جمعه 28 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر دفاع: عربستان با حمله به یمن زمینه فروپاشی خود رافراهم کرده است

IMG10143867.jpg
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: عربستان با تجاوز به یمن زمينه فروپاشي خود و قبول شكستهاي غيرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتي مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل سخنرانی حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مسکو به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب / رئيس – حضار محترم

خوشوقتم كه پس از سالي دوباره توفيق ديدار همكارانم را از كشورهاي مختلف در اين كنفرانس با اهميت پيدا كردم و مایلم در آغاز تشکر و سپاس خود را از جناب آقای ژنرال سرگئی شایگو بابت دعوت میزبانی این کنفرانس اعلام کنم .


۱-مهمترين پيام اينجانب در كنفرانس سال گذشته آن بود كه جريانات تروريستي از فرايند تهديدات امنيتي محدود به سمت ايجاد ساختارهاي نظامي منظم در حال گذار هستند، لذا نيروهاي نظامي بايد مسئوليت مقابله با اين جريانات سازمان يافته تروريستي را بر عهده گيرند. همچنين به دولتهاي حامي هشدار دادم كه حمايت از اين گروههاي جنايتكار كه به هيچ يك از اصول انساني و اخلاقي معتقد و پاي‌بند نيستند؛ ثبات و امنيت آنها را نيز به خطر خواهد انداخت؛ مزيد بر آن امكان همزيستي مسالمت‌آميز و همكاري و تعاملات سازنده شما با همسايگان و كشورهائي كه امروز از طريق اين گروههاي تروريستي امنيت آنها را تهديد مي‌كنيد اگر نگوئيم غيرممكن، قطعاً بسيار دشوار خواهد كرد .

۲-امروز با كمال تأسف بايد اعلام كنم كه دولتهاي حامي داعش و ساير گروههاي تكفيري كه برنامه‌هاي آنها در سوريه و عراق به نتايج دلخواه نرسيده بجاي اصلاح رفتار گذشته خود در حال برنامه‌ريزي براي: آموزش، سازماندهي مجدد و لجستيك ويژه‌اي هستند كه به مرور اين نيروها را به افغانستان (كه خاستگاه اوليه آنها بوده و دروازه ورودي به آسياي ميانه محسوب مي‌شود) و قفقاز، آسياي مركزي، هند، غرب چين و حتي اروپا منتقل نمايند؛ نمونه‌هاي محدودي از فعاليتهاي نظامي آنها را در آسياي مركزي و قفقاز شمالي شاهد هستيم. اين خطر با توجه به تداوم چالش‌هاي موجود مي تواند موجب شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ و خونريزي در آسياي مركزي، قفقاز جنوبي و شمالي، و تقويت حضور قدرتهاي فرصت‌طلب و تشديد نگراني‌ها شود.

در حال حاضر علاوه بر طالبان و القاعده كه از گذشته در افغانستان و بخشي از پاكستان حضور داشته‌اند شاهد توسعه وضعيت داعش در اين دو كشور بويژه در افغانستان هستيم.

۳- راهبرد جديد آمريكا و ‌رژيم صهيونيستي و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادي از كشورهاي مرتجع منطقه بيانگر برنامه استفاده از ظرفيت گروههاي تروريستي تكفيري نظير داعش، طالبان و... براي ايجاد توازن سياسي امنيتي و بر هم زدن ژئوپلتيك منطقه است. اين كشورها تلاش دارند تا شكستهاي سياسي و نظامي خود را با راه‌اندازي جنگهاي نيابتي و دادن صبغه ايدئولوژيك و قومي جبران نمايند. من هشدار مي‌دهم بي‌تفاوتي نسبت به اين رفتارهاي هدفمند كه از خطاهاي ادراكي راهبردي آنها نشأت مي‌گيرد جرياني فاجعه‌ بار و بدون پايان براي همگان خواهد بود. دولتهاي مستقل و آزاد بايد با همكاري و ايجاد جبهه مقاومت بصورت فعال در مقابل اين فزون خواهيها و همه كساني كه مي‌خواهند براي رسيدن به اهداف نامشروع خود از زور، تفنگ، جنايت و قتل عام استفاده كنند؛ ايستاده و اجازه ندهند كه اين جريانات با دخالت‌هاي نظامي و حمايتهاي تروريستي به اهداف نامشروع خود برسند.

۴- امروز بر همگان روشن شده است كه آنچه در سوريه مي‌گذرد يك فاجعه انساني است كه گروههاي تروريستي نظير جبهه النصره و داعش با حمايت و دخالت خارجي مسبب اصلي آن هستند. وقت آن رسيده كه كشورهاي به زعم خود متمدن بيش از اين اسير ادراكات قبيله‌اي و موروثي دوران جاهليت نشوند و از فرآيند گفتگوهاي سوري – سوري حمايت كنند تا كشور و مردم سوريه از محنت و رنج نجات يابند و منطقه به سمت آرامش حركت كند. خوشبختانه دولت ومردم عراق در سايه انسجام داخلي، تحت زعامت مرجعيت دینی و با درك عميق از خطر داعش و تروريزم، عليرغم سنگ‌اندازي‌هاي آتش‌افروزان منطقه‌اي به پيروزي‌هاي تعيين كننده دست يافته وموفق خواهند شد خطر تروريزم تكفيري را از خود و منطقه براي هميشه دور سازند. حمايت جهاني از دولت وملت عراق در روند پاكسازي اين جريان، امري مهم وتعيين كننده مي باشد .


۵- يـمن، امـروز درگيـر تهاجـم نظامـي جـنايتكارانة محور سعودي – آمريكايي- صهيونيستي است. اين جريان كه با دخالت نظامي خود در سال ۲۰۰۹ و پس از آن عليرغم تمامي تلاشهاي توطئه آميز سياسي – امنيتي تاكنون موفق نگرديده حركت انقلابي مردم و ارتش يمن را براي جابجايي آرام قدرت و ايجاد كشوري آزاد و مستقل به شكست بكشاند، مي‌خواهد با دخالت نظامي به اين مهم نائل گردد.
اينجانب به صراحت اعلام مي‌نمايم دولت عربستان كه با چراغ سبز آمريكا و اسرائيل و اطلاع همكاري برخي كشورهاي منطقه اقدام به اين تجاوز نظامي كرده نه تنها موفق به كسب اهداف نامشروع خود در يمن نخواهد شد بلكه زمينه فروپاشي خود و قبول شكستهاي غيرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتي مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود. دولت عربستان بايد بداند كه با حمايت‌هاي مالي، آموزشي، لجستيكي از جريانات تكفيري و تروريستي در سوريه، عراق، افغانستان، آسياي مركزي و قفقاز و همچنين تجاوز وحشيانه به يمن و جلوگيري از ارسال كمك‌هاي اوليه و انسان دوستانه نمي‌تواند به كشور مهمي در منطقه تبديل گردد. اين دولت وقتي كشوري مهم و قابل اعتماد در منطقه وجهان خواهد بود كه از خاستگاه مشروعيت خود به عنوان كليددار خانه خداوند كه مورد احترام همه اديان ابراهيمي مي‌باشد، محور وحدت مسلمانان و عامل نزديكي كليه فرق ديني به يكديگر گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عمليات هوائي عربستان در يمن با استفاده از بمب‌هاي سنگين و آتش‌زا و آتش ‌پُرحجم توپخانه از زمين، دريا و هوا منجر به كشتار بي‌گناهان و از بين بردن زير ساختهاي آن كشور شده و آنچه اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مشابه جنایاتی است كه رژيم صهيونيستي با تخريب منازل و زير ساختها و كشتار انسانهاي بي‌گناه در غزه انجام داد.

موضع قاطع كشور من توقف فوري و بي‌قيد و شرط دخالت نظامي، توقف درگيريهاي داخلي در يمن ، شكل‌گيري دولتي فراگير در سايه گفتگوهاي يمني – يمني بدون دخالت خارجي است. پيشنهاد مي‌كنم كشورهاي شركت‌كننده در اين كنفرانس با همفكري و مشورت علاوه بر اتخاذ مواضع قاطع و شفاف نسبت به تهيه يك برنامه هماهنگ براي توقف هر چه سريعتر حملات نظامي وحشيانه عربستان اقدام نمايند. ‌

۶-من به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صریحاً اعلام می کنم :ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته و دراین مسیر با پذیرش مسئولیت به ندای مردم و دولت ها، درمقابله با جریانات تکفیری ـ صهیونیستی و تروریستی پاسخ داده است.

ـ وحدت، یکپارچگی وتمامیت ارضی کشورهای دستخوش فعالیت های تروریستی به عنوان یک اصل غیر قابل خدشه مورد توجه ماست و به خواست و اراده مردم برای انتخاب سرنوشت خود احترام می گذاریم.

ـ با دخالت های نظامی کشورهای منطقه و فرا منطقه ای در کشورهای همسایه و یا تحریک ، آموزش، سازماندهی و پشتیبانی از جریانات تروریستی مخالفیم. و این گونه دخالتها را به نفع ثبات و امنیت وهم راستای با منافع مردم ، حاکمیت و استقلال سیاسی این کشورهابه حساب نمی آوریم.

ـ جریانات تکفیری ـ تروریستی هیچ نسبتی با افکار وعقاید اسلام نداشته و به عنوان پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع،جنگهای نیابتی را درکشورهای اسلامی به راه انداخته اند.


۷-ايجاد و گسترش ارتش‌هاي سايبري و تسلط يكجانبه آمريكا بر فضاي مجازي، تهديدي جدي براي امنيت جهاني محسوب مي شود. امروزه شاهد توسعة روز افزونِ و فراگیر علوم و دانش در اين حوزه هستيم. بايد مراقب خطراتي باشيم كه ممكن است از اين طريق كشورها را تهديد ‌كند. بخشي از اين تهديدات در صورت وقوع، فجايعي بالاتر از جنگهاي جهاني اول و دوم ايجاد خواهد كرد. لزوم تشكيل كميته‌هاي حقوقي در سازمان ملل و نهادهاي قضائي جهاني براي مقابله و مجازات افراد و دولتهائي كه از اين روشها براي خدشه‌دار كردن استقلال سياسي و ايجاد فضاي رُعب و وحشت در ميان سايركشورها استفاده می نمايند ، ضرورتي انكارناپذير است. از طرفي بي‌دفاع بودن سيستم‌هاي نظامي، هسته‌اي، پزشكي،‌ مالي و ... در مقابل حملات سايبري نيز آشكار شده است. اميدوارم كه اين كنفرانس آمادگي توجه و كار بر روي اين مهم را داشته باشد.


۸- مايلم با توجه به مجموعه تهديداتي كه بر شمردم از توسعه همكاريهاي دفاعي چند جانبه ميان ايران، ‌چين، ‌روسيه و هند در مقابل حركت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشكي در اروپا و تمركز جدي‌تر ارتش آمريكا در جنوب و شرق چين به همراه حركت جريانات تكفيري به سمت مناطق حساس و با اهميت آسياي مركزي و قفقاز حمايت و آمادگي خود و كشورم را براي شروع رايزني و همكاري اعلام نمايم .

۹-رئيس وحضار محترم :

اجازه مي خواهم در خصوص فعاليتهاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران نیز اعلان نمايم :

دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران مستند به گزارش‌هاي نهادهاي امنيتي خود و جاسوسي و مدرك سازي منافقين، پرونده‌اي را عليه كشور من در آژانس شكل دادند و با اعمال نفوذ آنرا به شوراي امنيت ارجاع نمودند.

در طول دهه گذشته با توجه به تمامي بررسيها و گزارش‌هائي كه توسط آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده هيچ مدركي دال بر انحراف ايران از مسير كسب فناوري و پژوهشهاي صلح آميز هسته‌اي وجود ندارد. ما در يك سال ونيم گذشته براي نشان دادن حسن نيت و ناروا بودن اتهام وارده به ايران و اطمينان بخشي جهاني و پوچ و بي پايه بودن اتهامات وارده با منطق ،استدلال و عقلانيت با كشورهاي ۱+۵ وارد مذاكره شديم و همكاريهاي خود را با آژانس ادامه داده ايم .
تداوم مذاكرات ميتواند مبنائي براي تنظيم توافق جامع و پايان دادن به اين پرونده ساختگي باشد. البته اين به معناي اجازه دست اندازي به استقلال سياسي و هويت مستقل نظامي و امنيتي جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در تلاش براي ايجاد نظمي در جهان است كه كليه كشورها با استقلال سياسي در آن مشاركت و از آن پاسداري نمايند. ما سياستهاي متناقض آمريكا را عامل اصلي تهديد براي بنيانهاي وحدت جهاني مي‌دانيم. اين تناقضات با اصل توسعه ارتباطات، جهاني شدن و اولويت انديشه بر توسعه طلبي نظامي و جغرافيايي و دخالت در امور داخلي كشورها مغاير و عامل بازدارنده‌اي براي برقراري صلح و همكاريهاي بين‌المللي مي‌باشد.

در خاتمه اجازه مي‌خواهم با تأكيد مجدد بر توجه بيشتر اين كنفرانس به پيشنهادهاي ارائه شده و تلاش براي اجرائي كردن آنها مراتب قدرداني و مجددا" تشكر خود را از ژنرال شايگو وزير محترم دفاع روسيه و ساير همكاران ايشان در برگزاري اين كنفرانس سودمند اعلان نمايم.

متشكرم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016