سه شنبه 11 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرانس۲۴: احتمال تمديد چند ساعته يا حتی چند روزه مذاکرات وجود دارد

واحد مرکزی خبر ـ خبرنگار شبکه تلويزيونی فرانس بيست و چهار در لوزان سوئيس گفت احتمال تمديد چند ساعته يا حتی چند روزه مذاکرات هسته ای وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنتوان ماريوتی درباره مذاکرات هسته ای ايران گزارش داد هر طرف سعی می کند تا آخرين دقيقه بيشترين امتياز را از طرف ديگر بگيرد. برخی اوقات اخبار غيرواقعی به رسانه ها داده می شود و به راحتی نمی توان گفت که آيا صبر يکی از طرف ها تمام شده است يا نه. به هر حال سه مانع اصلی وجود دارد. اگر اين سه مانع برطرف شود، توافق بدست خواهد آمد. مانع اول مربوط به لغو تحريم هاست. مانع ديگر ايجاد سازوکاری است که براساس آن بتوان در صورت اقدام تهران در نقض مفاد توافق، تحريم های کنونی را بسيار سريع دوباره برقرار کرد. آخرين مانعِ بسيار مهم نيز مدت توافق است. در مجموع گروه پنج به علاوه يک و تهران بر سر ده سال اوليه هم رای هستند، اما مذاکره درباره سال يازدهم تا پانزدهم به بن بست خورده است. مطمئناً ايرانی ها توافقی را نمی خواهند که فراتر از ده سال باشد. در حالی که به طور مشخص فرانسه می خواهد توافق تا پانزده سال افزايش يابد.

خبرنگار اين شبکه در ادامه درباره اينکه اگر امروز توافق حاصل نشود نيز توضيح داد يکی از مذاکره کنندگان اروپا می گفت يک ساعت يا يک روز بيشتر مشکلی به وجود نمی آورد. به عبارت ديگر، نيمه شب سه شنبه همه چيز تمام نخواهد شد. شايد کار به اواسط شب کشيده شود. اگر به ياد داشته باشيد توافق اوليه ساعت سه صبح بدست آمد. مسلماً اگر لازم باشد آنان تا روز چهارشنبه باقی بمانند اين کار را خواهند کرد. اگر موانع برطرف شود و پيشرفت وجود داشته باشد شايد هم تا روز پنجشنبه باقی بمانند. اين مورد توسط يکی از مذاکره کنندگان ايران نيز مطرح شده است. باوجود اين، نمی توان شش وزير امور خارجه گروه پنج به علاوه يک را هر روز گردهم آورد. بايد اين پرونده به پيش برده شود و زمان آن، اکنون است. مذاکره کننده غربی می گفت اگر اين مذاکرات متوقف و سپس از سر گرفته شود، اوضاع بسيار پيچيده تر خواهد شد. از سوی ديگر ضرب الاجل بسيار مهم ديگری که کمتر درباره آن صحبت شده است، وجود دارد و آن چهاردهم آوريل است. کنگره آمريکا که اکثريت آن در اختيار جمهوری خواهان يعنی مخالفان باراک اوباماست، در اين تاريخ تحريم های جديدی عليه ايران اعمال می کند. چنين اتفاق احتمالاً به معنای پايان همه اين مذاکرات خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016