دوشنبه 11 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 اسفند» منتقد اصلی پوتین در مسکو ترور شد
3 اسفند» علاقه تندروهای ایران به اتحاد با روسیه و چین
پرخواننده ترین ها

هزاران نفر در سوگ بوريس نمتسوف در مسکو راه‌پيمايی کردند

• يک روز پس از قتل بوريس نمتسوف، از منتقدان سرشناس پوتين هزاران نفر به ياد او در مسکو راه‌پيمايی کردند. در حالی که بان کی مون خواستار رسيدگی فوری به پرونده قتل شده ويدئوی يک شبکه تلويزيون روسی چگونگی قتل را روشن ساخته است.

دویچه وله ـ مقامات روسيه با راه‌پيمايی روز يکشنبه (۱۰ اسفند / ۱ مارس) موافقت کرده‌ و هم زمان خاطر نشان کرده بودند که مجوز راه‌پيمايی تا سقف ۵۰ هزار شرکت کننده صادر می‌شود. هنوز مشخص نيست در صورت افزايش شمار تظاهرکنندگان پليس مسکو چه اقدامی خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در راه‌پيمايی روز يکشنبه دست کم ۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. پليس مسکو اما شمار شرکت‌کنندگان در اين راه‌پيمايی را حدود هفت هزار نفر اعلام کرده است. راه‌پيمايان پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «او برای آينده روسيه کشته شد» يا «او برای آزادی روسيه می‌جنگيد.»

در شهر سن پترزبورگ، دومين شهر بزرگ روسيه نيز دست‌کم ۲۵۰۰ نفر در تظاهراتی برای بزرگداشت ياد بوريس نمتسوف، از منتقدان اصلی پوتين شرکت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتشار ويدئوی قتل نمتسوف

شبکه تلويزيونی TWZ روسيه يک فيلم ويدئويی کنترل اماکن را از صحنه سوءقصد به جان بوريس نمتسوف منتشر کرده است. اين فيلم ويدئويی که گفته می‌شود شفاف نيست، مدرک جديدی است از چگونگی کشته شدن اين مخالف اصلی سياست‌های پوتين.

شبکه تلويزيونی TWZ روسيه اعلام کرده که در اين ويدئو بوريس نمتسوف در روز جمعه (۸ اسفند / ۲۷ فوريه) در ساعت يازده ‌و‌ نيم شب به وقت محلی به همراه يک زن روی پل بزرگ "مسکوا"، در نزديکی کاخ کرملين ديده می‌شود. در ويدئو همچنين مردی ديده می‌شود که در حال تعقيب آنهاست.

در گفتار شنيداری که با ويدئو همراه شده آمده که اين ويدئو زمان، محل و وضعيت جنايت را به طور دقيق نشان می‌دهد. در ادامه گفتار آمده است: «يک خودروی برف‌روب از جلوی اين دو می‌گذرند. راس ساعت يازده ‌و‌ سی ‌و ‌يک دقيقه شب کاميونی جلوی اين دو قرار می‌گيرد و آنها را محو می‌کند. سپس به‌ناگهان مردی ديده می‌شود که به سرعت خود را به خودرويی می‌رساند، سوار آن می‌شود و به سرعت محل را ترک می‌کند.»

يک نفر که به نظر می‌رسد زن همراه بوريس نمتسوف بوده، به سوی خودروی برف‌روب می‌رود و چند دقيقه‌ای با راننده صحبت می‌کند. بر روی پل چندين نفر در حال گذر هستند، انگار هيچ اتفاقی روی نداده است. راس ساعت يازده ‌و‌ سی ‌و ‌پنج دقيقه شب اولين خودرو در محل حادثه متوقف می‌شود. ده دقيقه پس از آن نيز پليس به محل حادثه می‌رسد.

ولاديمير مارکين، سخنگوی امور بررسی اين حادثه نظر يک فرستنده تلويزيونی روسيه را رد کرد که در آن اعلام شده بود خودرويی که از آن به نمتسوف سوءقصد شده توقيف شده است.

بوريس نمتسوف، از منتقدان اصلی سياست‌های پوتين، در آخرين ساعات شامگاه روز جمعه (۸ اسفند / ۲۷ فوريه) به ضرب ۴ گلوله از پشت مورد سوءقصد قرار گرفت و در دم جان سپرد.

بان کی مون: رسيدگی فوری کنيد

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، خواستار رسيدگی فوری به پرونده قتل بوريس نمتسوف، شد. او روز شنبه (۹ اسفند / ۲۸ فوريه) در نيويورک اين جنايت را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد که از شنيدن آن شوکه شده است.

دبير کل سازمان ملل متحد گفت، عاملان اين جنايت بايد هرچه زودتر به سزای اعمال خود برسند. او همدردی عميق خود را با اعضای خانواده، دوستان و حاميان نمتسوف اعلام کرد.

کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که ابراز همدردی بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، در مجموع صورتی استاندارد داشته است و او همواره پس از قتل مقامی برجسته در جهان چنين اعلاميه‌هايی صادر می‌کند. اين کارشناسان اما همدردی با "حاميان" فرد کشته شده را از طرف دبير کل سازمان ملل امری غيرمترقبه دانسته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016