گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 فروردین» اسلامگرايی و پسااسلامگرايی، سروش دباغ4 فروردین» بازخوانی لیبرالیسم ایرانی، گفتوگو با سروش دباغ (بخش دوم و پایانی)
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! رفرم دينی و فرايند دموکراتيزاسيون، سروش دباغعموم رفرميست های دينی معاصر، سياست ورزی را در زمرۀ امور عرفی و عقلايی انگاشته و با مدّ نظر قرار دادن تفکيک رابطۀ ميان "دين و سياست" از رابطۀ ميان "دين و حکومت"؛ بر رابطۀ وثيق و بنيادينِ ميان ديانت و سياست در جوامع مختلف انگشت تأکيد می نهند، ارتباطی که نه به ميل کسی به وجود میآيد و نه از بين میرودچنانکه گفته شده، رفرم دينی معطوف به بازخوانی انتقادی سنت دينی با عنايت به فراورده های معرفتی جهان جديد در روزگار کنونی است. به مصداق «تعرف الاشياء باضدادها»، مقايسۀ ميان نوانديشی دينی و ديگر نحله های دينی، ولو مختصرا، حدود و ثغور اين پروژه فکری را بهتر نشان می دهد. سنت گرايانی (۱) نظير رنه گنون، فريتهوف شوان و سيدحسين نصر ، با دستاوردهای معرفتی جهان جديد و عقلانيت مدرن بر سر مهر نيستند و آن را غيرموجه انگاشته و در انديشۀ بازگشت به جهان پيشامدرن و روزگار سپری شده و گذشتۀ از دست رفتهاند. مفهوم «حکمت خالده» در نظام معرفتیِ سنتگرايان متضمن تبيين اين امر است. ايشان در آثار خويش، به نحو گزينشی، بر برخی از آموزههای مکاتبِ فلسفی و عرفانیِ موجود در سنتِ اسلامی تأکيد میکنند و در ديگر بخش های سنتِ پسِ پشت نظير کلام و فقه و تاريخ به ديدۀ عنايت نمی نگرند. (۲) بنيادگرايان دينی (۳) نيز در مخالفت با آموزههای جهان جديد با سنت گرايان همداستاناند، الاّ اينکه بر خلاف سنتگرايان که در سويههای باطنیِ (۴) متن مقدس و سنت دينی به ديدۀ عنايت مینگرند، بر معانی تحت اللفظیِ (۵) آيات و روايات تأکيد دارند، آيات و رواياتی که از سياق تاريخی- اجتماعی خود خارج شده و به نحو مکانيکی در روزگار کنونی به کار بسته میشوند. در عين حال، سویۀ سياسیِ اين خوانش از اسلام پررنگ است و نسبت وثيقی با اينجا و اکنون دارد و در تنظيم مناسبات و روابط سياسی نقش آفرينی میکند. گروه های «القاعده»، « بوکوحرام» و « داعش» مصاديق بارزی از بنيادگرايی دينی در دهه های اخير است. افزون بر سنتگرايان و بنيادگرايان، در قلمرو دينداری، میتوان از دينداران سنتی (۶) نيز ياد کرد، ديندارانی که با دستاوردهای معرفتی جهان جديد آشنا نيستند و در عين حال آنها را جدی نمیگيرند و در سامان بخشيدنِ به نحوۀ زيست و سلوک دينی خويش در روزگار کنونی بدان وقعی نمینهند. آيتالله بروجردی و مقلّدان ايشان در زمرۀ اين دينداراناند؛ «دينداران معيشتانديشِ اخروی». (۷) آيتالله منتظری نيز در زمرۀ دينداران معيشت انديش بود، با اين تفاوت که ايشان با عنايت به تحولات جهان جديد، بدون تغيير در مبادی و مبانیِ انسانشناختی و هستیشناختی و معرفتشناختیِ خود، به بازنگری در مسائل مبتلا به جامعه پرداخت و فتاوای فقهیِ مهم و رهگشايی صادر کرد. (۸) رفرم دينی که سویۀ مدرنيستیِ پررنگی دارد، تفاوت مهم و سرنوشتسازی با ديگر انواع دينشناسی ياد شده دارد. در اين سنخ از دين شناسی، بر خلاف احياگری دينی، دستاوردهای معرفتیِ جهان جديد جدی انگاشته شده و در آنها به ديدۀ عنايت نگريسته میشود. اين جماعت به لحاظ معرفتشناختی، به نگرش سازوارگرايانه (۱۰) معتقدند، نسبت به علوم نوين (اعم از تجربی و غيرتجربی) و فلسفۀ جديد گشودهاند و در انديشۀ برقراری تناسب و تلائم ميان معارف دينی و معارف غيردينی و بازخوانیِ انتقادیِ مؤلفههای گوناگونِ سنت دينی ذيل آموزههای معرفتبخش جهان جديد هستند. در دهه های گذشته، در فضای انديشگی ايران، چندين خانواده ذيل نحلۀ رفرم دينی شکل گرفته اند؛ يک خانواده خود را «ملی- مذهبی» می خواند و بيشتر متاثر از آموزه های علی شريعتی، محمود طالقانی، مهدی بازرگان و عزت الله سحابی است. افزون براين، خانوادۀ ديگری در دهه های هفتاد و هشتاد شمسی سر برآورده که خود را « روشنفکر دينی» و « نو انديش دينی» می خواند و در فضای مطبوعاتی و رسانه ای داخل کشور با نشرياتی چون « کيهان فرهنگی» و « کيان» و « مدرسه» و متفکرانی چون عبدالکريم سروش و محمد مجتهد شبستری و همفکران ايشان شناخته می شود. بر خلاف رفرمسيت های پيش از انقلاب، مقولاتی چون دموکراسی، حقوق بشر، جامعۀ مدنی، برکشيدن اخلاق و توزين احکام فقهی در ترازوی اخلاق در دستور کار نوانديشان دينی و رفرميست های دينی پس از انقلاب، علی قدر مراتبهم، قرار گرفته است. به باور ايشان، کار روشنفکرانه و اصلاح گرايانه، معطوف به بازخوانی انتقادی سنتِ پسِ پشت است. در جامعه ای نظير جامعه ايران، مهمترين و مؤثرترين مؤلفۀ سنت، دين است. لازمۀ اين سخن اين است که هر رفرم ماندگاری در عرصۀ اجتماع و سياست، متوقف بر اصلاح درک و فهم از ديانت و شريعت است. البته اين سخن به معنای ارتکاب « مغالطه کنه و وجه» و تقليل و تحويلِ فرايند ذو ابعاد اصلاح اجتماعی به بعد انديشگی نيست، بلکه تاکيد بر سویۀ انديشگی اين امر است. رابطۀ ميان سوژه و نهادهای اجتماعی، رابطۀ ديالکتيکی و تعاملی است؛ پس هم بايد دلمشغول تحقق نهادهای مدرن دموکراتيک بود، هم در انديشۀ تغيير نگرش و نظام فکری و معرفتی شهروندان. در اين ميان، هم بايد آگاهی مدنیِ شهروندان افزايش يابد و «خود آيينیِ» (۱۱) ايشان پررنگ تر شود، هم نهادهای دموکراتيک نضج گيرد و گسترش يابد. هر چند تاکيد متفکرانی مانند ريچارد رورتی بر اهميت شکل گيریِ نهاد های دموکراتيک، بصيرت بخش و عبرت آموز است، در عين حال بايد به خاطرداشت که در جوامعی نظير جامعه ايران که مختصات فرهنگی خاص خود را دارد و دوران گذار را سپری می کند، افزون بر تاکيد بر نضج گيریِ نهادهای مدرن، بايد پذيرش انديشه های دموکراتيک توسط شهروندان و جدی انگاشته شدنِ وجه رهايی بخش آنها را نيز مدّ نظر قرار داد و بر روی آن سرمايه گزاری کرد. رفرميست های دينی، با مدّ نظر قرار دادنِ هنجارهای زمانه و جغرافيای فرهنگی و سياسیِ دخيل در صدوراحکام فقهی اجتماعی، اين احکام را در ترازوی اخلاق گذاشته و به ارزيابی آنها همت گماردهاند. آثار منتشره از ايشان دربارۀ مقولاتی چون «ارتداد»، «مباهته»، «سبّ نبی»، «حجاب»... در ساليان اخير را بايد در اين راستا قلمداد کرد. (۱۴) به نزد ايشان، اخلاق فراتر از شرع است و «وجوب فقهی» ملازمتی با «وجوب اخلاقی» ندارد؛ چرا که برخی از امور وجوب اخلاقی دارند، اما وجوب فقهی ندارند و بالعکس. علاوه بر اين، عموم رفرميست های دينی معاصر، سياست ورزی را در زمرۀ امور عرفی و عقلايی انگاشته و با مدّ نظر قرار دادن تفکيک رابطۀ ميان «دين و سياست» از رابطۀ ميان «دين و حکومت»؛ بر رابطۀ وثيق و بنيادينِ ميان ديانت و سياست در جوامع مختلف انگشت تأکيد می نهند، ارتباطی که نه به ميل کسی به وجود میآيد و نه از بين میرود. از سوی ديگر، رفرميست های دينی به رابطۀ ميان «دين و حکومت» که رابطهای حقوقی است، باور ندارند و معتقدند حکومت، مشروعيت سياسیِ خود را از دين نمیگيرد. از اينرو می توان جامعه ای دينی داشت، همراه با دولتی سکولار. (۱۵) پاسداشت حقوق بشر و دفاع از ساز و کار دموکراتيک و تفکيک ميانِ «سکولاريسم فلسفی» و «سکولاريسم سياسی» و برساختن مفاهيمی چون «مسلم سکولار» توسط رفرميست های دينی در دهه های اخير در اين راستاست. به نزد ايشان، کسی میتواند قائل به ساحت قدسیِ هستی باشد و باورمند به دين اسلام، در عين حال به سکولاريسم سياسی و تفکيکِ نهادِ دين از نهاد حکومت معتقد باشد. (۱۶) به نزد ايشان، برگرفتن ساز و کار دموکراتيک، در قياس با ديگر شيوه های حکومتی، اخلاقی تر و انسانی تر است و از اينرو موجه و برگرفتنی. مرور آثار منتشرۀ رفرميست های دينیِ طيف های مختلف در دو دهۀ اخير، همچنين آثار روشنفکران غير دينی؛ از اجماع و توافق نظری ميان عموم رفرميست های دينی و روشنفکران عرفی بر سر ضرورتِ اصلاح فهم دينی به مثابۀ شرط لازم برای تحقق ساز و کار دموکراتيک در جامعۀ ايران پرده برمی گيرد و خبر می دهد. همچنين تفکيک ميان نهاد دين از نهاد حکومت از آموزه های اجماعیِ ميان رفرميست های دينی و روشنفکران عرفی در دو دهۀ اخير است. خوشبختانه امروزه اين سخن که می توان ديندار بود و در عين حال دموکرات بود و آموزه های حقوق بشری را پاس داشت؛ می توان غير ديندار بود و در عين حال دموکرات بود و حقوق بشری، قائلان بسياری در ميان رفرميست های دينی، روشنفکران عرفی، روزنامه نگاران، کنشگران مدنی و فعالان سياسیِ ايرانی پيدا کرده است. به نظرم، اين اتفاق نظرِ مبارک را بايد به فال نيک گرفت و به رغم اختلافات نظریِ طبيعی ميان دو جماعتِ رفرميست های دينی و روشنفکران غير دينی، جهت و مسير رفرم دينی و اجتماعی و سياسی در جامعۀ ايران کنونی را گم نکرد و در راستای تحققِ شهروندان خودآيين و آگاه، همچنين شکل گيریِ نهادهای مدنی دموکراتيک، از هيچ کوششی فروگذار نکرد. اين مقاله پيش از اين در نشريه [ميهن] پاريس منتشر شده است. ــــــــــــــــــــــــــــ Copyright: gooya.com 2016
|