دوشنبه 10 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فلسطين: گزارش تازه در باره ارتکاب جرايم بين المللی طی عمليات تيغه حفاظتی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر ـ در گزارشی که امروز با عنوان «مجازات غيرنظاميان غزه در تله عمليات تيغه حفاظتی» منتشر شد، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر مدارکی را ارايه کرده است که با ارتکاب جنايت های جنگی و جنايت های عليه بشريت به دست ارتش اسراييل طی عمليات تيغه حفاظتی (ژوئيه ـ اوت ۲۰۱۴) تناسب دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



سازمان ما که اولين سازمان غيردولتی بين المللی است که پس از توافق آتش بس در اوت ۲۰۱۴ توانسته وارد نوار غزه بشود، همچنين اعلام می کند که در اثر شليک بی رويه موشک های گروه های مسلح فلسطينی که به مرگ غيرنظاميان انجاميد، ممکن است جرايم بين المللی رخ داده باشد.

گِيل دوسِپولکِر، يکی از اعضای هيات فدراسيون که از نوار غزه ديدار کرد، گفت: «بيشتر کسانی که ديديم و همه آنها طی حمله های قبلی در غزه زندگی می کردند، به ما گفتند که تهاجم تابستانی ۲۰۱۴ بدترين حمله بوده است. بمب ها بی رويه بر روی مردان، زنان و کودکان فرو می ريختند.»

اين گزارش امروز صبح، سه روز پيش از نافذ شدن تصويب اساسنامه دادگاه بين المللی جزايی توسط فلسطين (۱ آوريل ۲۰۱۵) به دادگاه بين المللی جزايی تقديم شد. رسيدگی مقدماتی دادستان دادگاه بين المللی جزايی به وضعيت غزه به درخواست فلسطين در ژانويه ۲۰۱۵ آغاز شد و بر اين اساس فدراسيون اميدوار است که با ارايه اين گزارش، دادگاه اين پرونده را پيشتر ببرد.

شعوان جبارين، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، اعلام کرد: «اکنون زمان آن رسيده که دادگاه بين المللی جزايی از رسيدگی مقدماتی فراتر برود و تحقيقات کامل را آغاز کند. دادستان بايد از محل ديدار کند تا گستره جرايم انجام شده را تشخيص دهد. اميدواريم که اول آوريل نقطه عطفی در مبارزه عليه معافيت از مجازات در فلسطين و اسراييل باشد. فلسطينی ها بسيار بيش از اندازه در انتظار عدالت به سر برده اند.»

در گزارش فدراسيون، به عنوان جرايم احتمالی، نمونه هايی از حمله های بی رويه و مستقيم عليه غيرنظاميان و اهداف غيرنظامی بی تناسب با دستاوردهای مشخص نظامی و حمله های عمدی عليه مراکز پزشکی گردآوری شده است. گزارش همچنين شماری از شهادت های مختلف را که طی ديدارهای ميدانی هيات فدراسيون گردآوری شده ارايه کرده است. هيات فدراسيون از رفح، خان يونس، بيت حانون و شهر غزه از جمله منطقه شعاعيه ديدار کرد و وضعيت را بررسی و با قربانيان تهاجم نظامی ملاقات کرد.

علاوه بر جنايت های احتمالی جنگی و جنايت های احتمالی عليه بشريت، موارد ديگری که ثبت شده، مثل ممانعت از دسترسی به امداد انسانی، حمله به مناطق مسکونی، تاسيسات و خودروهای پزشکی فعال و تاسيسات حفظ زندگی غيرنظاميان با نقض حقوق بين المللی بشردوستانه و حقوق بين المللی حقوق بشر تناسب دارند.

عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، اين طور نتيجه گيری کرد: «معافيت از مجازات فقط دعوت به ارتکاب جرايم ديگری از اين نوع است. زمان آن رسيده که عدالت بين المللی بر نظام عدلی بی ميل غالب شود.»

گزارش «مجازات غيرنظاميان غزه در تله عمليات تيغه حفاظتی» را در اينجا دريافت کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016