پنجشنبه 6 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عربستان به مواضع شیعیان حوثی در یمن حمله کرد

عادل بن احمد جبیر، سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا در شب چهارشنبه ۵ فروردین اعلام کرد که عربستان برای مقابله با شبه‌نظامیان شیعه در داخل خاک یمن عملیات نظامی آغاز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه ـ فرستاده عربستان به ایالات متحده در یک کنفرانس خبری گفت که دولت او به همراه ائتلاف متحدان منطقه‌ای برای حمایت از «دولت قانونی یمن» به مواضع شورشیان حوثی حمله کرده است.

ائتلاف متحدان منطقه‌ای که عادل جبیر به آن اشاره کرده، شامل ۱۰ کشور از کشورهای سنی منطقه، از جمله برخی کشورهای عضو «شورای همکاری کشورهای عرب خلیج» یعنی امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت هستند.

حملات عربستان و متحدانش به‌وقت بحرین ساعت ۲ بامداد روز پنجشنبه ۶ فروردین آغاز شده است. ۳۰ دقیقه پس از آغاز حملات، سفیر عربستان خبر حمله را اعلام کرد.

عادل جبیر در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «این عملیات برای دفاع و حمایت از دولت قانونی یمن و جلوگیری از گسترش جنبش رادیکال حوثی‌ست.»

او افزود: «کشور پادشاهی عربستان سعودی، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج و دیگر متحدان این ائتلاف به درخواست رئیس‌جمهور مشروع یمن پاسخ داده‌اند.»

حوثی‌ها صبح روز چهارشنبه ۵ فروردین پایگاه هوایی «العند» در نزدیکی عدن را تصرف کردند که به وسیله آن در تمام روز چهارشنبه به قرارگاه عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری یمن در عدن حملات هوایی کرده‌اند. در نتیجه این حملات منصور هادی، قرارگاهش در عدن را ترک کرده است.

رئیس جمهور یمن، پیش از اینکه قرارگاهش در عدن را ترک کند به شورای امنیت سازمان ملل پیام داد و درخواست کمک کرده بود.

به طور جداگانه، بیانیه‌ای در ریاض با امضای دولت‌های عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین و امارات متحده عربی صادر شده است که می‌گوید رئیس‌جمهوری یمن، منصور هادی، از این دولت‌ها برای نبرد با شورشیان شیعه طلب کمک نظامی کرده است.

سفیر عربستان در واشنگتن به خبرنگاران گفت که در حال حاضر حملات عربستان و متحدانش به صورت هوایی است و تنها مواضع حوثی‌ها در اطراف عدن را، هدف قرار داده‌اند.

اما عادل جبیر گفته است که عملیات نظامی محدود به حملات هوایی نخواهد بود و همه گزینه‌ها برای این ائتلاف نظامی علیه شورشیان شیعه محتمل است. سفیر عربستان گفته است که یگان‌های ویژه، تانک‌ها و نیروهای زمینی اکنون در مرز یمن مستقر شده‌اند.

یمن در حالی به‌سوی یک جنگ داخلی پیش می‌رود که منصور هادی، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن را متهم کرده که به کمک ایران نیروهای حوثی را برای برکناری دولت او تقویت کرده است.

از سوی دیگر جنگ داخلی یمن میدان بازی قدرت عربستان با ایران شده است. ریاض هم ایران را متهم کرده که با تحریک اختلافات فرقه‌ای از طریق حمایت خود از حوثی‌ها قصد دارد قدرت خود را در یمن تثبیت کند.

حوثی‌ها اسناد محرمانه آمریکا را به ایران فرستاده‌اند
دو مقام امنیتی آمریکا که به‌شرط ناشناس ماندن با روزنامه لس‌آنجلس تایمز صحبت کرده‌اند می‌گویند که اسناد محرمانه و امنیتی ایالات متحده آمریکا در یمن توسط حوثی‌ها غارت شده است.


دو مقام امنیتی آمریکا که به‌شرط ناشناس ماندن با روزنامه لس‌آنجلس تایمز صحبت کرده‌اند می‌گویند که اسناد محرمانه و امنیتی ایالات متحده آمریکا در یمن توسط حوثی‌ها غارت شده است.

آن‌ها گفته‌اند که این اسناد از زمان اشغال صنعا توسط شیعه‌های حوثی به ایران فرستاده شده است و اکنون هم با تصرف پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عدن، اسناد بیشتری به دست ایران خواهد رسید.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی که عصر روز چهارشنبه ۲۵ مارس / ۵ فروردین منتشر کرده از قول دو مقام امنیتی آمریکا می‌گوید که اسناد محرمانه آمریکا، شامل نام مأموران امنیتی این کشور، رابط‌های بومی این مأموران، جزئیات برنامه ضد تروریستی ایالات متحده آمریکا و همچنین پرونده‌های مالی سازمان سیا و سازمان‌های امنیتی خصوصی در یمن به دست ایران افتاده است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند فایل‌ها به طور مستقیم به مشاوران ایرانی شبه‌نظامیان حوثی فرستاده شده و این انتقال از زمان کنترل صنعا در سپتامبر گذشته آغازشده و اکنون با تصرف پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در حومه عدن به وضعیت بحرانی رسیده است.

صبح روز چهارشنبه ۵ فروردین حوثی‌ها که از صنعا به‌سوی عدن پیشروی کرده‌اند، پایگاه هوایی «العند» در نزدیکی عدن را تصرف کردند. این پایگاه پیش از این از فرودگاه‌های مورد استفاده نیروهای آمریکایی برای حمله پهبادهای این کشور به نیروهای القاعده در یمن بود. یگان فرماندهی برنامه ضد تروریستی آمریکا در یمن نیز در این پایگاه مستقر بوده است.

در فاصله روزهای اول تا دوم فروردین ماه، نیروهای نظامی آمریکا که از پیش‌روی حوثی‌ها به جنوب یمن نگران بودند، پایگاه «العند» را ترک کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016