سه شنبه 26 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 اسفند» بخارای جمالزاده، ف. م. سخن
13 اسفند» تبريک به شيوه م. سخن، مارال سعید
پرخواننده ترین ها

خبرگزاری فارس و حکم ۱۵ سال زندان برای مهدی هاشمی

خبرگزاری فارس٬ دستگاه خبری وابسته به نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی است. اطلاعاتی که اين نهاد در اختيار دارد٬ خاص خود اوست و ساير خبرگزاری ها به فاصله چند ساعت از دانسته های اين خبرگزاری مطلع می شوند.

امروز٬ اين خبرگزاری گزارش داد که بر اساس «شنيده ها»ی خبرنگار قضايی اش٬ حکم «م.ه» توسط قاضی مقيسه صادر شده و پرونده «آقازاده‌ی جنجالی»٬ به نقطه ی پايان خود رسيده است. به گزارش اين خبرنگار٬ «م.ه» مجموعا به ۱۵ سال حبس٬ رد مال٬ جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته مشخص است که منظور از «م.ه»٬ مهدی هاشمی٬ پسرعلی اکبر هاشمی رفسنجانی ست٬ که زمانی به عنوان مقتدرترين و بانفوذترين سياستمدار ايران شناخته می شد. مهدی هاشمی٬ بيست روز وقت دارد تا به حکم صادره اعتراض کند. اگر اين حکم تغيير نکند٬ می توان انتظار داشت٬ که جنگ سختی ميان هاشمی رفسنجانی٬ و قوه ی قضاييه -به عنوان يکی از ارکان مهم زير نظر رهبری- آغاز شود. هاشمی رفسنجانی٬ اگر چه گفته است٬ به محکوميت احتمالی پسرش «اعتراض» خواهد کرد٬ اما «دعوا» نخواهد کرد٬ در مورد پرونده ی پسرش بی نظر نيست و معتقد است که مهدی هاشمی جرمی مرتکب نشده است.

رفسنجانی همواره بيش از فرزندان و اعضای خانواده اش٬ به انقلاب اسلامی علاقه نشان داده و در مواقعی که قرار بر انتخاب ميان فرزند و انقلاب بوده٬ به نفع انقلاب رای داده است. در مورد پرونده ی فائزه رفسنجانی٬ شاهد بوديم که پدر صاحب نفوذ٬ نقش چندانی برای آزاد کردن او ايفا نکرد٬ و دختر اين مقام ارشد نظام٬ طعم شش ماه زندان را چشيد. رفسنجانی حتی برای ادامه ی انتشار روزنامه «زن» که متعلق به دخترش بود کمترين تلاشی نکرد.

اما اين بار -اگر خبر خبرگزاری فارس درست باشد- حکمی که برای مهدی هاشمی صادر شده است حکم بسيار سنگينی است و تصور نمی شود که هاشمی در صورتی که حکم نهايی تغيير نکند٬ فقط به اعتراض بسنده کند و وارد دعوا با بازی‌گردان اصلی اين قضايا يعنی سيد علی خامنه ای نشود.

تندروها از چنين دعوايی استقبال می کنند و به پيشواز آن می روند تا رفسنجانی ها را مثل خمينی ها به طور کامل از صحنه ی سياست ايران حذف کنند و اين عناصر مزاحم را از سر راه خود بردارند. اهدافی که تندروها در نظر دارند٬ با وجود رفسنجانی به آسانی قابل دستيابی نيست و حذف او به مانند حذف منتظری می تواند دردسرهای نظام حاکم فعلی را کم کند.

بايد منتظر نتيجه ی اعتراض به حکم مهدی رفسنجانی بمانيم؛ حکمی که صورت نهايی آن احتمالا تنش شديدی در داخل حاکميت اسلامی ايجاد خواهد کرد.

ف. م. سخن

لينک گزارش داد:
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13931224001247


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016