چهارشنبه 12 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صدور حکم زندان و شلاق برای ۵ کارگر معدن چادرملو

ایلنا ـ حکم اوليه دادگاه ۳۰ کارگر معدن چادرملو که در پی اعتراضات سال گذشته در اين معدن با شکايت کارفرما با اتهام «اخلال در نظم و جلوگيری از احقاق حق ديگران» به دادگاه رفته بودند صادر شد و بر اساس آن ۵ نفر از اين کارگران به يک سال حبس تعزيری و شلاق محکوم شده اند. گفته می شود ۲۵ کارگر ديگر از اتهامات وارده تبرئه شده اند.

بهرام حسنی‌نژاد دبير اخراجی انجمن صنفی کارگران چادرملو که اعتصابات گسترده و طولانی سال گذشته دست کم هزار کارگر پيمانی در اعتراض به اخراج او بود، درباره جزئيات نتيجه دادگاهی که بيستم اسفند ماه ۹۳ برگزار شده بود به ايلنا گفت: اين حکم قابل تبديل به ۵ سال حبس تعليقی و جريمه نقدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين کارگر افزود: دادگاه اوليه در شرايطی برای اين پنج نفر از جنبه ی عمومی و به جرم اخلال در نظم و آسايش عمومی اين حکم سنگين را صادر کرده که اعتراضات سال گذشته به صورت تحصن در محل کارگاه صورت گرفته بود و اساسا نمی تواند جنبه ی عمومی به خود بگيرد.

دبير انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو ضمن بيان اين که حکم صادره قابل اعتراض است، اضافه کرد: يکی از دلايلی که اين پنج نفر مجرم شناخته شده اند اين است که کارفرما اين کارگران را به عنوان رهبران اعتراض صنفی سال گذشته معرفی کرده و از ابتدا هم خواستار برخورد جدی با اين کارگران برای درس گرفتن ساير کارگران معترض بود.

وی اضافه کرد: اين در حاليست که همه کارگرانی که در اعتراض صنفی سال گذشته شرکت کرده بودند خواسته های مشترک صنفی داشته و دارند و همانطور که بقيه ی کارگران معترض که با شکايت کارفرما محاکمه شدند و به حق تبرئه شدند، اين ۵ نفر هم بايد از تمام اتهامات تبرئه شوند زيرا اساسا طرح جرم عليه آنها مبنای درستی نداشته است.

به گزارش ايلنا، اتهام اين کارگران اخلال در نظم و آسايش عمومی و ممانعت از احقاق حق به وسيله ی جلوگيری از کار کارگران عنوان شده است. اگرچه تمام اين کارگران در جلسات پيشين دادگاه از ۶ اتهام وارده تبرئه شده‌اند اما چندی پيش دادگاهی برای رسيدگی به اين اتهام باقی مانده برگزار شد.

به گفتهٔ حسنی‌نژاد، اتهام «جلوگيری از احقاق حق» به اين دليل مطرح شده است که کارفرما در دادگاه ادعا کرد کارگران معترض مانع از اين شده‌اند که ساير کارگران سر کار حاضر شوند.

بهرام حسنی نژاد که خود چندی قبل از تمام اتهامات تبرئه شده بود در خصوص جزئيات حکم صادر شده برای کارگران معترض چادرملو گفت: خوشبختانه ۲۵ نفر از کارگرانی که با شکايت کارفرما متهم شده بودند تبرئه شدند اما ۵ نفر از کارگران به يک سال حبس تعزيری و شلاق محکوم شده اند که البته با توجه به اينکه اين که کارگران فاقد سابقه ی محکوميت کيفری بودند و با توجه به سن و سال و کارگر بودنشان، حکم شلاق به پرداخت سه ميليون ريال جزای نقدی بدل از شلاق و حکم يک سال حبس تعزيری به ۵ سال حبس تعليقی تغيير پيدا کرده است. حکمی که به گفته ی حسنی نژاد قابل قبول نيست و کارگران نسبت به حکم صادره اعتراض می کنند.

گفتنی است در حکم صادر شده که جزييات آن در اختيار ايلنا قرار گرفته آمده است «بديهی است در صورتيکه مشاراليهم از تاريخ صدور قرار تا پايان مدت تعليق مرتکب جرائم عمدی نشوند محکوميت تعليقی بی اثر می شود و در غير اينصورت علاوه بر مجازات جرم اخير، مجازات معلق هم در مورد آنها اجرا خواهد شد.»

لازم به يادآوری است، ۲۸ نفر از کارگران شرکت معدنی چادرملو که در پی اعتراضات گسترده سال گذشته و متعاقبا شکايت کارفرما برای رسيدگی به يک اتهام باقيمانده از شعبه ۱۰۱ دادگستری اردکان احضار شده بودند، صبح چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه سال ۹۳، برای رسيدگی به يک اتهام باقيمانده در دادگاه اردکان حاضر و به اتهام مطرح شده عليه خود پاسخ دادند.د ر دادگاه بدوی که با حضور ۱۰ نفر از کارگران احضار شده و وکلای هر دو طرف کارگری و کارفرمايی برگزار شد، کارگران احضار شده چه به صورت حضوری و چه در قالب لوايحی که به دادگاه ارائه داده بودند ضمن رد اتهام وارد شده از سوی کارفرما، به دفاع از مطالبات صنفی خود پرداختند و عنوان کردند که اعتراضاتشان صرفا برای دستيابی به خواسته‌های صنفيشان صورت گرفته و برخلاف رويکردی که کارفرمای معدن چادرملو نسبت به اعتراضات صنفی اين کارگران داشته به هيچ وجه قصد اين اعتراضات برهم زدن نظم و امنيت کارگاه نبوده است. دادگاه در نهايت بدون صدور حکم خاتمه يافت.

اما حکم نهايی در خصوص رسيدگی به اتهامات ۳۰ کارگر معترض معدن چادرملو که سال گذشته در پی اخراج بهرام حسنی نژاد دبير انجمن صنفی اين معدن دست به اعتصاب و اعتراض صنفی زده بودند سرانجام به کارگران ابلاغ شد.

گفتنی است معدن چادرملو بيش از ۲۱۷۰ کارگر دارد که در بخش‌های سايت صنعتی، سنگ شکن، خط کوه، بخش‌های آزمايشگاهی و کارگاهی و… که تحت نظر شرکت پيمانکاری آسفالت طوس فعاليت می‌کند مشغول به کارند.

عمده‌ترين مشکلات کارگران معدن چادرملو در دو سالهٔ اخير، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزايش کارانه‌ها و لغو حکم اخراج دبير اخراجی انجمن صنفی کارگران چادرملو بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016