دوشنبه 11 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روزنامه ایران: اقدام جديد تندروها عليه دولت، سناريوی فرار از پيامدهای محکوميت معاون اول سابق

روزنامه ایران ـ رسانه هايی که مواضع انتقادی و تخريبی خود عليه رئيس جمهوری را به دروغ به اسم ۱۰۰ نماينده مجلس منتشر کردند، همزمان خط خبری و تحليلی ديگری را در دستور کار قرار داده اند تا رفتارهای انجام شده در دولت سابق را به دولت يازدهم نيز نسبت دهند.

در شرايطی که ادعاهای محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهوری سابق مبنی بر پرداخت پول به ۱۷۰ نامزد و نماينده مجلس را خيلی از نمايندگان دوره های هفتم، هشتم و نهم تأييد کرده و تعدادی از نمايندگان مجلس نهم در نامه هايی به رؤسای قوای قضائيه و مقننه خواستار رسيدگی به آن و اعلام اسامی دريافت کنندگان پول شده اند، جريان تندرو مخالف، دولت را متهم به ورود به بحث های انتخاباتی کرده و دامنه تخريب ها و خبرسازی های خود را تا آنجا پيش برده که حتی مدعی شده دولت اعتباراتی را نيز به منظور دخالت در انتخابات کنار گذاشته است.

طرح چنين اتهامی عمدتاً از سوی جريان سياسی است که خود در مظان چنين اتهامی است و نمونه های جدی و قابل توجهی در دست است که نشان می دهد اين جريان سياسی بيشترين بهره برداری های سياسی- انتخاباتی را از امکانات دولتی داشته و دولت مورد حمايت آنها نيز برخلاف قانون، ورود و دخالت جدی در انتخابات داشته است.

شايد مصداق بارز چنين ادعايی پرونده محمدرضا رحيمی معاون اول رئيس جمهوری باشد که مبلغ يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان را توسط کميته ای متشکل از چهره های سياسی اصولگرا به ۱۷۰ نامزد و نماينده مجلس کمک کرده است. اين البته تنها شاهکار رحيمی نيست بلکه او هنگام استيضاح مرحوم علی کردان، وزير کشور وقت نيز برای جلب نظر مثبت نمايندگان مجلس دست به جيب دولت شد و به نام کمک به مساجد چک های ۵ ميليونی را به حساب برخی نمايندگان صادر کرد. چک هايی که البته با سيلی يکی از نمايندگان مجلس به صورت نماينده دولت مواجه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روايتی از دخالت دولت قبل در انتخابات

نمونه ديگر دخالت دولت در انتخابات و تلاش برای وامدار کردن نمايندگان به خود را غلامعلی جعفرزاده در پاسخ به اظهارات يک نماينده عضو جبهه پايداری بازگو کرد.

جعفرزاده که از نمايندگان پيگير ادعاهای رحيمی درخصوص ۱۷۰ نماينده مجلس است، با اشاره به سخنان يک عضو جبهه پايداری در يک برنامه تلويزيونی که گفته توضيحاتی را در باره اين پول ها به وی داده، گفت: اين همکار محترم در صحن مجلس به من گفت که به همراه يکی از دوستان به دفتر آقای احمدی نژاد رفتيم و آنجا مدير دفتر يا فرد ديگری ما را صدا زد و گفت که مبالغی برای کمک به شما در انتخابات آماده است. همراه من سيلی محکمی به گوش او زد.

جعفرزاده به «ايران» گفت: من حرف اين همکارم را مبنی بر اينکه وی و همراهش پول نگرفته اند، قبول می کنم اما اين به معنای آن نيست که ديگران هم پول نگرفته اند. اتفاقاً اين روايت تأييد می کند که اصل ماجرا يعنی پرداخت پول واقعيت دارد. تأييد می کند که وجوهاتی از طريق دفتر آقای احمدی نژاد و با اطلاع خود ايشان برای انتخابات توزيع شده است و باز تأييد می کند که اين پول ها تنها به طرفداران دولت داده شده است. وی ادامه داد: در حقيقت اين توضيحات همکار عضو جبهه پايداری نشان می دهد که دولت و آقای احمدی نژاد به انتخابات ورود و دخالت داشته اند.

خباز: روحانی به کسی توصيه نمی کند نامزد انتخابات شود

حال جريان سياسی و برخی نمايندگانی که اين روزها بايد پاسخگوی سؤالات متعدد افکار عمومی درباره پول گرفتن از رحيمی و سکوت در برابر مصداق های بارز دخالت دولت سابق در امر انتخابات باشد، با فرافکنی و فرار به جلو اتهامات مشابهی را عليه دولت يازدهم وارد کرده است.

محمدرضا خباز، معاون تقنينی معاون پارلمانی رئيس جمهوری در اين باره به خبرنگار «ايران» گفت: متأسفانه کسانی که خود در دوره های گذشته پول های نامشروع را در انتخابات استفاده کرده اند، برای فرافکنی و برای انحراف افکار عمومی از ماجرای توزيع پول بين ۱۷۰ نامزد انتخابات، دولت يازدهم را متهم کرده اند که درصدد چنين کارهايی است.

به گفته وی، دولت يازدهم نه رسمی و نه غيررسمی، نه معنوی و نه مادی به انتخابات ورود نخواهد کرد چون اين کار را تضييع حق مردم می داند اما کسانی که تقوا ندارند مرتکب چنين اتهام زنی ها می شوند.

چند روز پيش نيز مرتضی آقاتهرانی دبيرکل جبهه پايداری و نماينده تهران در مجلس هشتم و نهم در يک برنامه تلويزيونی اذعان کرد که احمدی نژاد رئيس دولت وقت از وی خواسته است نامزد انتخابات مجلس شود.

خباز با اشاره به اين سخن آقاتهرانی استاد اخلاق که از جمله چهره های شاخص حامی دولت سابق است، گفت: وقتی به کسی می گويند برو کانديدا شو، به نظر من انداختن يک انسان در يک مسيری است و چطور می شود فردی را در يک مسير انداخت و بعد وسط کار رهايش کرد؟! طبيعتاً وقتی به کسی چنين توصيه هايی می کنند، بايد امکانات مادی و معنوی خود را نيز در اختيارش بگذارند چون دوست دارند او رأی بياورد.

اين نماينده ادوار ادامه داد: اما دولت آقای روحانی به کسی توصيه نخواهد کرد که وارد انتخابات مجلس بشود يا نشود. او افزود: البته سياست های کلی انتخابات که در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال بررسی و تصويب است، راه را برای برگزاری يک انتخابات کاملاً سالم و به دور از حاشيه فراهم می کند. خباز همچنين خبر داد که بتدريج پرونده های ديگری از مسئولان دولت قبل بررسی می شود که نشان خواهد داد دخالت های دولت در حوزه سياسی- انتخاباتی محدود به موارد گفته شده مثل پرونده محمدرضا رحيمی نبوده است.

سرپوشی برای پول گرفتن نمايندگان از رحيمی

برخی نمايندگان مجلس هم در گفت وگو با «ايران» ضمن تأکيد بر اينکه مصداق هايی از ورود دولت به انتخابات را در حوزه های انتخابيه خود نديده اند، تصريح کردند که طرح چنين اتهاماتی فرافکنی برای سرپوش گذاشتن به پرونده ۱۷۰ نماينده است که گفته می شود از رحيمی پول گرفته اند.

ابراهيم نکو، نماينده رباط کريم از جمله اين نمايندگان است که گفت: تاکنون تحرکات انتخاباتی به اين شکل که مصداق دخالت دولتی ها در انتخابات باشد، نديده ام.

اين عضو کميسيون اقتصادی که بر ضرورت رسيدگی بر پرونده ادعاهای رحيمی تأکيد دارد، افزود: اين سخن پراکنی ها عمدتاً به منظور سرپوش گذاشتن به تخلفات اعلام شده دولت و موضوع پول گرفتن برخی نمايندگان از رحيمی معاون اول دولت قبل برای تبليغات انتخابات مجلس است. به گفته وی، ممکن است برخی نامزدهای احتمالی که بتدريج تحرکات خود را شروع کرده اند در مجالس و محافل مختلف خود را منتسب به دولت کنند، اما به اين معنا که دولت ورود مستقيم داشته باشد يا به گفته مخالفان اعتباراتی را هم اختصاص داده باشند، بعيد می دانم.

حجت الاسلام سبحانی نيا، عضو هیأت رئيسه مجلس هم در اين خصوص گفت: هرچند برخی حرف و حديث ها مبنی بر دخالت دولتی ها در انتخابات مجلس شنيده ام اما هنوز نمی توانم قضاوت کنم که چنين اتفاقی افتاده است يا نه. به گفته نماينده نيشابور در مجلس ساحت دولت ها بايد به دور از ورود به انتخابات باشد.

وی در پاسخ به اين سؤال «ايران» که آيا مصداق هايی از دخالت دولتی ها در انتخابات را در حوزه انتخابيه خود ديده ايد، گفت: نه تاکنون نديده ام.

کمال الدين پيرمؤذن، نماينده ديگری است که نشانه های دخالت دولت در انتخابات را در حوزه انتخابيه خود (اردبيل) نديده است.

او به خبرنگار «ايران» گفت که همان کسانی که خودشان در برابر دخالت های دولت سابق در انتخابات سکوت می کردند يا بعضاً از امتيازات دولتی هم استفاده کرده اند حالا برای فرافکنی و تحت الشعاع قرار دادن ادعاهای رحيمی به دولت تهمت می زنند.

حميدرضا عزيزی فارسانی نماينده اردل، فارسان و کوهرنگ هم به «ايران» گفت: با شناختی که از استاندار چهارمحال و بختياری و مسئولان دولتی در اين استان دارم، تمام هم و غم آنها را رفع مشکلات استان بخصوص بيکاری ديده ام، نه شهرستان های حوزه انتخابيه بلکه در استان هم چنين تحرکات سياسی انتخاباتی را که مغاير با قانون باشد، از سوی دولتی ها نديده ام. او هم طرح چنين مسائلی را بی ارتباط با موضوع کمک مالی انتخاباتی به ۱۷۰ نامزد و نماينده مجلس از سوی رحيمی ندانست و گفت: ممکن است برخی با اين حرف ها بخواهند سمت و سوی جهت گيری های افکار عمومی را از يک مورد خاص به موضوعات حاشيه ای ديگر سوق دهند.

حجت الاسلام محمد باقری، نماينده بناب نيز در اين خصوص تأکيد کرد که مدعيان اگر سند و مدرکی دال بر دخالت در انتخابات دارند، به مراجع ذيصلاح تحويل دهند. او در پاسخ به اين سؤال که آيا شما در حوزه انتخابيه خود شاهد چنين تحرکاتی از سوی مقامات دولتی بوده ايد، گفت: تا حالا چيزی نديده ام و اگر موردی ببينم، حتماً تذکر می دهم. ارسلان فتحی پور، رئيس کميسيون اقتصادی مجلس و نماينده کليبر و عبدالحميد فياضی نماينده نور و محمودآباد هم به خبرنگار «ايران» گفتند که نمونه هايی از آنچه دخالت مسئولان دولتی در انتخابات گفته می شود، در حوزه های انتخابيه خود نديده اند.

پيش از اين محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشيه جلسه هیأت دولت و در توضيح خبر منتشر شده در يکی از رسانه های منتقد دولت که مدعی شده بود بودجه نهاد رياست جمهوری برای انتخابات افزايش يافته است، گفته بود: اين اقدامات انسان را ياد شبکه های ماهواره ای می اندازد که برای تخريب نظام و سپاه کار می کنند، اين موضوع کذب محض و دروغ است. وی با تأکيد بر اين که رفتار ما شفاف است و اگر بخواهيم فعاليت انتخاباتی داشته باشيم از راه های مقبول اين کار را انجام می دهيم، افزوده بود: اين موضوع را بايد در نظر داشت که دولت در جايگاهی نيست که خودش بخواهد در امر انتخابات مداخله کند، هر حزب و سليقه سياسی بيرون از دولت می تواند کار خود را داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016