دوشنبه 4 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: هنوز راه حل کامل مسائل کليدی بدست نيامده است

تهران - ايرنا - سيد عباس عراقچی در واکنش به اظهارات اخير مقامات آمريکايی گفت ارزشی برای فضاسازی های رسانه ای قائل نيستيم و تا وقتی که ادبيات احترام در پشت ميز مذاکره وجود دارد آن را با عزم و اراده قوی می دهيم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده کشورمان گفت: ملت ايران و مذاکره کنندگان هسته ای به عنوان فرزندان ملت ايران هيچگاه در برابر ادبيات تهديد ، قلدرمابانه، فشار و زور تسليم نخواهد شد و به ان اعتنا نخواهد کرد.

سيد عباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخير وزير خارجه امريکا در لندن قبل از شرکت در مذاکرات ژنو گفت: ما در طول مذاکرات همواره با اين گونه ادبيات امريکايی ها مواجه بوديم و باعث تاسف است با اينکه اين گونه ادبيات کارايی خود را به صورت کامل از دست داده است اما باز تکرار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر در ژنو افزود: هم امريکايی ها و هم اعضای پنج به علاوه يک بارها اين را تجربه کردند که فشار سياسی و رسانه ای به هيچ وجه باعث نمی شود که جمهوری اسلامی ايران در مذاکرات منش، روش، خواسته ها و مواضع خود را تغيير دهد و اين يک امر ثابت شده است.

عراقچی با تاکيد بر اينکه مذاکرات بايد در جهت منافع دو طرف و با راه حل بُرد- بُرد به پيش برود ،گفت: اگر به اين شکل نباشد و يک طرف سعی کند از روش های غير مذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحميل کند ما هم حتما اِبايی از ترک ميز مذاکره نخواهيم داشت ولی اين موقعيتی نيست که ما الان در ان قرار داريم.

عراقچی گفت: ما با عزم و اراده ای قوی مذاکرات را ادامه خواهيم داد و هرجا که احساس کنيم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعريف شده پيش نمی رود حتما از مذاکره خارج خواهيم شد.

وی با بيان اينکه طرف های مقابل با استفاده از فضای سياسی و رسانه ای بتوانند ميز مذاکرات را تحت تاثير قرار دهند موضوع جديدی نيست ، افزود:چيزی که عجيب است اين است که انها چرا اين تجربه شکست خورده را مرتب تکرار می کنند. انها اگر با زبان کرامت صحبت کنند پاسخ مناسب را هم خواهند گرفت و ما تا زمانی پشت ميز مذاکره هستيم که ادبيات مذاکرات به اين صورت باشد.

عراقچی افزود: اظهاراتی که وزير خارجه امريکا درباره مذاکرات کرد، تکرار اظهارات هفته قبل باراک اوباما بود و همواره هم اين سخنان تکرار شده از نظر ما هيچ تاثيری در ميز مذاکره نخواهد داشت. تا وقتی ادبيات احترام در پشت ميز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهيم داد و ارزشی برای فضاسازی های رسانه ای قايل نيستيم ولی اگر اين نوع رويکرد بخواهد به ميز مذاکره کشيده شود حتما ميز مذاکره را ترک خواهيم کرد.

وزير خارجه امريکا در لندن در اظهاراتی گفته بود اگر ما تا سی و يک مارس به توافق سياسی در کليات و اصول دست پيدا نکنيم ميز مذاکره را ترک خواهيم کرد.

** حضور صالحی بسيار مفيد بود

عراقچی همچنين درباره روز سوم مذاکرات ژنو که با حضور وزرای خارجه ايران و امريکا و رييس سازمان انرژی اتمی ايران و وزير انرژی امريکا برگزار شد گفت: به طور متناسب در روز سوم مذاکرات جلسات متعددی به صورت دو و سه جانبه داشتيم که مهمترين ان جلسه در سطح وزرا و در سطح معاونان پنج به علاوه يک بود.

وی افزود: جلسه وزرا سه ساعت طول کشيد و ساعت يازده و نيم شب پايان يافت ، در اين جلسه بحث های جدی صورت گرفت زيرا الان زمان تصميم گيری های سياسی است و در بسياری از حوزه ها مذاکرات وارد جزييات شده و مسايل متنوعی را در برگرفته است.

عراقچی گفت: در برخی موارد اختلافات راه حل هايی پيدا شده و الان زمانی است که بايد تصميم گيری های سياسی صورت گيرد به همين دليل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری تر کرده است.

وی افزود: حضور دکتر صالحی به دليل اشراف وی به مسايل فنی و ريز بسيار مفيد بود زيرا وی در مسايل فنی هسته ای حرف اخر را می زنند.

عراقچی در عين حال گفت: از مجموعه بحث هايی که صورت گرفته است هنوز نمی توانيم ادعا کنيم که پيشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است هنوز فاصله داريم و اختلافات وجود دارد ولی همه طرف ها با جديت و با اراده لازم مذاکرات را پيگيری می کنند تا به يک راه حل نزديک شويم اگرچه هنوز در مسايل کليدی راه حل های کاملی به دست نيامده است.

وی گفت: فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث ها به صورت فشرده و جدی انجام می شود و فضای مذاکرات سازنده و مفيد است.

عراقچی افزود: در روز چهارم مذاکرات نشست های متعددی برگزار خواهد شد و با نمايندگان روسيه به صورت دو جانبه نشستی خواهيم داشت و در سطح وزرای خارجه با طرف امريکايی مانند ديشب مذاکره خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016