شنبه 16 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

توافق عربستان و قطر برای پشتیبانی از جبهه النصره

0,,18108061_303,00.jpg
به گزارش رویترز عربستان سعودی و قطر برای پشتیبانی از "جبهه النصره" با رهبر این گروه افراطی اسلام‌گرا به مذاکره نشسته‌اند. آنها امیدوارند که با این اقدام النصره را به بدیلی برای دولت فعلی سوریه تبدیل کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری بریتانیایی رویترز، نمایندگان عربستان سعودی و قطر در ماه ژانویه در نشستی با ابومحمد الجولانی، رهبر "جبهه نصرت" به توافق رسیده‌اند تا این گروه را از نظر مادی و تسلیحاتی تقویت کنند. به گزارش رویترز، شرط چنین اقدامی، مرزبندی "النصره" از شبکه القاعده تعیین شده است.
در این گزارش همچنین آمده است که پیشنهاد شده، "النصره" نام تازه‌ای بر خود بگذارد و اعلام نماید که حاضر است با دیگر گروه‌های مخالف رژیم بعث در سوریه همکاری کند.

دو کشور عربستان و قطر امیدوارند که با حمایت از النصره، این گروه جهادگرا بتواند بر گروه تروریستی "دولت اسلامی" پیروز شود و به بدیلی برای دولت فعلی سوریه تبدیل شود.

هنوز معلوم نیست که آیا دیگر شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس و ایالات متحده با این اقدام موافقت خواهند کرد یا خیر.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ژانویه سال گذشته نیز عربستان و قطر برای تقویت "جبهه نصرت" به توافق رسیدند. آن زمان برخی رسانه‌های عربی نوشتند که برنامه این دو کشور برای پشتیبانی از النصره از حمایت آمریکا و روسیه برخوردار است.
روزنامه "رای الیوم" در گزارشی تاکید کرد که قطر حامی نظامی "ارتش آزاد سوریه" به‌شمار می‌رود و از برخی از گروه‌های وابسته به "دولت اسلامی" در عراق و شام، مانند لواء التوحید، نیز حمایت می‌کند.

ترس از توافق ایران و آمریکا

بر اساس داده‌های "شبکه کلاوزویتس برای پژوهش‌های استراتژیک" سقوط رژیم بعث سوریه به دست‌ یک گروه سنی ضربه بزرگی به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، زیرا یک دولت سنی در سوریه وزنه سیاسی عربستان را در منطقه تقویت خواهد کرد.

در مقاله‌ای که شبکه آلمانی کلاوزویتس منتشر کرده آمده است که سوریه برای ایران حکم یک حلقه پیوند میان لبنان و عراق را دارد و ایران می‌تواند از طریق سوریه به گروه‌های مسلح شیعی در منطقه کمک‌های تسلیحاتی و مادی برساند.
بیشتر بخوانید: کشته شدن چند فرمانده جبهه نصرت در حمله‌ی هوایی
به گفته مای یمانی، کارشناس سیاسی عرب، روند نزدیکی ایران و ایالات متحده که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده، نگرانی مقامات عربستان سعودی را برانگیخته است و برخی مفسران عرب حتی معتقدند که آمریکا به عربستان سعودی "خیانت" کرده و باراک اوباما به‌زودی با ایران در رابطه با بحران هسته‌ای به توافق خواهد رسید.

شاید به همین دلیل است که عربستان به تکاپو افتاده تا قدرت گروه‌های تندروی سنی در منطقه را شدت بخشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016