سه شنبه 26 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

واگذاری مميزی به ناشران منتفی شد

• به‌دليل عدم استقبال ناشران از واگذاری مميزی به آنها؛ مميزان مطابق روال سابق به کار خود ادامه می‌دهند اما شرايط کمی بهبود يافته است.

ایلنا ـ حسين نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درخصوص بحث مکرر مميزی کتاب به خبرنگار ايلنا گفت: هر کتابی قبل از چاپ مورد بازبينی قرار می‌گيرد تا منطبق با سياست‌های کلی کشور و نظام باشد. مميزی از قبل بوده و خواهد بود. تا زمانی که اين قانون به همين نحو وجود دارد مطابق با همين سياست‌های کلی مميزی پيش می‌رويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ادامه داد: در ابتدای دولت يازدهم ايده‌ای وجود داشت که مميزی را به ناشران بسپاريم چون هم آنان به قانون مميزی واقفند و هم مسئوليتی نسبت به نويسنده و مترجم دارند و با توجه به اين مسئوليت و وظيفه دولت تصميم گرفت که مميزی را به آنان واگذار کند اما ناشرين محترم از اين موضوع استقبال نکردند. ناشران بايد بپذيرند و تعهد بدهند که نظارت کيفی روی کتاب‌ها داشته باشند و نقش وزارتی را دنبال کنند. ناشران معتقد بودند که اگر زيربار اين موضوع برويم و کتابی را منتشر کنيم اگر نتواند مجوز توزيع بگيرد متضرر می‌شويم.

نوش‌آبادی افزود: قرار بر اين است که سيستم مميزی با همان چهارچوب قبلی اما با شرايطی بهتر و به دور از نگاه‌های سياسی و اعمال نظرهای شخصی دنبال می‌شود. در اين راستا گروهی از متخصصين در رشته‌های مختلفی چون علمی، اقتصادی، پزشکی، سياسی، ادبی و...استفاده کرديم تا مميزی‌ها را به لحاظ علمی بررسی کنيم. اين گروه‌های مميزی متخصص شکل گرفتند و اين‌ها می‌توانند به عنوان مميز کتاب صادر کنند. با اين اتفاق فرآيند و سرعت چاپ کتاب بيشتر شده. ظرف يک يا دو هفته پاسخ داده می‌شود و اگر کتاب نياز به اصلاحات داشت به نويسنده ابلاغ می‌شود در غير اينصورت مجوز نشر صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بيان کرد: خوشبختانه علی‌رغم تقويت مميز‌ها ۹۹ درصد کتاب‌هايی که عرضه شده را مجوز داديم و مانعی برای سرعت کار نبوده. اين گروه‌های تخصصی نه تنها کمک کردند، بلکه به کار صدور مجوز سرعت بخشيدند. در ۱۱ ماه سال ۹۳ بيش از ۶۴ هزار عنوان کتاب را مجوز داديم. اگر با مجوزهايی که در نيمه سال ۹۰ صادر کرديم حساب کنيم، ۱۲۰ هزار عنوان کتاب مجوز گرفته‌اند.

او افزود: اين نشان می‌دهد که سرعت کار، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کيفی بيشتر شده. اگر کتابی اشکال داشته باشد در اسرع وقت به آن رسيدگی می‌شود. اين توجه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احترام نويسندگان و توجه به قشر فرهنگی صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016