سه شنبه 11 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا: شانس برای رسيدن به تفاهم هسته ای ۵۰/۵۰ است


خبرگزاری صدا و سيما - سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در ادامه نشست خبری تلفنی خود از لوزان سوئيس درباره مذاکرات هسته ای ايران گفت همه مذاکره کنندگان در اين دور از مذاکرات با جديت تمام در تلاشند تا در مهلت مقرر به توافقی دست يابند

به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سيما، در ادامه اين نشست خبری خبرنگاری پرسيد برای آنهايی که در لوزان نيستند حال و هوای مذاکره کنندگان را چطور توصيف می کنيد؟ به نظر می رسد که کمی خوشبينی در هفته پايانی مذاکرات مشاهده می شود. وزيران امور خارجه و ديگر مذاکره کنندگان ارشد در چه حالی هستند؟ آيا آنها خوشبين هستند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماری هارف در پاسخ گفت :«من فکر می کنم خلق و خوی آنها جدی است. من فکر می کنم جديت کاری که سرگرم آن هستيم، و اينکه ما بايد شاهد اتخاذ تصميماتی از طرف ايران باشيم، و اينکه گزينه های ديگر ما گزينه های خوبی نيستند و از منظر بادوام بودن نيز چندان خوب به نظر نمی رسند، اينها همه روی مذاکره کنندگان تاثير می گذارند. من فکر می کنم همه درباره چالش هايی که در پيش روی ماست واقع بين هستند. من فکر می کنم ما هنوز راه برای رسيدن به يک تفاهم سياسی را باز می بينيم. من می خواهم دراين باره کاملا صريح سخن بگويم. هنوز راهی برای رسيدن به اين تفاهم هست. شايد بتوانم بگويم که شانس ما برای رسيدن به اين تفاهم ۵۰/۵۰ است. البته من هيچوقت دوست ندارم در اين باره درصد تعيين کنم اما ما اين شانس را داريم که کار را به نتيجه برسانيم.»

خبرنگار پرسيد شما می گوييد ۵۰/۵۰. آيا اين برای شما قابل قبول است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت :«من فکر می کنم ما در اين مذاکرات بسيار هوشيار و در عين حال بسيار متعهد هستيم که ببينيم راهی پيدا می شود که به هدف برسيم. بخشی از کار نيز اين است که کارشناسان روی بخش های فنی مختلفی کار می کنند که احتمالا اين امکان را به وجود می آورد که همه بتوانند بله آخر را بگويند. اين کارشناسان ممکن است مديران سياسی يا اعضای مختلف گروه پنج به اضافه يک باشند که می کوشند راههايی را پيدا کنند که ايران در اينجا بله را بگويد. بنابراين ، من فکر می کنم اين توصيف خوبی برای اين کار بيست و چهار ساعته باشد -- بسيار فشرده ، بسيار متمرکز، بسيار جدی. اما ما هنوز از نتيجه اطلاع نداريم.»

خبرنگاری در ادامه پرسيد آيا ايرانی ها مسئله حمله ادعا شده پهپادها در تکريت را که به گفته آنها به مرگ دو نفر انجاميد مطرح کرده اند؟

ماری هارف در پاسخ گفت :«تا آنجا که من می دانم ، خير. من نشنيده ام که آنها اين را به ميان آورده باشند. اگر هم مطرح کنند من تعجب خواهم کرد ، اما من نشنيده ام که آنها چنين چيزی را به ميان بياورند.
من فکر می کنم وزارت دفاع آمريکا در اين باره اظهار نظر کرده و گفته است که ما با قاطعيت می توانيم بگوييم که ادعای حمله پهپادها در ۲۳ مارس واقعيت ندارد چون نيروهای ائتلافی تا روز ۲۵ مارس شروع کننده حملات در نزديکی تکريت نبودند. من می دانم که وزارت دفاع دراين باره اعلام نظر کرده است.»

اين خبرنگار پرسيد اگر به زبان ساده و بدون وارد شدن به جزئيات دردناک بخواهيد نکات اصلی مورد اختلاف را بيان کنيد،‌ بزرگترين موانع چه هستند؟

ماری هارف در پاسخ گفت :«به سختی بتوان به اين سوال جواب داد چون همه چيز به هم مرتبط است. ما يکی دو حوزه داريم که هنوز به توافق نرسيده ايم و نخواهيم رسيد. من فکر می کنم در همين حد کافی است. بيش از اين نمی توانم وارد جزئيات بشوم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره اينکه هيئت آمريکايی چه زمانی لوزان را ترک می کند گفت برنامه سفر هيئت آمريکايی اصلا مشخص نيست.

خبرنگاری در ادامه پرسيد آيا فکر می کنيد ايرانی ها می کوشند تا آخرين لحظه تلاششان را برای گرفتن امتياز بکنند و در دقايق پايانی شايد با آنچه برای رسيدن به توافق لازم است موافقت خواهند کرد؟ آيا آنها طوری مانور می دهند که به خواسته های خود برسند و بعد قبل از پايان مذاکرات هرچه را به آنها عرضه شود خواهند پذيرفت؟‌

ماری هارف در پاسخ گفت :«فکر می کنم اين را گفتم که پايان مذاکرات اغلب دشوارترين بخش مذاکرات است چون سخت ترين مسائل در اين زمان مطرح می شود. اگر اين مسائل آسانتری بودند پيشتر در مذاکرات مطرح می شدند. من فکر می کنم مسئله اين است ببينيم آيا می توانيم به چارچوبی برسيم که به همه ما چيزهايی را که می خواهيم بدهد، طوری که بتوانيم يک زمان گريز يک ساله داشته باشيم و چهار مسير آنها (به سوی توليد سلاح هسته ای) را ببنديم. من نمی دانم هدف نهايی ايران چيست؛ آنها خودشان بايد اين را بيان کنند. اما معادله ای وجود دارد که ما را به آنجا می رساند و اين چيزی است که ما دنبال پيدا کردن آن هستيم. هنوز هم نمی دانيم آيا آن را به دست می آوريم يا خير. در اينجا مذاکرات بسياری در همه سطوح ادامه دارد. مذاکرات جانبی و نشست و غيره. کارهای زيادی در جريان است که ببينيم آيا می توانيم به هدف برسيم يا خير.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016