پنجشنبه 7 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر ارشاد: دروغگويی راحت رسانه های برخوردار از بودجه عمومی

تهران - ايرنا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتبار و اعتماد مردم به رسانه در گرو رعايت اعتدال و اخلاق حرفه ای در انعکاس اخبار همه جناح ها و گروه های جامعه است.

علی جنتی چهارشنبه شب در نشست پايانی روسای مراکز استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اهميت رعايت اخلاق رسانه ای و توجه به صداقت در برخورد با رويدادها ، افزود: تعداد زيادی خبرگزاری در کشور تاسيس شده که بيشتر آنها در حد سايت هستند و براحتی دروغ می گويند، متهم می کنند و تبديل به سخنگوی يک جريان سياسی شده اند در حاليکه از اعتبارات ملی ، دولتی و نيز بهره می بردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی رعايت نکردن اخلاق در عرصه کار رسانه را موجب بی اعتمادی جامعه دانست و گفت: يکی از علت های گرايش مردم به رسانه های خارجی از دست رفتن اعتماد و اعتبار رسانه های داخلی در نزد آنان است.

وزير ارشاد اسلامی با اشاره به جايگاه ويژه ايرنا به عنوان سخنگوی نظام خاطر نشان کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی رعايت اخلاق و برخورد صادقانه با اخبار و رويدادهای داخلی و خارجی را مد نظر قرار داده و روند رو به جلو آن طی يک سال و نيم اخير قابل مشاهده است.

جنتی ضمن تاکيد براينکه ايرنا بايد کار حرفه ای خود را بدون جانبداری از يک جريان سياسی و جناحی انجام دهد، گفت: اين اصول مورد توجه دولت يازدهم است و بايد رعايت شود. خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان يک رسانه مورد اعتماد مردم بايستی سعی کند که اين اعتماد را حفظ کند و اخلاق رسانه ای را به عنوان يک حرفه مورد توجه قرار دهد.

وی با انتقاد از برخی از رسانه های داخلی ادامه داد: در پوشش رويدادهای داخلی صدا و سيما گاهی برخوردهای گزينشی با اخبار دارد که نتيجه اش باعث کاهش اعتماد عمومی شده است .

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکيد بر حفظ اعتماد مردم به رسانه افزود: من بارها به ايرنا و روزنامه ايران تذکر داده ام در حمايت و پشتيبانی از دولت يازدهم هم افراط نکنند و خط اعتدالی را داشته باشند و آن متانت و وقاری که در نقل اخبار و رويدادهابايستی باشد رعايت کنند و اينگونه نباشد که برخی فکر کنند که ايرنا و يا روزنامه ايران چماقی است که دولت می خواهد بر سر ديگران بکوبد و يا تسويه حساب های سياسی بکند .

*** در ثبت و نقل اخبار دقت شود

جنتی در ادامه سخنانش دقت در ثبت ، ضبط و نقل اخبار را وابسته به تخصص، تجربه و کار حرفه ای نيروها دانست و اظهار داشت: متاسفانه در مصاحبه های من با برخی از خبرنگاران آنها اصلا متوجه منظورم نشده اند ويا بخشی از مطالب را حذف کرده اند که اين موضوع به بی تجربگی و عدم دقت خبرنگار مربوط می شود.

وی با تاکيد بر استفاده از فناوری های نوين در انتقال و انتشار اخبار، افزود: ايرنا بايد در نقل اخبار و گزارش ها بيش از پيش از نيروهای کار آمد، با سابقه و حرفه ای و فناورهای روز استفاده کند تا با اطلاع رسانی دقيق و صحيح، اعتبار و اعتماد را در بين مخاطبان افزايش دهد.

*** کمک به مديران استانی با تحليل های درست و نظر سنجی های دقيق علمی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت تداوم نظر سنجی هايی که ايرنا انجام می دهد گفت: مديران مراکز استانی ايرنا بايد ارتباط خود را با مسوولان استان های سراسر کشور تقويت کنند و با ارائه تحليل های دقيق و درست آنان در انجام امور ياری نمايند.

وی افزود: تحليل های سياسی ، اقتصادی و فرهنگی جزو کارهايی است که خبرگزاری های بزرگ دنيا انجام می دهند و ايرنا هرچه بتواند اين خدمات را عميق تر و دقيق تر انجام دهد برای عامه مردم و مسوولان کشور مفيد واقع خواهد شد.

جنتی تصريح کرد: نظر سنجی های علمی و دقيق موجب افزايش اعتبار و اعتماد رسانه در نزد مخاطبان می شود و صحت و دقت آن بعد از وقوع رويدادهای مهم مانند انتخابات به اهميت نقش رسانه حرفه ای می افزايد بنابراين بايد در انجام آن بايد اهتمام داشت .

نشست دو روزه مديران استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با عنوان کارآمدی و روز آمدی حرفه ای در خبر از صبح روز سه شنبه در تهران شروع شد و چهارشنبه شب با سخنان علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد خدادی مديرعامل ايرنا به کار خود پايان داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در زمان حاضر با ۳۱ مرکز و ۲۵ دفتر و فعاليت بيش از ۲۵۰ رابط خبر ، رويدادهای سراسر کشور را رصد و پوشش می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016