پنجشنبه 20 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تحليل حسین موسويان از ۲۰ دريافتی‌ تفاهم لوزان

حسين موسويان در نشستی با حضور جمعی از کارشناسان سياسی کنگره و نمايندگانی از کشورهای عربی و کارشناسان هسته‌ای آمريکا و نمايندگان رسانه‌ها که در يکی از سالن‌های اجتماعات کنگره برگزار شد به بررسی تفاهم سوييس پرداخت.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اين ديپلمات پيشين کشورمان با بيان اين‌که «چهارچوب توافق هسته‌ای سوييس از نظر ايران برد- برد است چون پنج خواسته ايران تأمين شده است» به تشريح اين پنج خواسته پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



١- ايران مجاز خواهد بود تکنولوژی غنی‌سازی و آب سنگين و آب سبک را در خاک خود داشته باشد.

٢- تحريم‌ها برداشته خواهند شد.

٣- نهايتا پرونده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عادی خواهد شد.

٤- نهايتا پرونده هسته‌ای ايران از دستور کار شورای امنيت خارج خواهد شد.

٥- قدرت‌های بزرگ نيز همکاری‌های تکنولوژيک هسته‌ای با ايران خواهند داشت.

وی همچنين به چهارچوبی که از نظر قدرت‌های جهانی نيز برد- برد است و پنج خواسته اصلی آن‌ها که تأمين شده است اشاره کرد و گفت:

١- ايران حداکثر تعهدات راستی‌آزمايی در چاچوب معاهده ان پی تی و آژانس را پذيرفته است.

٢- ايران پذيرفته که در مورد رفع ابهامات فعاليت‌های احتمالی نظامی در گذشته با آژانس همکاری و دسترسی‌های لازم را بدهد.

٣- ايران اقدامات اعتمادساز در مورد عدم انحراف به سمت ساخت بمب را پذيرفته است.

٤- ايران اقدامات مربوط به دوره زمانی «يکسال عدم گريز» را پذيرفته است.

٥- ايران يک دوره زمانی ١٠-٢٠ ساله را برای اقدامات اعتمادساز در برنامه هسته‌ايش را پذيرفته است.

وی ادامه داد: با اين وجود من معتقدم که اگر اين توافق هسته‌ای نهائی شود ،پنج دستاورد بزرگ متقابل با تاثيرات جهانی خواهد داشت:

١- از بروزيک جنگ خانمانسوز در منطقه جلوگيری می‌شود.

٢- اولين موفقيت عملی در زمينه سياست رييس‌جمهور آمريکا در مورد «تعامل با ايران» بدست خواهد آمد.

٣- توافق با ايران يک سيستم جديد راستی‌آزمايی برای رژيم عدم اشاعه خواهد بود که اگر قدرت‌های جهانی صادق باشند می‌توانند اين سيستم را به استانداردهای جهانی عدم اشاعه تبديل کنند.

٤- اين توافق يک معيارهای نوين برای اطمينان از عدم انحراف به سمت بمب هسته‌ای را معرفی خواهد کرد که اگر قدرت‌های جهانی اين معيارها را جهانی کنند، برای أبد راه ساخت بمب هسته‌ای در جهان بسته خواهد شد.

٥- موفقيت در مذاکرات هسته‌ای در را بروی همکاری‌های ايران و قدرت‌های جهانی در حل بحران‌های منطقه و محورهای منافع مشترک باز خواهد کرد.

موسويان در عين حال گفت: هنوز کإرهای زيادی تا توافق نهائی مانده است. أعراب متحد آمريکا و اسرائيل نگران هستند که ايران و آمريکا با توافق هسته‌ای به ماه عسل خواهند رفت. من به آن‌ها می‌گويم خيال‌تان راحت باشد. خصومت‌ها و عدم اعتماد متقابل ايران و آمريکا با يک توافق هسته‌ای مرتفع نخواهد شد و تهران و واشنگتن هم با اين توافق به رختخواب نخواهند رفت.

اين ديپلمات پيشين کشورمان خطاب به کنگره آمريکا گفت: شما يک درک اشتباه در مورد ايران داريد که هنوز هم فکر می‌کنيد که با فشار و تهديد ، ايران را به زانو در خواهيد آورد. اگر توافق هسته‌ای هم صورت نگيريد نه ايران و نه آمريکا از پا در نخواهند آمد و در تهران يا واشنگتن هم تغيير رژيم نخواهيم داشت. در ٣٥ سال گذشته همه راه‌های نظامی و تحريم و فشار در بالاترين سطح ممکن عليه ايران استفاده شده و امروز أعراب متحد امريکا و اسرائيل و تندروهای کنگره ناله می‌کنند که ايران از هميشه قدرتمند تَر و با نفوذتر شده است؛ لذا بايد درک کنيد که فشار و تحريم هرچه عليه ايران بيشتر شود ايران تهاجمی‌تر عمل خواهد کرد. اگر با ايران مثل اين مذاکرات هسته‌ای با احترام و تعامل رفتار کنيد، ايران را منعطف خواهيد يافت.

موسويان در مورد اعتراضات اسرائيل به تفاهم هسته‌ای نيز با بيان اين‌که «ايران و اسرائيل در سياست هسته‌ای در پنج مورد اختلاف اساسی دارند» گفت:

١- ايران معاهده ان پی تی را پذيرفته و اسرائيل نمی‌پذيرد.

٢- ايران بمب هسته‌ای ندارد و اسرائيل ٤٠٠ بمب هسته‌ای دارد.

٣- ايران در ١٠ سال گذشته از تمام اعضاء آژانس بيشتر اجازه بازرسی داده و اسرائيل يک مورد هم نداده است.

٤- ايران بانی خاورميانه عاری از سلاح هسته‌ای است و اسرائيل مانع آن.

٥- ايران حامی عاری‌سازی خاورميانه از کل سلاح‌های کشتار جمعی است و اسرائيل مخالف آن.

وی افزود: در عين حال کنگره امريکا مدعی مخالف بمب هسته‌ای، از سياست هسته‌ای اسرائيل دفاع می‌کند و همه تحريم‌ها و فشارها را روی ايران می‌گذارد.

موسويان گفت کنگره بايد به اين سياست‌های دوگانه خاتمه دهد. اگر اسرائيل و اعراب همين چارچوب توافق هسته‌ای را بپذيرند، خاورميانه برأی هميشه منطقه عاری از سلاح هسته‌ای باقی خواهد ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016