سه شنبه 12 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: دلواپسان با نتانياهو همنوا شده‌اند

فارس ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مهم‌ترين پروژه دولت را تيم مذاکره‌کننده دانست و گفت: ببينيد که دلواپسان چه بر سر اينها آورده‌اند و با نتانياهو همنوا شده‌اند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در همايش ملی الگوی توسعه پايدار و متوازن منطقه‌ای که صبح امروز سه‌شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسليت ايام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در آستانه حرکت جديد و عالمانه توسعه و سازندگی که در اين مرحله چشم اميد مردم به شماست بايد نکاتی را مطرح کنم.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه ديشب تصميم گرفته بودم که درباره اسناد بالادستی صحبت کنم اما احساس کردم که معمولاً نيازی به تشريح آنها نيست ادامه داد: قبل از جلسه و پس از صحبت با وزير کشور برنامه خود را تغيير دادم و می‌خواهم درباره «ما می‌توانيم»‌ صحبت کنم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به صحبت‌های رحمانی فضلی درباره توسعه پايدار و متوازن منطقه‌ای تصريح کرد: اين مطالبی که گفته شد کاملاً عملی است اما بنده از تجربيات خود و شرايط می‌گويم تا جديت شما بيشتر شود چرا که در حال حاضر خيلی چيزها مهياست و فقط همت ما را می‌طلبد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: مسئله توازن منطقه‌ای و توسعه دانش‌محور در مسئله توسعه‌ای که شما امروز به دنبال آن هستيد، خوشبختانه در اين سالها در مجمع تشخيص بر روی آن کار شده و فرمايشات مقام معظم رهبری نيز فرستاده شد و ايشان تأييد و ابلاغ کردند از اين رو اصول آن آماده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به کار کميسيون زيربنايی مجمع بر روی مسئله آمايش سرزمينی ادامه داد: بنده خودم مسئول اين کميسيون بودم؛ ما می‌دانيم ايران از لحاظ بنيه طبيعی و شرايط جغرافيايی و نيروی انسانی قدرتمند است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به نوشتن چشم‌انداز ۲۰ ساله آن را آلترناتيو برنامه تمدن بزرگ اسلامی دانست و افزود: اين کار را ما در دولت سازندگی طراحی و بر روی آن کار کرديم و رهبری هم که ديدند اسم آن را حيات طيبه گذاشتند لذا آن برنامه از يک بعد با کار شما می‌خواند.

وی گفت: ما در آنجا به جای اينکه از بالا فرمان دهيم از پايين و از فرمانداران خود خواستيم منطقه، امکانات، ظرفيت و موانع خود را بررسی کنند و برای ما بفرستند تا جمع‌بندی و تصميم‌گيری کنيم و در سازمان برنامه نيز بر روی آن مطالعه صورت گرفت.

وی با اشاره به پايان دولت سازندگی و اجرا نشدن اين موضوع پس از دولتش يادآور شد: بنابراين بنده در مجمع به اين فکر افتاده است که آن را پيگيری کنيم و با رهبری هم آن را مطرح کردم که ما بايد چشم‌انداز تمدن و توسعه را به عنوان سند بالادستی مسئولان تهيه کنيم؛ در ذهن خود ايشان هم چنين چيزی در گذشته بود لذا تأييد کردند و بر اساس آن برنامه چهارم ۵ ساله نوشته شد.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه آن برنامه، برنامه خوبی بود ا ما دولت وقت عقيده‌ای به آن نداشت و انجام هم نشد افزود: وقتی که در پايان کار گزارش‌های ديوان محاسبات در اين زمينه آمد مشخص شد که تنها ۲۳ درصد آن برنامه انجام شده است که اگر ما آن را رها هم می‌کرديم ۲۳ درصد خودش انجام می‌شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: چند سالی از اين چشم‌انداز باقی مانده است که می‌توانيم در مدت باقيمانده همه کارهای آن را انجام دهيم.

وی با اشاره به ظرفيت‌های مختلف کشور ادامه داد: ما در ساحل جنوب و خليج‌فارس و از خرمشهر تا مرز پاکستان را بررسی کرديم و ديديم می‌توانيم با کارهای ناشی از نفت و دريا بزرگترين تمدن را در آنجا داشته باشيم از اين رو ما معلوم کرديم که چه کارهايی در آنجا بايد اولويت داشته باشد.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه اخيراً مسئله توسعه دانش‌بنيان را مطرح کرده‌ايم افزود: در گذشته بيشتر از ماشين‌آلات استفاده می‌شد و نقش نيروی انسانی کم و بهره‌وری نيز ضعيف بود هر چند که اکنون هم ضعيف است اما ما با محاسبات متوجه شديم می‌توان ۲.۵ درصد از رشد سالانه را با بهره‌وری تأمين کنيم؛ يعنی در ۸ درصد رشدی که ما نوشتيم ۲.۵ درصد آن از بهره‌وری به دست می‌آمد که اگر اجرايی می‌شد به نقطه‌ای که در چشم‌انداز تعريف شده است می‌رسيديم که بايد در پايان سال ۱۴۰۴ مقام اول را در همه ابعاد توسعه در منطقه داشته باشيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأکيد کرد: اما من تأسف می‌خورم که ما از آنجايی هم که بوديم عقب مانديم و ترکيه و عربستان و کشورهای کوچک از ما جلو زدند.

وی با تأکيد بر اينکه توسعه دانش‌بنيان يک موضوع خيالی نيست و ما ميليون‌ها فارغ‌التحصيل داريم که جزو نخبگان هستند يادآور شد: ما برای همه ابعاد توسعه نيروی متخصص در کشور داريم که در اين حرکت نيز از اساتيد استفاده شده است.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه مردم قبلاً خيلی از نيازها را درک نمی‌کردند اما امروز به خاطر انفجار اطلاعات حتی در روستاها هم می‌دانند که چه چيزی حقشان است افزود: بنابراين نياز از عوامل اصلی توسعه است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه انقلاب اسلامی فقط با تکيه بر مردم و قدرت مردم توانست پيروز شود گفت: قدرت حاکم ‌آن زمان کم نبود که از لحاظ مالی نيز دستشان به خاطر بالا رفتن قيمت نفت باز بود و شرق، غرب و ارتجاع منطقه نيز حامی رژيم بود و مشکلی هم در ميان خارجی نداشت و در عين حال در دنيا از اعتبار برخوردار بود و اگر نيازی به تکنولوژی داشت کمکش می‌کردند اما چيزی که رژيم پهلوی نداشت مردم بود که جمهوری اسلامی نيز با مردم توانست بر آن رژيم غلبه کند.

وی با تأکيد بر اينکه اسلام در فطرت مردم ما است به آغاز نهضت مبارزه حضرت امام اشاره کرد و افزود: زمانی که ايشان علم مبارزه را بلند کردند مردم با خيال راحت و با حجت به ميدان آمدند و ما پيروز شديم هر چند که ما زحمت کسانی را که مبارزه کردند ناديده نمی‌گيريم و در دوران تبعيد امام شاگردان ايشان مردم را از شرايط کشور آگاه کردند.

هاشمی رفسنجانی تأکيد کرد: کم انقلابی پيدا می‌شود که مردم آن اينگونه در صحنه باشند، پس از پيروزی انقلاب ما شورش‌های مسلحانه‌ای در کشور داشتيم که بسيار خطرناک و از خارج برنامه‌ريزی شده بود اما مردم جلوی آن را گرفتند و وحدت را حفظ کردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به آغاز جنگ تحميلی به نقش‌آفرينی مجدد مردم اشاره کرد و گفت: ما در جنگ هم چه در ميدان نظامی و چه در سازمان ملل بهترين نتيجه را گرفتيم و آنها صدام را متجاوز و ما را مستحق دريافت غرامت دانستند که البته ما بيش از صد ميليارد دلار هزينه کرده و خسارت داده بوديم.

وی با اشاره به حضور مردم پس از جنگ و پس از رحلت حضرت امام (ره) به ‌آغاز دولت سازندگی پرداخت و گفت: سياست سازندگی دستور امام بود و ما به دستور ايشان برنامه اول را نوشتيم لذا شما ببينيد آيا الان وضع ما بهتر است يا پس از جنگ.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه ما پس از جنگ فقط چند ساعت در شبانه‌روز برق داشتيم و حتی صنايع مهم کشور نيز نوبتی کار می‌کردند يادآور شد: از لحاظ بودجه در سال ۶۷ ما ۵۱ درصد کسری بودجه داشتيم و يک ميليارد دلار در خزانه و ۱۲ ميليارد دلار نيز در رسيد کالاهای ضروری بود که خريداری کرده بوديم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ما آن زمان تحريم هم بوديم اما مانند حالا تحريم نبود ادامه داد: وقتی در آن شرايط کار شروع شد و من خواستم که از مجلس به دولت بيايم نمايندگان گفتند چرا می‌خواهيد از جايی که مطالبه‌گر است به جايی برويد که مجبوريد با دست خالی پاسخگو باشيد تصريح کرد: من به آنها پاسخ دادم بالاخره چه کسی بايد برود و ديديم واقعاً شد چرا که عمده مسئله ما در آن روز اتحاد ملت بود هر چند که راديکال‌ها و محافظه‌کارها نيز در مجلس حضور داشتند اما اينها شيرينی زندگی سياسی است.

وی با اشاره به غرور مردم از پايان جنگ و بازگشت اسرا و آمادگی آنها برای همکاری همه‌جانبه جهت بازسازی کشور يادآور شد: برای برنامه اول ۱۳۵ دلار بودجه ارزی ديديم لذا شما در حال حاضر به سرعت می‌توانيد در زمينه صادرات رشد کنيد چرا که زمينه توليد در کشور فراهم است.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه ما حتی برای همين ۱۳۵ دلار که مجلس به ما داده بود ۹۵ ميليارد آن را در ۵ سال اول هزينه کرديم گفت: اشتغال بزرگترين مشکل آن زمان بود و زمانی که با ۱۶ درصد نرخ بيکاری رسمی آمديم در پايان دولت ما اين نرخ به ۹ درصد رسيد و در واقع سالی يک درصد کم شد.

رئيس جمهور اسبق کشورمان ادامه داد: زمانی که من دولت را تحويل گرفتم تورم ۳۰ درصد بود اما دولت را با تورم ۱۷ درصد تحويل داديم و همه چيز حل شد چرا که مردم در صحنه بودند.

وی بر همين اساس خطاب به دولت تأکيد کرد سياست توسعه متوازن و پايدار نيز بايد متکی به مردم باشد و اين کاملاً منطقی و عملی است و کشور را يک پله بزرگ بالا می‌برد.

هاشمی رفسنجانی با يادآوری اين نکته که ما وقتی شروع به کار کرديم تنها ۵ و ۶ هزار روستا برق و آب داشت اما اکنون همه جا از اين امکانات برخوردار است در عين حال گفت: تحريم‌ها هم ضربه می‌زند اما در همه شهرستان‌ها کسانی هستند که امکانات مالی داشته باشند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين مسئله که اختيارات استانداران کم است افزود: ما در زمان خود دست استانداران را باز گذاشته بوديم و اين طور محدودشان نکرده بوديم لذا اين برنامه‌ای که در چارچوب توسعه دانش‌بنيان و توسعه متوازن طراحی شده حق مردم و وظيفه ما است چرا که همه مردم بايد زندگی شبيه به هم و نزديک به هم داشته باشند.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی کشور خاطرنشان کرد: البته ما هم ۱۰ سال خشکسالی داشتيم اما به اين وضع نبود چرا که در حال حاضر منابع زيرزمينی آسيب ديده و الان ديگر دشتی نمانده که به آن اتکا کنيم و اکثر آب نيز در کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که کشاورزی به آسانی قابل صرفه‌جويی است.

هاشمی رفسنجانی با طرح اين پرسش که چه لزومی دارد محصولاتی که آب زيادی می‌خواهد در منطقه کم‌آب بکاريم گفت: چرا ما به دنبال کشاورزی گلخانه‌ای نمی‌رويم که درآمد بيشتری هم دارد و پايه‌گذار اشتغال است؛ البته اين مسئله نبايد با بودجه دولت باشد بلکه بايد بانک‌ها به مردم تسهيلات بدهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه شايد بگويند بانکها نمی‌توانند اين کار را بکنند که من اين موضوع را قبول ندارم گفت: در زمان ما نقدينگی ۷۰ هزار ميليارد بود اما اکنون به ۷۰۰ هزار ميليارد رسيده است، اين نقدنيگی کجاست، الان زمانی نيست که مردم نقدينگی خود را مخفی کنند و آن را در بانک می‌گذارند.

وی با طرح اين پرسش که اين پولها کجاست و از بانک‌ها بپرسيد که اين پولها کجا مصرف می‌شود ادامه داد: ما قبول داريم که معوقه‌ها وجود دارد و برخی کسانی که گرفته‌اند پس نداده‌اند که پولشان کجاست؛ اين پولها چه می‌شود و بانک‌ها بايد در اين زمينه جواب دهند که با پول‌های مهم چه کار می‌کنند؛ اگر آن را پيدا کرديد به من هم بگوييد.

هاشمی رفسنجانی تأکيد کرد: تنها چيزی که می‌توانيم در اين مسئله باور کنيم اين است که اين پولها را در جايی مصرف می‌کنند که سود بيشتری برای بانک‌ها داشته باشد ولی در عين حال از کارهای مهم حاکميت و استانداران اين است که بگويند در کشور نقدينگی وجود دارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن انتقاد از ورود انواع خودروهای چينی به کشور که باعث اشتغال‌زدايی می‌شود خطاب به طيب‌نيا وزير اقتصاد که از حاضرين در اين همايش بود، گفت: ۷۰۰ هزار ميليارد نقدينگی در بانک‌ها بايد باشد و در جای ديگر جا ندارد و بايد پيدا شود چرا نمی‌توانند تأمين کنند؟

وی با اشاره به صحبت‌های وزير کشور ادامه داد: آقای رحمانی‌فضلی گفت که ما می‌توانيم در ۱۱ استان با امکانات خود استان‌ها توسعه مطلوب داشته باشيم که اگر با مطالعه به اين رسيده‌آند بايد امکانات به استان‌ها داده شود.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه ما حاضريم مراکزی از جمله دانشگاه آزاد را در اختيار شما بگذاريم تا اين طرح‌ها را تجاری‌سازی کنيد، افزود: متاسفانه روستاها خيلی در حال خالی شدن است در حالی که می‌توان روستاها را با مجتمع‌های صنعتی که از سوی جهاد سازندگی ايجاد شد، احيا کرد اما اين سرمايه در حال از بين رفتن است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه ورود به اين مرحله به يک برنامه خاص نياز دارد، در عين حال تاکيد کرد: همدلی ملت برای ما خيلی مهم است و الان هم متاسفانه به هر دليلی اين همدلی آسيب ديده است.

وی به بحث مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ اشاره کرد و اظهار داشت: در مهمترين پروژه دولت که تيم مذاکره کننده است و مورد حمايت مقام معظم رهبری قرار دارد، خودشان هم تکرار می‌کنند که با برنامه رهبری کار را پيش می‌برند اما اين دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانياهو هم‌نوا شده‌اند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفر نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستی به آمريکا ادامه داد: او آنجا رفته و اوباما را تحريک می‌کند و اينجا هم دلواپسان می‌گويند که ما اسرار را می‌گوييم؛ نمی‌دانيم اين چه سری است؛ آنها هم از شيطان هستند و از آن طرف دارند کار می‌کنند اما در حال حاضر نزديک به نتيجه رسيده‌ايم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: زمانی که تيم مذاکره کننده باز می‌گردد به جای استقبال از آنها دلواپسان چيزهايی می‌گويند که نبايد بگويند.

وی با اشاره به انتقادات مجلس از تيم مذاکره کننده ادامه داد: تريبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گويند و برخی هم اين دروغ‌ها را باور می‌کنند و اينها مزاحمت است.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه استانداران می‌توانند در منطقه خود کار کنند، افزود: ‌ما در بعد از جنگ اين مسائل را نداشتيم و الان که با اين همه فشار بين‌المللی مواجه هستيم آيا در داخل هم فشار بايد بيشتر باشد؟ آنها از اين ملت انقلابی و جنگ‌رفته نيستند. آنها آسان آمده‌اندو تريبون پيدا می‌کنند و اين حرف‌ها را می‌زنند و مشکل ما اين آدم‌ها هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: اين وظيفه حکومت و قدرت است که مسئوليت خود را به درستی انجام دهد البته منتقدان هم اگر حرف منطقی دارند بزنند و جوابشان را بگيرند چرا که فضای انتقاد سازنده است اما فضای تخريب کينه و دشمنی می‌آورد و مايوس می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شما ببينيد چه شخصيت‌های بزرگی در مقابل چه مسائلی سکوت کرده‌اند اما در مقابل اين مسئله که برای حفظ کشور و ارتباط جهانی انجام می‌شود موضع می‌گيرند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با تاکيد بر اينکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند با سانسور رشد کنند، فضای آزاد را سازنده ارزيابی کرد و گفت: ما بايد محيط دانشگاه‌ها را آزاد بگذاريم و استانداران هم نبايد تحت تاثير تندرويان قرار بگيرند و با يکديگر تعامل داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نحوه اجرايی کردن اصل ۴۴ در کشور گفت: اصل ۴۴ را بر اساس منويات رهبری در مجمع اجرايی کرديم. همچنين واگذاری‌هايی طبق اين اصل در نظر گرفتيم.

وی تصريح کرد: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتيم ايشان فرمودند که بنده انتظار داشتم که اصل ۴۴ انقلاب اقتصادی را در کشور ايجاد کند که اين موضوع محقق نشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اولين بمبی که در بحث خصوصی‌سازی و عدم اجرای اصل ۴۴ زده شد، سهام عدالت بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016