چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تلاش برای ممانعت از سخنرانی حسن خمينی و ناطق نوری


حسن خمینی و علی اکبر ناطق نوری

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : انصار حزب‌الله گلستان درخصوص احتمال سخنرانی آيت الله سيدحسن خمينی و حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در يادواره سقوط هواپيمای «ياک ۴۰» و درباره احتمال تکرار واقعه شيراز در حمله به علی مطهری هشدار داد!

روزنامه شرق با اعلام اين خبر در ادامه آورده که در اين هشدار آمده ‌است: «انصار حزب‌الله گلستان اعلام کرد طبق شنيده‌ها گويا قرار است برای يادواره مرحومان حادثه سقوط هواپيمای ياک ۴۰ که در آن تعدادی از نمايندگان استان گلستان رحلت کردند، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری يا سيدحسن خمينی سخنرانی نمايند.»

در انتهای اين هشدار هم آمده ‌است: «انصار حزب‌الله گلستان تا روز يادواره تمامی حرکات را رصد می‌کند و به بانيان مراسم هشدار می‌دهد که همانند شعار دولت اعتدال در مسير قانون و عدالت حرکت کنند و فضايی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شيراز به وجود بيايد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نکته قابل تأمل اما اشاره‌ واضح و آشکاری است که در اين هشدار به ماجرای شيراز و حمله به علی مطهری شده ‌است و مشخصاً مسئوليت تکرار آن را متوجه متوليان برگزاری مراسم سخنرانی می‌کند!

در ادامه اين هشدار که از سوی «سايت گلستان ما» به نقل از روابط عمومی انصار حزب‌الله گلستان منتشر شده، آمده است: «به شورای شهر گرگان و شهردار مرکز استان و بانيان اين مراسم هشدار می‌دهيم که مبادا کاری کنند مجلسی در نظام جمهوری اسلامی مهيا شود تا مثل سال گذشته علی مطهری بيايد و بگويد که رهبری هم قابل نقد است و می‌توان ولايت فقيه را هم نقد کرد».

همچنين انصار حزب‌الله در اين بيانيه به شائبه انتخاباتی بودن اين سفرها اشاره کرده و آورده‌ است: «با توجه به نزديک بودن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جديد و شائبه انتخاباتی بودن اين يادواره، از حضور چهره‌هايی که قصد حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دارند خودداری شود تا همچنان همگان به قانون اساسی به‌عنوان ميثاق خون شهدا پايبند بمانند».

انصار‌حزب‌الله در پايان خطاب به فرماندار گرگان نوشته‌ است: «از فرماندار جبهه‌رفته و ايثارگر گرگان دکتر يحيی خاکی می‌خواهيم تا با نگاهی بی‌طرفانه قضايا را رصد کند و نگذارد از پول بيت‌المال يادواره‌ای برگزار شود که پلی برای پرتاب سياسيون باشد و خون شهدای جنگ تحميلی پايمال گردد».

اگر قرار شود تعداد سخنرانی‌ها و تجمعاتی که طی دو سال دولت روحانی به‌ويژه در شهرستان‌ها توسط گروه‌های فشار، خودسر يا با منشأ نامعلوم برگزار شده، برشمريم، قطعاً از تعداد انگشتان دست فراتر می‌رود. از برهم‌زدن مراسم حاميان دولت در اصفهان تا ممانعت از سخنرانی سيدحسن خمينی در بروجرد، تشنج در سخنرانی هادی خامنه‌ای در کرمان و اين آخری که حمله به علی مطهری در شيراز بود.

ناطق و سيدحسن و تجربه‌های قبلی

ناطق‌نوری و سيدحسن خمينی اگرچه اولين‌بار است پيشاپيش به برخورد تهديد می‌شوند، اما هر دو تجربه پيشينی در اين ماجرا دارند. در جريان سخنرانی «ناطق‌نوری» در بارگاه امام رضا(ع) در مشهد؛ سال ۹۱ عده‌ای از حاضران با سردادن شعارهايی به اخلال در سخنرانی وی پرداختند. سخنرانی «سيدحسن خمينی» اما بيش از چند‌بار برهم خورده ‌است. خرداد ۸۹ در مراسم سالگرد امام خمينی پيش از آغاز خطبه‌های نماز توسط حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مرقد امام، سيد‌حسن خمينی در جايگاه سخنرانی حاضر شد تا برای مردم سخنرانی کند. در ابتدای سخنرانی سيدحسن خمينی مردم شعارهايی از جمله «بصيرت حاج احمد هديه به بستگانش» و «بصيرت، بصيرت» سر دادند. سخنرانی سيدحسن در آن روز ناتمام ماند.

ممانعت از سخنرانی نوه امام در سالگرد درگذشت امام، مسبوق به سابقه است و در سال‌های دولت احمدی‌نژاد يکی، ‌دوبار ديگر هم روی داد. ارديبهشت‌ماه سال گذشته هم قرار بود «سيدحسن خمينی » در دانشگاه آيت‌الله بروجردی استان لرستان در همايشی با عنوان تبيين شخصيت علمی امام‌خمينی‌ (ره) به‌همراه سخنرانان ديگر اين همايش، يعنی قربانعلی دری‌نجف‌آبادی و سيدهاشم رسولی‌محلاتی به سخنرانی بپردازد، اما با تجمع گروه‌های خودسر که روز قبل از آن مقابل دانشگاه صورت گرفت، شورای تأمين استان مجبور شد سخنرانی سيدحسن خمينی را به‌علت تأمين‌نشدن امنيت مراسم لغو کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016