پنجشنبه 30 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پشت پرده گرد و غبار در خوزستان

ميدان نفتی آزادگان که پس از ميدان نفتی غوار در عربستان و ميدان نفتی بورقان در کويت سومين ميدان نفتی بزرگ جهان است، اينک به بلای جان محيط زيست خوزستان بدل شده است. اين ميدان نفتی قرار بود قاتق نان سفره‌های مردم خوزستان شود، اما حالا بلای جانشان شده است.

ميدان نفتی آزادگان که پس از ميدان نفتی غوار در عربستان و ميدان نفتی بورقان در کويت سومين ميدان نفتی بزرگ جهان است، اينک به بلای جان محيط زيست خوزستان بدل شده است. اين ميدان نفتی قرار بود قاتق نان سفره‌های مردم خوزستان شود، اما حالا بلای جانشان شده است.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، اکتشافات در اين ميدان نفتی از سال ۷۶ آغاز شده و از سال ۸۹ با سپردن کار به شرکت ملی نفت چين، شکل جدی‌تری به خود گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما خشک کردن تالاب هورالعظيم برای رسيدن به نفت در زير آن از خيلی سال قبل‌تر آغاز شده بود. در حقيقت ميدان نفتی آزادگان چيزی نيست جز همان تالاب هورالعظيم که خشک می‌شود تا طلای سياه از زير خاک آن بيرون کشيده شود.

خشک کردن اين تالاب، مرز آبی ميان ايران و عراق را به خشکی تبديل کرده و به جای زيست‌بوم آبزيان و پوشش گياهی در اين منطقه، تنها دکل‌های حفر چاه نفت است که به چشم می‌خورد.

در واقع، علت اصلی پديده ريزگردها در استان خوزستان همين مسئله است. يکی از بوميان منطقه گفت: «آنچه ما در طول اين هشت سال ديده‌ايم، مؤيد اين موضوع است که شرکت نفت جلوی وارد شدن آب به هور را می‌گيرد و از سوی ديگر آب را از سمت عراق از هور خارج می‌کند تا کار برای خشک کردن هور و استخراج نفت هموار شود. با اين کار تالاب خشک می‌شود و آنچه باقی می‌ماند، خاکی است که با گرم شدن هوا و وزش باد در هوای منطقه پخش می‌شود. به حدی که در تابستان‌ها به زحمت می‌توان يک متر جلوتر را ديد.»

بر اساس اين گزارش، اوج کار شرکت نفت در شمال دشت آزادگان است؛ جايی که شرکت ملی نفت چين مسئوليت حفر و استخراج نفت از آن را در قالب قرارداد بيع متقابل بر عهده دارد. در اين منطقه در حال حاضر ۵۹ حلقه چاه حفر شده است.

روزنامه خراسان از قول يکی از کارشناسان شرکت ملی نفت ايران که نخواسته نامش فاش شود نوشته است: «از آنجا که ميدان نفتی کاملاً داخل هور واقع شده و عمق آب تالاب در عميق‌ترين نقاط به چهار متر هم نمی‌رسد، از لحاظ مالی مقرون به صرفه نيست که بخواهيم برای استخراج نفت دکل نصب کنيم. اقتصادی‌ترين کار همين خشک کردن است که البته می‌توانيم در صورت اعلام نياز سازمان حفاظت محيط زيست پس از خشک کردن آب تالاب اقدام به مالچ‌پاشی زمين‌های اطراف آن کنيم؛ آن هم با هزينه خودمان».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016