یکشنبه 30 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

یادداشت سردبیر واشنگتن پست درباره جیسون رضاییان

141031031341_jason_rezaian_640x360_reuters-300x191.jpg
خبرگزاری هرانا – مارتین بارون، سردبیر روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی معترضانه، توضیحات تازه ای درباره پرونده جیسیون رضائیان، خبرنگار این روزنامه در تهران که در بازداشت به سر می برد، ارایه داده است.

در این یادداشت آمده است:

می‌ خواهیم حقایقی را که به غلط در مورد جیسون رضاییان، خبرنگار «واشینگتن پست» در تهران، گزارش شده بیان کنیم. جیسون در حدود نه ماه حبس در ایران، همچنان از دسترسی به وکیل و مشاور حقوقی بی‌ بهره مانده، و این غیر قابل قبول است.

وقتی‌ یکشنبه، «آسوشیتد پرس» از خانم «لیلا احسان»، وکیل جیسون، نقل کرد که ایشان می‌‌توند «هر زمان» با جیسون دیدار کند، این سخنان مورد سوء تعبیر و سوء فهم واقع شد. جیسون هنوز هیچ گفت و گوی کافی و مفصلی با لیلا نداشته است. تنها دیدار آن‌ها چند هفته پیش در دفتر یک قاضی بوده، پیش از آنکه لیلا رسما به عنوان وکیل جیسون معرفی شود، آن‌ها حتی اجازه نداشتند که در مورد پرونده جیسون و یا اتهامات او، که هنوز نیز رسما و علنا اعلام نشده، صحبت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بناست جیسون و وکیلش هفته دیگر هم را ببینند. ولی‌ آن طور که خانواده جیسون مطلع شده، این جلسه – که قرار است بیش از یک ساعت به طول نکشد – صرفا در جهت آماده سازی برای محاکمه خواهد بود. تاریخ محاکمه به زودی توسط دادگاه انقلاب اسلامی تعیین خواهد شد. آن طور که به خانواده جیسون اعلام کرده اند، مراحل قضایی احتمالا از اوایل ماه آینده شروع خواهد شد.

تصور اینکه جیسون، یا هر کس دیگری، پیش از محاکمه، آن هم در خصوص اتهاماتی سنگین، تنها یک ساعت اجازه دیدار با وکیل خود را داشته باشد، حقیقتا هولناک است. این محدودیت‌های کافکایی، گویای بی‌ انصافی‌ها و بی‌عدالتی‌های شرم آوری است که ایران در هر مرحله از روند پرونده جیسون از خود نشان داده است.

جیسون یکی‌ از خبرنگاران معتبر «واشینگتن پست» است و هیچ گناهی مرتکب نشده، با این حال، از لحظه بازداشتش در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ تا به حال، با بازجویی‌‌هایی سخت و خشن، ماه‌ها زندان انفرادی، و شرایط بهداشتی نامناسبی رو به رو بوده که بر سلامت او تأثیری جدی گذاشته است.

از سوی دیگر، مسئول رسیدگی به پرونده او قاضی ابوالقاسم صلواتی است، که خود توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار گرفته است. گزارش رسانه‌های نیمه رسمی‌ ایران نیز دربردارنده اظهارات موهوم و نامعقولی در مورد کار‌ها و فعالیت‌های جیسون هستند؛ این گزارش ها آشکارا بی‌ اساس اند.

ما از ایران می‌‌خواهیم تعهد خود را به انصاف، عدالت، و احترام به قوانینی که خود وضع کرده نشان دهد. هر تجدید نظر عادلانه‌ای در خصوص پرونده جیسون تنها به تبرئه و آزادی فوری و بی‌ قید و شرط او منجر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016