سه شنبه 25 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ولايتی: انتشار فکت‌شیت ایران مذاکرات را مختل می‌کند

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حملات عربستان سعودی عليه مردم يمن گفت: اين برای حوثی‌ها و مردم يمن مهم است که افکار عمومی جهان بدانند آنها در مقابل عربستان مظلوم واقع شدند و به همين دليل دست به اقدامات جدی عليه اين حملات نمی‌زنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از ديدار صبح امروز هيات فلسطينی متشکل از ابواحمد فواد دبير کل جبهه خلق برای آزادی فلسطين، ماهر طاهر معاون او و جمعی از مقامات فلسطينی با علی اکبر ولايتی در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ،ولايتی پس از بدرقه هيات فلسطينی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با اين ديدار خاطر نشان کرد: بی‌ترديد ادامه سياست‌های عربستان سعودی عليه يمن به ضرر آنها خاتمه خواهد يافت.

وی ادامه داد:‌ حملات عربستان سعودی در هيچ قاعده بين‌المللی ، اسلامی و يا انسانی نمی‌گنجد. همچنين حملات آنها آن چنان بی‌رحمانه بوده است که حتی برخی از سازمان‌های بين‌المللی و حقوق بشری که زير سلطه غربی‌ها هستند نيز ناچار شدند اين حملات را محکوم کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در پاسخ به اين سوال که چرا حوثی‌ها در مقابل حملات سعودی‌ها هيچ واکنش جدی از خود نشان نمی‌دهند به سابقه‌ی تاريخی مردم يمن در منطقه و عليه بيگانگان اشاره کرد و افزود: با وجود اين که يمنی‌ها مردمی مقاوم و مبارز هستند ولی حوثی‌ها تلاش دارند تا عاقلانه عمل کنند و يکی از دلايل اين که آنها عليه حملات سعودی‌ها اقدام جدی نشان نمی‌دهند به اين دليل است که برای حوثی‌ها اهميت زيادی دارد که افکار عمومی دنيا و جهان اسلام متوجه شوند که آنها مردمی مظلوم هستند که مورد هجمه و حملات سعودی‌ها قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، همچنين پس از ديدار صبح امروز نور محمد جادمانی، سفير پاکستان با علی‌اکبر ولايتی، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال ايسنا، در رابطه با اين که با توجه به درخواست تعدادی از نمايندگان مجلس آيا انتشار فکت شيت ايرانی ضرورت دارد، گفت: انتشار فکت‌شيت تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود ولی از آنجايی که در بيانيه لوزان هيچ تعهدی متوجه ايران نيست، به نظر می‌رسد که انتشار فکت‌شيت تنها مخل مذاکرات ۱+۵ است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در رابطه با هر آنچه که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و بيانيه‌ لوزان می‌شد صحبت کردند و جمهوری اسلامی ايران نيز بر اساس همان فرمايش‌ها اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: تيم مذاکره کننده نيز از اين پس مثل گذشته گام برمی‌دارد و طبق خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص شده توسط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند.

ولايتی در رابطه با فکت شيت منتشر شده از سوی آمريکا نيز خاطرنشان کرد: آنچه که آمريکايی‌ها با عنوان فکت شيت منتشر کردند فکت شيتی بر اساس برداشت نادرست آنها بود و مخالف آن چيزی بود که در ميدان گفت‌وگو گذشت.

وی ادامه داد: آمريکايی‌ها هم می‌دانند که متن بيانيه کاملا مشخص است. از سوی ديگر بندهايی که آمريکايی‌ها در فکت شيت خود آورده‌اند مخالف بندهايی بود که در بيانيه لوزان مشخص شد و همچنين اين بندها مغاير با بندهايی بود که در بيانيه اول منتشر شده است. بنابراين مواضع جمهوری اسلامی ايران در قبال اين بيانيه کاملا مشخص است و اين بيانيه هيچ تعهدی را متوجه جمهوری اسلامی ايران نمی‌کند.

رئيس مرکز تحقيقات مجمع با بيان اينکه بيانيه‌ لوزان تنها جمع‌بندی اظهارنظر طرفين است، افزود: با توجه به اين که هيچ تعهدی متوجه ما نيست، نياز به تفسير و تحليل‌هايی که در جهت جذب افکار عمومی برخی از افراطيون داخل آمريکا از سوی کاخ سفيد منتشر شده است نيست. آمريکايی‌ها از اين کارها خودداری کنند زيرا مخل مذاکرات ۱+۵ است.

ولايتی در پاسخ به سوالی در رابطه با اتهاماتی که از سوی عربستان سعودی مبنی بر دخالت ايران در يمن زده می‌شود نيز گفت: ما از عربستان سعودی و همراهان آن می‌خواهيم که حملات خود در يمن را متوقف کنند. از سويی ديگر اعلام می‌کنم که ايران هيچ دخالتی در يمن ندارد و تاکنون نيز هيچ سند و يا مدرکی دال بر چنين دخالتی به دست نيامده است.

وی ادامه داد: گناه مردم يمن اين است که می‌خواهند خود سرنوشت‌شان را رقم بزنند.

ولايتی تاکيد کرد:‌ اتهام زنی عربستان، مبنی بر دخالت ايران در يمن فرافکنی‌ای بيش نيست.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام از سازمان‌های بين‌المللی درخواست کرد تا راه را برای امدادرسانی و ارسال کمک‌های مردمی به يمن باز کنند و از کشورهايی که يمن را مورد حملات نظامی قرارداده و بنادر اين کشور را نيز محاصره کرده‌اند بخواهند حملات خود را متوقف کرده و راه را برای کمک‌ و امداد رسانی به مردم بی‌دفاع اين کشور باز کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016