سه شنبه 18 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اردوغان وارد تهران شد

تهران- ايرنا- «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوری ترکيه، دقايقی پيش در صدر هياتی عالی رتبه وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال «محمود واعظی» وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، اين سفر يک روزه به دعوت رسمی دکتر «حسن روحانی» رييس جمهوری اسلامی ايران انجام شده است و وی تا ساعتی ديگر در مجموعه فرهنگی تاريخی سعدآباد از اردوغان به طور رسمی استقبال می کند.

روز شنبه هفته جاری يک بيانيه مشترک مطبوعاتی در تهران و آنکارا در آستانه اين سفر منتشر شد که در آن عنوان شده بود، «طی اين سفر دو رييس جمهوری و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و قرار است ديدار اردوغان با رهبر معظم انقلاب نيز تنظيم شود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اين بيانيه مطبوعاتی همچنين اشاره داشت که «دومين نشست مشترک شورای عالی همکاری دو کشور با حضور وزرای ايران و ترکيه برگزار می شود. طی اين ديدار، تمامی ابعاد روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ايران و جمهوری ترکيه مرور شده و درباره موضوعات منطقه ای و بين المللی تبادل نظر خواهد شد».

نخستين نشست شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور در جريان سفر خرداد ماه سال گذشته روحانی به آنکارا برگزار شده بود.

«ابراهيم کالين» سخنگوی رياست جمهوری ترکيه روز گذشته گفت: در جريان سفر يک روزه اردوغان به تهران چند سند همکاری بين ايران و ترکيه امضا می شود.

وی افزود: اردوغان در زمينه روابط دوجانبه و برخی تحولات خاورميانه به ويژه رويدادهای سوريه، عراق و يمن با مقامات عالی ايران گفت وگو می کند.

سخنگوی رياست جمهوری ترکيه در ارزيابی منافع ترکيه از حصول تفاهم سياسی بين ايران و غرب، گفت: توافق نهايی بين ايران و غرب که منجر به لغو تحريم ها خواهد شد، فرصت های جديدی برای ايران، منطقه و ترکيه است؛ چراکه ترکيه به عنوان کشور همسايه شريک تجاری مهمی برای ايران بوده و تهران تامين کننده بخش مهمی از انرژی آنکارا است.

مقام های ارشد ايران و ترکيه با ترسيم افق روابط اقتصادی دو کشور، وعده داده اند که همه تلاش خود را برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی به رقم ۳۰ ميليارد دلار در سال جاری ميلادی، بکار گيرند.

برنامه های توسعه ای ايران به ويژه در بخش های انرژی، پتروشيمی و گسترش شبکه ريلی و تجهيز بنادر جنوبی، زمينه های مناسبی را برای حضور سرمايه گذاران ترکيه رقم زده است. ارزش اجرای طرح های ايران در بخش فقط پتروشيمی، بالغ بر رقم وسوسه انگيز ۷۰ ميليارد دلار است.

مجموعه همکاری های تهران – آنکارا در حوزه حمل و نقل نيز بايد در قالب يک برنامه راهبردی و کلان به پيش برود. ايران و ترکيه با موقعيت ژئواستراتژيک خود می توانند پل ارتباطی يکديگر به شرق دور از يکسو و اروپا از سوی ديگر شوند.

ايجاد يک خط آهن ۳۵۰ کيلومتری که ۲۱۰ کيلومتر آن در خاک ترکيه و ۱۴۰ کيلومتر آن در ايران است، می تواند دريای سياه و دريای مديترانه را به آب های آزاد جنوب ايران و از سوی ديگر به شرق و کشورهای تاجيکستان، قرقيزستان و نهايتاً چين متصل کند که اين امر علاوه بر افزايش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور، نقش مهمی در ارتقای ظرفيت های حمل و نقلی منطقه خواهد داشت.

پيشرفت های علمی - صنعتی، ظرفيت های تجاری و فراوانی انرژی در ايران و همچنين وجود صنايع مختلف در ترکيه باعث شده تا همگرايی اقتصادهای دو کشور را بتوان فراتر از روابط دو جانبه، موتور محرکه ای برای اقتصاد کشورهای منطقه دانست.

گفت وگوها و مشورت های مثبت و سازنده مقام های ارشد ايران و ترکيه برای ايجاد ثبات و کاستن از آلام و رنج های مردم منطقه، به طور قطع بسيار اثرگذار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016