سه شنبه 11 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پيشنهاد حسین موسويان برای امضای توافق دوم

موسويان گفت: آمريکا بايد در مورد توافق هسته ای با ايران بين نتانياهو و معاهده ان پی تی يکی را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسين موسويان ديپلمات پيشين هسته ای ايران در ميزگرد هسته ای دانشگاه هارواد آمريکا افزود: اگر برای امريکا ملاک معاهدات بين المللی باشد، در مساله هسته ای، معاهده ان پی تی معيار جهانی است. چنانچه آمريکا اين معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذيرد، توافق با ايران قطعی و صد در صد است اما اگر تأمين خواست نتانياهو مد نظر واشينگتن باشد، مذاکرات شکست خواهد خورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمريکا در مذاکرات هسته ای گرفتار دو حاکميت است

در اين ميزگرد که با حضور گری سيمور، مشاور سابق سلاح های کشتار جمعی رئيس جمهور امريکا برگزار شد، موسويان با انتقاد از آمريکا گفت: ما در مذاکرات هسته ای با دو آمريکا مواجهيم؛ يک آمريکا به نمايندگی اوباما رييس جمهور و تيم مذاکره کننده اش و آمريکای دوم به نمايندگی کنگره و نخست وزير اسرائيل. تمام کشورهای دور ميز مذاکره، کل حاکميت کشورشان را نمايندگی می کنند به جز مذاکره کننده گان امريکا که گرفتار دو حاکميتی در واشينگتن هستند.

زياده خواهی های آمريکا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است

معاون پيشين سياست خارجی شورای عالی امنيت ملی ايران اظهار کرد: در ٣٥ سال گذشته امريکا هميشه ايران را به پيوستن به جامعه بين المللی دعوت کرده است. با شروع مذاکرات مستقيم و سطح بالای ايران و امريکا در مورد مساله هسته ای، در حقيقت زمان آزمايش فرا رسيده است. ايران در اين مذاکرات همه تعهدات در چارچوب معاهده بين المللی ان پی تی را پذيرفته است، آن هم در سطح حداکثری، اما اين آمريکاست که توافق جامع هسته ای را گروگان خواسته های فراتر از معاهده ان پی تی کرده است. با اين وجود ايران برای حسن نيت و جلب اعتماد جهانی حاضر است داوطلبانه برای يک دوره اقدامات اعتماد ساز فراتر از معاهده ان پی تی، مثل انجام غنی سازی در سطح ٥٪ و عدم بازفراوری پلوتونيوم و حتی توليد پلوتونيوم آب سنگين اراک را کاهش دهد. با وجودی که همه اين موارد فرای ان پی تی است، اما باز هم برخی زياده خواهی های امريکا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است.

در صورت دست نيافتن به توافق نهايی، می توان توافق دومی را امضا کرد

در اين نشست هسته ای در دانشگاه هاروارد که برخی از سياستمداران برجسته مثل رييس جمهور سابق فنلاند، ديپلمات های سابق، مديران و برجسته ترين متخصصان هسته ای دانشگاه هاروارد حضور داشتند، موسويان گفت: با توجه به حسن نيت ايران، قدرت های جهانی نبايد اين فرصت بزرگ را از دست دهند، البته اگر مذاکره کننده گان نتوانند به توافق نهايی دست يابند، برای پيشرفت مذاکرات می توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ايران در مقابل رفع برخی از تحريم های اساسی به طور هميشگی باشد و برای توافق نهايی آخر چند ماه ديگری هم مذاکره کنند. برای مثال با افزايش سطح غنی سازی ايران به سطح ٢٠٪ در سال ٢٠١١ ، اروپا بانک مرکزی و نفت ايران را تحريم کرد. حالا مذاکره کننده گان می توانند توافق کنند که مثلا برای يک دوره ای طولانی، ايران غنی سازی در سطح ٥٪ داشته باشد و يا بازفراوری پلوتونيوم نداشته باشد و اروپا تحريم های بانک مرکزی، نفت و سويفت را لغو کند.

در صورت شکست مذاکرات راه برای خروج ايران از ان پی تی باز می شود

سخنگوی پيشين هسته ای ايران با هشدار به قدرت های جهانی گفت: اگر واشينگتن به اين حسن نيت های ايران و راه های معقول پاسخ مثبت نداده و اسير خواست نتانياهو شود، مسئول شکست مذاکرات خواهد بود و چنانچه کنگره تحريم ها را افزايش دهد، راه برای خروج ايران از ان پی تی باز خواهد شد و حتی ممکن است ايران با افزايش غنی سازی از "نقطه گريز" هسته ای عبور کند تا کنگره و نتانياهو را بر سر عقل بياورد.

تمديد مجدد توافق ژنو به ضرر ايران است

موسويان همچنين با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تمديد توافق موقت گفت: طولانی کردن مذاکرات و تمديد مجدد توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ به ضرر ايران خواهد بود، چون تحريم های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قيمت نفت، دولت ايران در اجرای برنامه های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016