پنجشنبه 6 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمريکا از عمليات يمن حمايت "اطلاعاتی و لجستيکی" می‌کند

راديو فردا ـ کاخ سفيد می‌گويد ايالات متحده از نزديک «هماهنگ» با عربستان سعودی و قدرت‌های منطقه در عمليات نظامی آنها عليه شورشيان حوثی در يمن است و برای حمايت از هم‌پيمانان و منافع خود از آن حمايت اطلاعاتی و لجستيکی می‌کند.

برنادت ميهان، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، در بيانيه‌ای گفته است «رئيس‌جمهوری اوباما، اجازه تدارک حمايت لجستيک و اطلاعاتی از عمليات نظامی کشورهای شورای همکاری خليج [فارس] را صادر کرده است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اين گفته‌ها ساعاتی پس از آن مطرح شده که عادل الجبير، سفير عربستان سعودی در واشينگتن، در يک نشست خبری گفت نيروهای سعودی برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده يمن، دست به عمليات هوايی عليه شورشيان حوثی، زده‌اند. [بيشتر بخوانيد]

در کنار اين کشور قطر، کويت، بحرين و امارات متحده عربی -اعضای شورای همکاری خليج فارس منهای عمان- با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که به درخواست رئيس‌جمهوری يمن پاسخ مثبت داده و قصد دارند «از يمن و مردم‌اش در برابر شبه‌نظاميان حوثی دفاع کنند».

خانم ميهان ضمن محکوم کردن آنچه شورشيان حوثی در يمن انجام داده‌اند؛ سرنگونی عبد ربه منصور هادی و دولت در صنعا- می‌گويد واشينگتن از نزديک با آقای هادی در ارتباط بوده است.

در حال حاضر، بنا بر گزارش‌ها، رئيس‌جمهوری سرنگون شده يمن که به شهر جنوبی عدن رفته بود، با پيشروی‌های اخير شورشيان، از کشور خود گريخته است.

برنادت ميهان تاکيد کرده است که ايالات متحده به طور مستقيم در عمليات نظامی کشورهای عربی در يمن دخالت نمی‌کند.

او می‌گويد «ما قويا به حوثی‌ها هشدار می‌دهيم که عمليات نظامی خود را که به بی‌ثباتی می‌انجامد، متوقف کرده و به عنوان بخشی از گفتمان سياسی، پای ميز مذاکره بازگردند».

به گفته اين سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا جامعه جهانی هم از طريق شورای امنيت سازمان ملل و هم از طريق ديگر مجامع، اعلام کرده است که سرنگونی خشونت‌بار قدرت در يمن با دست بردن به اسلحه، غير قابل قبول است. و يک گذار سياسی مشروع -که مدت‌هاست مردم يمن خواهان آن هستند- تنها از طريق گفت‌وگوهای سياسی و اجماع تمام احزاب، به دست می‌آيد.

بنا بر برخی تحليل‌ها، ناآرامی‌ها در يمن می‌تواند به جنگی نيابتی ميان قدرت‌های سنی عرب، به ويژه عربستان سعودی و ايران تبديل شود.

احمد الرزقه، خبرنگار و تحليلگر سياسی در يمن، در گفت‌وگويی با راديو فردا، ضمن تاکيد بر تلاش شبه‌نظاميان حوثی برای کنترل يمن و حذف طرف‌های ديگر، از سويی می‌گويد عبد ربه منصور هادی، طی سه سال زمامداری خود در ايجاد ارتشی که تابعش باشد، ناتوان بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016