چهارشنبه 6 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ماجرای نامه بدون امضا عليه روحانی

روزنامه ايران ـ روز دوشنبه و در آستانه سفر رئيس جمهوری به استان قم، دو خبرگزاری نزديک به اصولگرايان، متن نامه‌ای حاوی انتقاد از ادبيات رئيس جمهوری و شيوه مواجهه وی با منتقدان منتشر کردند و مدعی شدند اين نامه که به امضای ۱۰۰ نماينده رسيده، «حدود يک ماه پيش تهيه شده و قرار است به هیأت رئيسه تقديم گردد.»

اين دو رسانه منتقد دولت، برخلاف رويه معمول مطبوعاتی، تنها به انتشار نامه اکتفا کرده بودند و نه تنها ۱۰۰ نام، بلکه حتی اسم يک امضاکننده را نيز منتشر نکرده‌اند. فقط جبار کوچکی‌نژاد نماينده رشت، در گفت‌وگويی با مهر، يک ماه پيش را زمان «تهيه» نامه اعلام کرده بود. اما حتی کوچکی‌نژاد که يگانه نام ذکر شده در متن خبر است و برای مستندسازی تعلق نامه به مجلس با او گفت‌وگو شده، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ايران» از تعداد امضاکنندگان نامه ابراز بی اطلاعی می‌کند.

با وجود آنکه ادعا شده اين نامه انتقادی يک ماه پيش تهيه شده است، ۳۰ نماينده‌ای که روز گذشته در حاشيه جلسه علنی مجلس مورد سؤال خبرنگار «ايران» قرار گرفته‌اند، اساساً از وجود چنين نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. محمدحسين فرهنگی و بهروز نعمتی اعضای هیأت رئيسه مجلس هم در ميان اين نمايندگان قرار داشتند. نعمتی، سخنگوی هیأت رئيسه به «ايران» گفت که چنين نامه‌ای به هیأت رئيسه مجلس نرسيده و او نيز اصلاً آن را نديده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نمايندگان ديگری هم که با فرض صحت وجود چنين نامه‌ای احتمال می‌رود نام آنان در زمره امضاکنندگان باشد نيز از وجود چنين نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. نمايندگانی همچون مسعود ميرکاظمی عضو جبهه پايداری، حسين علی حاجی دليگانی، عباس مقتدايی، حسين نجابت، محمدحسن آصفری، سيد علی طاهری، علی ايرانپور و لاله افتخاری که جزو نمايندگان منتقد دولت محسوب می‌شوند هم پای هيچ نامه‌ای با اين مضمون را امضا نکرده و اساساً از وجود آن هم خبر نداشتند.

بر اين فهرست بايد اضافه کرد اسامی نمايندگان ديگری که به خبرنگار «ايران» گفتند چنين نامه‌ای را نديده‌اند؛ فاطمه رهبر، احمد توکلی، عبدالحميد فياضی، جواد جهانگيرزاده، سليمان عباسی، محمدجواد کوليوند، عمران عليمحمدی، حسين علی شهرياری، علاء‌الدين بروجردی، محمد دامادی، غلامرضا اسداللهی، دخيل عباس زارع‌زاده، شهباز حسن‌پور، حجت‌الله درويش‌پور، عباس فلاحی باباجان، احمد بخشايش اردستانی، رمضانعلی سبحانی‌فر و مؤيد حسينی صدر.

در اين ميان سيد اميرحسين قاضی‌زاده نماينده مشهد و سخنگوی جبهه پايداری در گفت‌و‌گو با «ايران» با بيان اينکه يادم نمی‌آيد کدام نامه را می‌گوييد، گفت: يکی از همکاران داشت امضا جمع می‌کرد.

وی در پاسخ به اين سؤال که چرا در حالی که متن نامه ادعايی منتشر ولی اسامی امضاکنندگان منتشر نشده، افزود: هر وقت لازم باشد اسامی هم اعلام می‌شود. او همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا خود شما اين نامه را امضا کرده‌ايد هم گفت: اگر لازم بود جواب بدهم، جواب می‌دادم.

کوچکی‌نژاد: تعداد امضاها را نمی‌دانم
جبار کوچکی‌نژاد، ديگر نماينده منتقد دولت که خبرگزاری مهر به نقل از او خبر نامه انتقادی به رئيس جمهوری با ۱۰۰ امضا را منتشر کرده نيز به «ايران» گفت: اطلاع ندارد که چند نفر اين نامه را امضا کرده‌اند.

اظهار بی‌اطلاعی نماينده رشت از تعداد امضاها در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل او خبر را منتشر کرده است.

انتشار چنين خبری به نام ۱۰۰ نماينده مجلس در حالی که هيچ اسمی از امضا کنندگان منتشر نشده، نوعی خبرسازی عليه دولت آن هم در آستانه سفر رئيس جمهوری به قم محسوب می‌شود. چنانچه ‌هادی حسينی عضو فراکسيون رهروان ولايت معتقد است اين شيوه از اطلاع‌رسانی منجر به التهاب در جامعه می‌شود. او به خبرنگار «ايران» گفت: خبرگزاری‌ای که چنين خبری را منتشر می‌کند، بايد از صحت آن اطمينان داشته باشد و اينکه متن نامه‌ای منتشر ولی اسامی امضاکنندگان آن اعلام نشده، کار حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. او البته از همکاران خود در مجلس که چنين خبرهايی را به خبرگزاری‌های خاص می‌دهند هم خواست تا دقت بيشتری داشته باشند و آنچه را که در ذهن خود می‌گذرد به عنوان خبر و به نام مجلس منتقل نکنند.

به نام مجلس به کام تندروها
حجت‌الاسلام سيدمحمد سادات ابراهيمی، عضو ديگر فراکسيون رهروان هم در اين باره گفت: اقليت انگشت‌شماری در مجلس دوست دارند خواسته‌های خود را با صدای بلند به عنوان مطالبات مجلس معرفی کنند و در حالی که مرام دولت تعامل با مجلس است، اين تندروها در پی برهم زدن همکاری بين دو قوه هستند چون نان خود را در دعوا و اختلاف‌افکنی می‌بينند.

به گفته وی اين خبرسازی‌ها بی‌ارتباط با سفر رئيس جمهوری به قم هم نيست. از آنجا که در سفرهای استانی استقبال گرمی از دولت و رئيس جمهوری می‌شود چنانچه در آخرين سفر به اصفهان رخ داد و پيش‌بينی می‌شود در قم هم تکرار شود، تندروها می‌خواهند با حاشيه‌سازی اقبال مردم و بخصوص حمايت مراجع و علما از دولت را تحت‌الشعاع قرار دهند.

پيرمؤذن: منتقدان هر چه دل‌شان می‌خواهد می‌گويند
خبرگزاری فارس و مهر در نامه خود به ادبيات رئيس جمهوری و شيوه برخورد دولت با منتقدان خرده گرفته و از طرف ۱۰۰ نماينده مجلس نوشته‌اند: «آقای رئيس‌جمهوری! آيا روند توهين به منتقدان نقطه پايانی خواهد داشت يا مسير سلب آزادی‌ها و شکايت ادامه می‌يابد؟» اين در حالی است که هيچ محدوديتی برای بيان نقدهای منتقدان وجود ندارد. کما اينکه آنها شديدترين انتقادات و بی سابقه ترين آنها را عليه توافق ژنو و ديپلماسی هسته ای دولت از تريبون مجلس و در همايش‌های مختلف با عنوان دلواپسان مطرح کرده اند.

کمال‌الدين پيرمؤذن، نماينده اردبيل در مجلس هم در پاسخ به اين ادعا گفت: از شخص رئيس‌جمهوری تا وزرا و استانداران در دولت يازدهم هيچ کس مصون از نقد نبوده و منتقدان هر روز هر چه دلشان می‌خواهد، می‌گويند.

اين نماينده مجلس به «ايران» گفت: من از نامه ۱۰۰ نماينده به رئيس‌جمهوری اطلاع ندارم اما اگر صحت داشته باشد، بی‌انصافی است. چون توهين‌ها و تخريب‌هايی که از سوی برخی نمايندگان مجلس عليه دولت می‌شود، بايد محل بحث باشد.

او به نامه‌ای اشاره می‌کند که روز دوشنبه توسط يکی از نمايندگان در کازيوی نمايندگان گذاشته شده و سرشار از توهين و تهمت به دولت و رئيس جمهوری است. پيرمؤذن نام اين نماينده را نبرد و افزود: من امروز (سه‌شنبه) می‌خواستم در همين باره تذکر بدهم ولی بزرگان صلاح ندانستند و گفتند با اين کار، او بزرگ می‌شود.

او در سال‌های گذشته مديرکل ارشاد يکی از استان‌ها بوده و در هیأت بدوی رسيدگی به تخلفات کارکنان دولت، تخلفش محرز و محکوم شده است. پيرمؤذن تأکيد کرد: افکار عمومی همراه دولت است و اين تندروهای خود حق پندار امتحان پس داده، اقبالی در بين مردم ندارند. آنها طی روزهای گذشته عليه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جوسازی کردند و الان هم در آستانه سفر رئيس جمهوری به قم، با اين خبرسازی‌ها می‌خواهند رابطه دولت با مراجع را مخدوش کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016