دوشنبه 17 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بيانيه‌ای به‌مثابه جام زهر اما با طعم عسل، بیژن صف‌سری

بیژن صف سری
از منظر وطن‌خواهی و ظلم‌ستيزی، اين تفاهم‌نامه (نه توافقنامه) نه تنها در برگيرنده منافع ملی نيست بلکه دل نگرانی‌های ناشی از افسار گسيختگی عمله ظلم را در کشور افزايش می‌دهد، جرا که تفاهم ياد شده اگر برای جامعه جهانی افساری بر ياغی‌گری جمهوری اسلامی در دست‌يابی به بمب اتم است برای ملت ايران حکم تيغی را دارد که به دست زنگی مست داده باشند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



عاقبت شد، آنچه ميدانستيم که خواهد شد.

پر بی راه نيست اگر از اين پس بقول آن طناز تصويرگر، به اقای ظريف لفب "قوام الولايت" دهند و يا ، نقل درايت و تيزهوشی مقام رهبری را که سکاندار وهدايت کننده تيم مذاکره کننده نظام بوده اند، مدام از منابر و بلند گوهای رسانه ملی بشنويم چنانکه از هم اکنون به گوش می رسد و در اين ارتباط فلم ها يی هم در وصف چتين پيروزی به چرحش در آمدند.

اما واقعيت امر اين است که از منظر وطنخواهی و ظلم ستيزی، اين تفاهم نامه (نه توافقنامه) نه تنها در برگيرنده منافع ملی نيست بلکه دل نگرانی های ناشی از افسار گسيختگی عمله ظلم را در کشور افزايش می دهد، جرا که تفاهم ياد شده اگر برای جامعه جهانی افساری بر ياغيگری جمهوری اسلامی در دست يابی به بمب انم است برای ملت ايران حکم تيغی را دارد که به دست زنگی مست داده باشند.

آنچنانکه پيش بينی می شد اولين تبعات نتيجه مذاکرات ۸ روزه در "لوزان" ، بنا بر هدايت و برنامه ريزی های تبليغاتی از پيش تدارک شده نظام ، الفا پيروزی وتاثير گذاری مثبت روحی و روانی در بين مردم بود و ديديم حتی با صدور يک بيانيه که در وافع ، تفاهم نامه و نه توافق برمبنای منافع ملی است، گروهی از مردم ساده انديش و خسته از نابسامانی های افتصادی را با تصور تعير وضعيت موجود معبشتی ، به شادی وا داشته اما در کنار چنين تدبيری برای باورمند ساختن هر چه بيشتراين پيروزی کادب ، نياز به " فهرمان ملی " ار نوع وطن پرستان تاريخ ساز اين اب و خاک بود که چه کسی بهتر از ازرئيس تيم مذاکره کننده رژيم تا همسان سازی او با مردان ازاده و وطن پرستی چون فوام السلطنه و دکتر مصدق ، برای تصدی فوه مجريه دور بعد از شيخ روحانی ، درآب نمک رژيم فرار گيرد؟تا بدانجا که هر گونه بيان حقايق پشت پرده ماجرای سر کشيدن " حام زهره " لوزان ، سياه نمايی و هم رديف با حسين بازجوی کيهان و جه و جه تلفی می گردد .

تا نگوئيد به کدام نشانه چنين تعامل يزرگ رژيم در منافشات بين الملی که در طول عمر سی و اندی سال نطام بی سابفه بوده و به نوعی موفقيت محسوب می شود ، آن را به مثابه سرکشيدن "جام زهر" تشبيه می کنی ؟ می گويم کافی است نگاه کنيد به انچه از سوی آقايان ولايتمدار بعنوان نتيجه مذاکرات نفس گير ۸ روزه سوئيس به ملت ايران ارائه شد و مدام هم از سوی رسانه ملی در بوق و کرنا می شود، با متن اصلی بيانيه و گفته های سخنگوی هيئت مذاکره کنندگان نشست "لوزان" که در همه رسانه های نوشتاری و شنيداری معتبر جهان بعنوان نتيجه مذاکرات يلذ شده منتشر گرديده ، شايد به همين دليل است که از شوری آش جناب" "قوام الولايت" (جواد ظريف)در توجيح اين دوگانگی در تفسير و ترجمه بيانيه ميگويد " نفسير های متفاوتی از اين بيانيه وجود دارد " که لاجرم در پاسخ به اين در افشانی رئيس هيئت مذاکره کننده نظام بايد گفت "عافلان دانند".

مقايسه ترجمه متن فارسی با متن انگليسی بيانيه لوزان

در مورد دوره زمانی اقدام مشترک
متن فارسی : بر اساس راه حل به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی ايران ۱۰ ساله خواهد بود.
متن انگليسی :بر اساس راه حل به دست آمده ، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی سازی ايران ۱۰تا ۱۵ ساله خواهد بود. برخی بخش ها ۲۰ تا ۲۵ ساله خواهد بود.

در مورد بخش غنی سازی اورانيوم
متن فارسی : تعداد بيش از ۵۰۰۰ ماشين سانتريفيوژ در نظنز به توليد مواد غنی شده در سطح ۳.۶۷ درصد ادامه خواهند داد.
متن انگليسی :از ۱۹ هزار سانتريفيوژ فعلی ايران، تنها ۶۰۰۰ سانتريفيوژ باقی خواهد ماند که ۵۰۰۰ آن در نطنز خواهد بود و غير از نطنز غنی سازی درهيچ نقطه ی ديگر صورت نخواهد گرفت.

در مورد بخش ذخيره اورانيم غنی شده
متن فارسی : - (اصلا اشاره نگرديد)
متن انگليسی :ذخيره اورانيوم ۳.۵ تا ۵ درصد غنی شده ايران که در حال حاضر ۸ تن است به ميزانی که نتواند برای ساخت سلاح هسته ای به کار رود (۳۰۰ کيلوگرم) کاهش يافته يا به خارج از کشور منتقل می گردد.

در مورد تاسيسات هسته ای فردو
متن فارسی : نيمی از تاسيسات فردو با همکاری برخی از کشورهای(۱+۵) به انجام تحقيقات پيشرفته هسته ای و توليد ايزوتوپ های پايدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد، اختصاص پيدا می کند.
متن انگليسی :هيچگونه مواد هسته ای مربوط به واکنش شکافت هسته ای در فردو وجود نخواهد داشت.

در مورد راکتور آب سنگين اراک
متن فارسی : در باز طراحی راکتور ضمن کاهش ميزان توليدی پلوتونيوم، کارآيی راکتور اراک به ميزان قابل توجهی افزايش پيدا خواهد کرد. بازطراحی راکتور اراک در چارچوب يک برنامه زمان بندی مشخص و در قالب يک پروژه بين المللی مشترک تحت مديريت ايران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب يک برنامه زمان بندی تکميل خواهد شد. توليد سوخت رآکتور اراک و اعطای گواهی بين المللی سوخت راکتور از جمله موارد اين همکاريهای بين المللی خواهد بود. از طرف ديگر، کارخانه توليد آب سنگين نيز مانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.
متن انگليسی : يک گروه بين المللی به ايران کمک خواهد کرد تا راکتور اراک را بازطراحی کند به صورتی که ديگر مواد مورد نياز سلاح هسته ای را توليد نکند.

در مورد پروتکل الحاقی
متن فارسی : ايران در جهت شفافيت و اعتماد سازی به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت موقت اجرا نموده و در ادامه فرآيند تصويب اين پروتکل طبق يک جدول زمانی در چارچوب اختيارات رييس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی به تصويب خواهد رسيد.
متن انگليسی : آژانس به همه تاسيسات هسته ای ايران دسترسی خواهد داشت و ايران پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد که باعث می شود آژانس به صورت تصادفی و غير محدود به بازرسی از هر تاسيسات مشکوک ايران بپردازد و از فناوری های پيشرفته برای نظارت بر فعاليت های ايران استفاده کند.

در مورد لغو تحريم ها
متن فارسی : پس از اجرايی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه های شورای امنيت لغو خواهد شد و همه تحريم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و يکجانبه امريکا از جمله تحريم های مالی، بانکی، بيمه، سرمايه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشيمی وخودور سازی فورا لغو خواهند شد. همچنين تحريم ها عليه اشخاص حقيقی و حقوقی، سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحريم های مرتبط هسته ای ايران از جمله؛ بانک مرکزی، ساير موسسات مالی و بانکی، سوئيفت، کشتيرانی و هواپيمايی جمهوری اسلامی، کشتيرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنين کشورهای عضو گروه (۱+۵) متعهد هستند از وضع تحريم های جديد در موضوع هسته ای خودداری نمايند.
متن انگليسی : اگر ايران به تعهداتش عمل کند، فراغتی از تحريم ها خواهد يافت. پس از اينکه آژانس تاييد کند که ايران گامهای کليدی مرتبط با هسته ای را برداشته است تحريم های مرتبط با هسته ای اروپا و آمريکا تعليق خواهد شد و چنانچه در هر زمانی ايران نتواند به تعهداتش عمل کند تحريم ها به جای خود، باز خواهند گشت. ساختار تحريم های آمريکا برای بخش عمده ای از دوره توافق باقی خواهد ماند، همه ی قطعنامه های قبلی شورای امنيت همزمان با انجام اقدامات ايران در زمينه ی نگرانی های اساسی (PMD(احتمال انحراف نظامی)، غنی سازی، اراک، فردو، شفافيت) برداشته خواهد شد. تحريمهای آمريکا به خاطر نقض حقوق بشر، تروريسم و موشکهای بالستيک ايران همچنان پا برجا خواهد بود.
توضيح : بيش از ۹۰ درصد تحريم های آمريکا عليه ايران تنها به خاطر پرونده هسته ای نيست و به بهانه هايی مثل نقض حقوق بشر، حمايت از تروريسم و موشک های بالستيک وضع شده است و نتيجتا باقی خواهند ماند.

در مورد همکاری های بين المللی
متن فارسی : همکاری های بين المللی هسته ای با جمهوری اسلامی ايران از جمله با اعضای ۱+۵ در حوزه ساخت نيروگاه های هسته ای، راکتور تحقيقاتی، گداخت هسته ای، ايزوتوپ های پايدار، ايمنی هسته ای، پزشکی و کشاورزی هسته ای و ... امکان پذير و ارتقاء پيدا خواهند کرد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، دسترسی ايران به بازار جهانی، عرصه های تجاری، مالی، دانش فنی و انرژی نيز فراهم خواهد شد.
متن انگليسی : - (اصلا وجود خارجی ندارد)

و اين همه حکايت ماجرای ۱۲ سال منافشه بر سر داشتن کيک زرد هسته ای نظام ولايی نيست که هست و نيست ملتی برای داشتنش به تاراج رفت وعاقبت با فهرمان سازی از مهره ای دست نشانده الفا پيروزی در ملت خوش باور می کنند بلکه آنجه گفته آمده جرعه ای از جام زهری است که اين بار با طعم عسل ، ولايتمداران نه به تنهايی که با مردم خوش باور سر ميکشند.

بيژن صف سری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016