارائه شد، حدود ۷۰ دلار در نظر گرفته شده بود، اما سقوط شدید قمیت نفت به زیر پنجاه دلار باعث شده است که دولت با الحاق بندهایی خواهان استفاده از منابع صندوق توسعه و همین طور فروش اوراق مشارکت برای سرمایه گذاری در صنعت نفت شود.

با وجود مخالفت نمایندگان مجلس با برداشت از صندوق توسعه ملی، بند الحاقی مربوط به انتشار و فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی در مجلس تصویب شد.

حقوق کارکنان

وزیر نفت با اشاره به مصوبه سابق مجلس برای اختصاص ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی به این صنعت گفت: "با احتساب نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار با فروش دو میلیون بشکه در روز حدود ۱۳ میلیارد دلار عاید وزارت نفت می‌شد، اما امروز با احتساب نفت ۴۰ دلاری حدود ۳ میلیارد دلار می‌شود."

آقای زنگنه گفت که با این حساب وزارت نفت در پرداخت حقوق کارکنان خود هم به مشکل برخورده است "چه برسد به این که بخواهیم در میادین مشترک نیز سرمایه‌گذاری کنیم".

او همچنین امکان استقراض منابع مالی از خارج از ایران را به دلیل تحریم‌ها رد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016