دوشنبه 25 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کاهش ۳۳ درصدی معاملات آنلاين در ایران، در سال ۹۳

در صورت ارائه اطلاعات توسط پالايشگاهها از طريق سازمان بورس بررسی شده و شرايط ورود مجدد پالايشگاه‌ها به بورس ايجاد خواهد شد.

ايلنا- حسن قاليباف اصل مديرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری امروز با بيان آخرين وضعيت و آمار بورس اوراق بهادار و اقدامات اين سازمان در سال جاری گفت: آخرين آمار از ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر ۲۹۰ هزار تومان است که اين رقم در ابتدای سال ۳۸۶ هزار ميليارد تومان بوده که ۲۵ درصد نسبت به ابتدای سال با کاهش روبرو شده است.

به گزارش ايلنا، وی افزود: ارزش اسمی بورس اوراق بهادار تهران در ابتدای سال ۷۲ هزار ميليارد تومان بوده که در حال حاضر اين رقم به ۹۳ هزار ميليارد تومان رسيده است و حدودا ۳۰ درصد افزايش داشته که ۲۱ هزار ميليارد تومان آن از محل افزايش سرمايه بوده است که سال گذشته رقم افزايش سرمايه ۱۵ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بوده است و اين نشان می دهد که افزايش سرمايه ۵ هزار ميليارد تومان نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاليباف در خصوص افزايش سرمايه شرکت‌ها بيان کرد: شرکت‌ها نزديک ۲۰ هزار ميليارد تومان از محل افزايش سرمايه در حوزه بنگا‌های اقتصادی استفاده کره است و اين افزايش سرمايه رو به جلو بوده است.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران تصريح کرد: ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار در سال گذشته ۲۹۶ هزار ميليارد تومان بوده است که اين رقم در سال جاری به۵۳ هزار ميليارد تومان رسيده است. از اين ۵۳ هزار ميليارد تومان ارزش کل معاملات ۳۶ هزار ميليارد تومان معاملات خرده بلوک بوده که معادل ۷۰ درصد می شود و ۴۶ درصد ‌آن مربوط به معاملات ريز در جريان بازار است.

قاليباف افزود: تعداد دفعات معاملات بورس اوراق بهادار در سال جاری ۱۳ ميليون دفعه بود که سال گذشته اين رقم ۱۷ ميليون دفعه را نشان داد است.

وی در توضيح تغييرات شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شاخص کل در ابتدای سال ۷۹ هزار و ۱۹ واحد بوده که اين رقم در حال حاضر به ۶۵ هزار واحد رسيده است و نشان دهنده کاهش ۱۷ درصدی شاخص کل است.

مديرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در توضيح ارائه شاخص های جديد در اين سازمان اظهار داشت: در سال جاری شاخص قيمت معرفی شد و همزمان با شاخص قيمت وزنی و ارزشی نيز ارائه شد و ساير شاخص‌های هم‌وزن هم ارائه شدند که نشان‌دهنده وزن يکسان شرکت‌ها است.

وی افزود: شاخص قيمت در روز گذشته ۲۸ هزار و ۲۳۳ واحد بوده که اين رقم در ابتدای سال ۳۰ هزار و ۹۴ واحد را نشان می‌دهد و اين اعداد و ارقام نشان‌دهنده افت ۳۸ واحدی اين شاخص است؛ تفاوت اين شاخص باشاخص کل ۱۰ درصد است و اين نشان‌دهنده بازده نقدی برای سرمايه‌گذاران است.

قاليباف اصل با بيان ميزان معاملات آنلاين در سال گذشته گفت: معاملات آنلاين در سال گذشته ۳۰ هزار ميليارد تومان بوده که اين رقم در سال جاری به ۲۰ هزار ميليارد تومان بوده است و اين نشان‌دهنده کاهش ۳۳ درصدی در کل معاملات است ولی وزن معاملات آن لاين با افزايش روبرو بوده است.

وی در توضيح نسبت قيمت به درآمد اظهار داشت: نسبت قيمت به درآمد در سال جاری پنج مرتبه است که اين رقم در سال گذشته ۷۱ مرتبه بوده و نشان‌دهنده دو واحد کاهش در سال جاری است.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران علت کاهش نسبت قيمت‌ به درآمد را اينگونه بيان کرد: يک بخش از اين کاهش به دليل کاهش قيمت‌ها است و بخش ديگر نبود افزايش سودآوری شرکت‌ها است که نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری يکی از پتانسيل‌های رشد بازار است که اين رقم در ابتدای سال ۵ مرتبه بوده و در حال حاضر به ۳.۱ مرتبه کاهش پيدا کرده و اين يکی از پتانسيل‌های بازار برای آينده را نشان می‌دهد.

وی در خصوص شرکت‌های موجود برای تأمين مواد اوليه گفت: شرکت صبانور و شرکت سرمايه‌گذاری مسکن شرق از فرابورس منتقل شده و عرضه آنها ۱۰۰ درصد شده است.

وی در اين باره افزود: پنج شرکت که شامل بانک خاورميانه، کويرتاير، پتروشيمی نوين، سيمان خوزستان و بيمه ما پذيرفته شده و درج شده است که بانک خاورميانه و کويرتاير طی روز جاری و روز آينده قابل بازگشايی هستند و نماد بيمه ما نيز در صورت زمان کافی بازگشايی و در غير اين صورت بازگشايی آن به بعد از تعطيلات موکول خواهد شد.

قاليباف اصل تصريح کرد: سه شرکت پتروشيمی فجر، شرکت پتروشيمی جم، سيمان ساوه هم در سازمان بورس اوراق بهادار پذيرفته شده است و در حال فرآيند درج هستند و عرضه آنها با سال بعد موکول خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار اظهار داشت: برنامه‌های اين سازمان برای پذيرش ۱۰ شرکت بود ولی در حال حاضر بيشتر از ۱۰ شرکت را پذيرفته‌ايم و در حال حاضر به دليل فضای بازار سهامداران دست نگه داشته‌اند و سال جاری سال بازار عرضه نبود ولی اميدواريم سال بعد مزيت تأمين مالی را برای شرکت‌ها به دنبال داشته باشد.

وی افزود: ساير اوراق پذيرفته شده در بورس پذيرش سه صندوق قابل معامله بوده است.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران در خصوص شرکت‌ها و کدهای جديد در بورس اوراق بهادار گفت: در سال ۹۳، نه شرکت که شرايط حضور در بورس اوراق بهادار تهران را نداشتند خارج شدند؛ همچنين ۱۵۰ هزار کد جديد صادر شد ولی اين رقم در سال گذشته ۲۳۰ هزار کد بوده است.

وی در اين باره ادامه داد: کل کدهای بازار سرمايه ۷ مليون ۶۰۰ هزار کد است و برا ساس آمار از اين کدها امسال يک ميليون و ۳۰۰ هزار کد فعال بوده و حداقل روزانه پنج معامله انجام داده‌اند.

قاليباف اصل در توضيح ميزان سرمايه‌گذاران خارجی در بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: ۱۰۰ سرمايه‌گذار خارجی در سال جاری کد گرفته‌اند و اين در حالی است که ۳۵۰ کد معاملاتی برای سرمايه‌گذاران خارجی در کشور وجود دارد ولی به دليل محدوديت در نقل و انتقال پول بسياری از اين کدها هنوز فعال نشده و جز پتانسيل‌هايی برای محدوديت‌های سازمان بورس اوارق بهادار به شمار می‌رود و اين کدها هستند که می‌توانند موجب فعال‌سازی بازار سرمايه شوند.

قاليباف اصل با اشاره به اقدامات بورس اورابق بهادار در سال جاری در بحث پذيرش گفـت: ۱۴۰ هزار نفر ساعت دوره بورس داشته است که اين دوره‌ها شامل دوره فرهنگ‌سازی در تهران و تالارهای مناطق بوده است علاوه بر اين دوره‌های آموزش برای کارگزاران و ناشران، پنج سيمنار آموزش که در کرمانشاه، کيش، مازندارن و بيرجند برگزار شده است.

مديرعامل بورس در خصوص کتاب‌های منتشر شده در اين سازمان گفت: چهار کتاب جديد در سازمان بورس اوراق بهادار منتشر شده و در حوزه نظارت بر اعضا و کارگزاران جزء وظايف حساس سازمان بورس اوراق بهادار بوده که در اسال جاری ۳۶۷ بازديد صورت گرفته است.

قاليباف اصل در خصوص ميزان سرمايه بورس اوراق بهادار تهران تصريح کرد: بورس اوراق بهادار تهران با سرمايه ۱۹ هزار ميليارد تومان شروع به کتار کرده و اين رقم در حال حاضر به ۹۰ ميليارد تومان رسيده است و در حال حاضر با يک بازار ۲۹۰ هزار ميليارد تومانی اجاره می‌شود که يک سرمايه مناسب برای اين بازار به حساب می‌آيد.

وی در خصوص تعداد نفرات شرکت کرده در دروه‌های آموزشی بورس اوراق بهادار اظهار داست: ۶ هزار و ۳۳۸ نفر در دوره آموزشی شرکت کرده‌‌اند و دوره‌های آموزشی در خصوص ناشران بورس گزارشات بورس در اختيار مسئولين قرار گرفته است علاوه بر اين در حوزه صنعت سيمان و خودرو ميز صنايع برگزار شده و نتايج گزارشات ارائه داده می‌شود.

وی در خصوص ساير اقدامات سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: ايجاد دبيرخانه با هدف برجسته‌سازی صندوق‌های سرمايه‌گذاری مشترک برای حرفه‌ای‌تر کردن بازار سرمايه صورت گرفته است؛‌ برای اينکه بازار سرمايه حرفه‌ای‌تر عمل کند از امسال شروع به برگزاری جلسات نموده‌ايم و اميدواريم با اصلاحات خوبی که بر روی صندوق‌ها انجام می دهيم اين صندوق‌ها در جهت پيشبرد بازار سرمايه به سمت رشد حرکت کند.

قاليباف اصل در خصوص بحث زيرساختارها در بورس اوراق بهادار تهران گفت: دو پيشنهاد که شامل افزايش دامنه نوسان از ۴ به ۵ و کاهش حجم مبنا از سازمان ابلاغ شده و اصلاح در حجم مبنا باعث روان شدن شرکت‌ها شده است و در اين شرايط شرکت‌های بزرگ حجم مبنايشان پايين آمده است.

مديرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در خصوص سياست سازمان بورس تصريح کرد: سياست بورس بر اين است که به صورت تدريجی حجم مبنا برداشته شود ولی برای دامنه نوسان برنامه‌ريزی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: شاخص کل وزنی ارزشی بوده اکه اکثر شرکت‌های بزرگ در آن وجود ندارد شاخص قيمت هم وزن ارزشی داريم که در مورد صنايع روی آنها صورت می‌گيرد و اين شاخص‌ها بر اساس نياز سرمايه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گيرد و بر اساس رتبه شرکت‌ها قيمت‌ها منتشر می‌شود.

وی در خصوص راه‌اندازی بازار بلوک گفت: امسال بازار بلوک راه‌اندازی شده و سرنوشت اين معاملات در بازار جداگانه‌ای بررسی خواهد شد و صندوق‌های بازارگردانی جز ابزارهای بازار بوده که شرکت‌ها بر اساس آن نيز خود از آن استفاده می‌کنند.

قاليباف اصل در خصوص برنامه‌های سال آينده بورس اوراق بهادار تهران گفت: در حوزه پذيرش، هشت شرکت جديد ايجاد شده و چهار انتقالی از فرابورس داشته‌ايم علاوه بر اين شش صندوق قابل معامله ايجاد شده و پذيرش پنج اوراق بدهی ايجاد شده ست .

وی در اين باره ادامه داد: ساير اقدامات سازمان بورس اوارق بهادار در برگزاری ۱۶۳ هزار نفر ساعت آموزش و فرهنگ‌سازی در بورس و انجام ۵۰ بازديد از شرکت ک ارگزاری از ساير برنامه‌های اين سازمان،‌ انتشار شاخص حاکميت شرکت‌ها بر اساس رتبه نهايی شده منتشر و در اختيار بازار قرا رگرفته ست.

قاليباف اصل در خصوص طراحی اجلاس سياس در ايران گفت: برنامه اجلاس سياس در ايران که در اصفهان برگزار می‌شود امسال نيز برنامه‌ريزی شده که هم مجمع و هم فدراسيون در آن برگزار می‌شود و در آبان ماه سال ۹۴ اين اجلاس به ميزبانی ايران برگزار خواهد شد.

مديرعامل سازمان بورس اوراق بهادار تهران در خصوص جايگاه بورس اوراق بهادار تهران در فدراسيون جهانی گفت: در اين فدراسيون تعليقی صورت نگرفته است اما سازمان بورس اوراق بهادار تهران اطلاعات خود را در اختيار سازمان جهانی قرار داده و در صورت رفع موانع ايران برای ورود به اين فدراسيون، سازمان بورس اوراق بهادار تهران عضو اين فدراسيون خواهد شد.

وضعيت ورود پالايشگاه‌ها به بورس
قاليباف اصل در خصوص شرايط پالايشگاه‌ها برای ورود مجدد به بورس گفت: بحث پالايشگاه‌ها که ۱۰ درصد ارزش بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص می‌دهد و يک نماد مهم در بورس هستند.

وی در اين باره ادامه داد: سه پالايشگاه در بورس و سه پالايشگاه در فرابورس وجود دارد که بعضی از شرکتها سهامدار پالايشگاه هستند که مطمئنا حضور بيشتری در پالايشگاه‌ها خواهند داشت با مسئولين پالايشگاه‌ها در شنبه يک جلسه‌ای داشتيم که قرار شد پالايشگاه‌ها اطلاعات خود را به سازمان بورس اوارق بهادار ارائه دهد اما آنها مخالف بخشنامه‌ای هستند که به آنها ابلاغ شده و معتقدند اين بخشنامه دارای ابهام است و بايد بررسی بيشتری بر روی آن صورت گيرد.

وی در خصوص نتيجه مذاکرات با پالايشگاه‌ها گفت: پالايشگاه‌ها بايد اطلاعات کافی را به سازمان بورس اوارق بهادار ارائه دهند و بر اساس اين بخشنامه‌ اطلاعات کافی را در اختيار اين سازمان گذاشته و اينکه پالايشگاه‌ها معترض در اين بخشنامه هستند مسئله‌ای است که بايد مورد بررسی قرار گرفته و بعد از بررسی کامل اطلاعات را به سازمان بورس ارائه دهند و در غير اين صورت در کميته تخلفات به آن رسيدگی خواهد شد.

وی در پايان اظهار داشت: در صورت ارائه اطلاعات توسط پالايشگاهها از طريق سازمان بورس بررسی شده و شرايط ورود مجدد پالايشگاه‌ها به بورس ايجاد خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016