چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جيسون رضاييان، قربانی جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی، گزارشگران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز استفاده ابزاری از وضعيت جيسون رضاييان و قربانی کردن اين روزنامه‌نگار زندانی در جنگ قدرت جناح‌های حاکم بر جمهوری اسلامی، محکوم می‌کند.

جيسون رضاييان در تاريخ ۳۰ تيرماه ١٣٩٣ ( ٢٢ ژوييه ٢٠١٤)، به شکل غير قانونی و خودسرانه از سوی سپاه پاسداران بازداشت و از آن تاريخ در بند امنيتی زندان اوين نگاهداری می‌شود. وی نيز هم‌‌چون ديگر روزنامه‌نگاران زندانی، به مدت طولانی در انفرادی‌ نگاهداری شده و برای اعتراف تحت فشار قرار گرفته است، اعتراف‌هايی که سپس در دادگاه عليه او مورد استفاده قرار خواهند گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ ۳۱ فروردين ١٣٩٤ ،ليلا احسن وکيل مدافع اين روزنامه‌نگار به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که موکلش به "جاسوسی، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، همکاری با دول متخاصم و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی ايران " متهم شده است. وی همچنين گفته است که « پس از قبول وکالت وی از اواسط اسفند ماه، برای نخستين بار است با موکل خود ديدارمی‌کند. »

يک هفته پيش از اين اعلام رسمی در تاريخ ٢٣ فروردين ١٣٩٤، فارس نيوز، رسانه نزديک به سپاه پاسداران، جزييات اين اتهام‌ها را منتشر کرده بود. از اين ميان « جاسوسی و اقدام عليه امنيت ملی (….) فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ايران در شرايط تحريم و... »

٢٩ فروردين ١٣٩٤ نيز، روزنامه‌ی وطن امروز ديگر رسانه‌ی نزديک به سپاه پاسداران و افراط‌گريان جناح محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری سابق ايران، در مقاله‌ای هذيان‌گونه به نام " رمزگشايی از جيسيون" روزنامه‌نگار واشنگتن پست را به " نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحريمی ايران از جمله هويت واسطه‌های تجاری و ماهيت شرکت‌های همکار ايران در پروسه دور زدن تحريم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای و ..." متهم کرد.

در واکنش، مارتين بارون، يکی از سردبيران روزنامه واشنگتن‌پست، عدم دسترسی جيسيون در طی نه ما بازداشت به وکيل و مشاور حقوقی را "غير قابل قبول" و اين اتهام‌ها را " مضحک" خواند.

رضا معينی مسئول بخش ايران گزارش‌گران بدون مرز در اين باره می‌گويد: " اين امری تصادفی نيست که از تاريح ١٤ فروردين و در پی توافق ميان ايران و کشورهای ١+٥ در باره مساله هسته‌ای، «ماجرای جيسون رضاييان» به مساله روز مخالفان اين توافق و عادی سازی روابط ايران با جامعه جهانی تبديل شده است. جيسون رضاييان از آغاز به منظور بهره برداری سياسی در جنگ قدرت ميان جناح‌های رژيم بازداشت و زندانی شد. متأسفانه دولت‌های باراک اوباما و حسن روحانی اين فرصت را از دست دادند تا مساله حقوق بشر و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی را به اولويت خود بدل کنند. ما خوهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط جيسون رضاييان و همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران هستيم."

در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۳، جيسون رضاييان گزارش‌گر واشنگتن پست در تهران، که دارای مليت ايرانی و آمريکايی است، همسرش يگانه صالحی همکار نشريه انگليسی زبان نشنال در امارات متحده عربی، و دو شهروند ايرانی امريکايی ديگر در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند. به هنگام بازرسی، منازل آن‌ها مورد به هم ريخته و رايانه‌‌ها و تلفن‌های همراه و ديگر وسائل شخصی‌شان مصادرشد. دو تن آخر، عکاس خبرنگار مستقل و همسرش که خانواده‌های آن‌ها خواهان افشای نامشان نيست، يک ماه پس از بازداشت و يگانه صالحی، نيز تاريخ۱۰ مرداد ۱۳۹۳، با سپردن وثيقه‌ای سنگين و در انتظار ادامه دادرسی آزاد شدند.

خانواده جيسون رضاييان از همان فردای بازداشت وی از دولت باراک اوباما خواسته بود، تا آزادی جيسيون را در اولويت قرار دهد. در روزهای اخير علی رضاييان نيز از دولت ايران خواسته بود که « حال که توافقی ميان ايران و آمريکا حاصل شده است ما از مقامات مسئول ايران می‌خواهيم که اتهامات وارده از سوی دستگاه‌های تحت نظرشان به جيسيون را به جديت بررسی کنند.»

تا امروز ٤٠٠٠٠٠ نفر طومار درخواست آزادی جيسون رضاييان که از سوی گزارش‌گران بدون مرز نيز حمايت می‌شود امضا کرده‌اند. ده‌ها چهره برجسته روزنامه‌نگاری از اين ميان نوام چامسکی، آندرسون کوپر، کريستيان آمانپور،مارتين بارون، و جون هوگ رئيس نشنال کلوپ پرس، کريستف دولوار دبير اول گزارش‌گران بدون مرز، نيز طی نامه‌ای به صادق املی لاريجانی، رئيس دستگاه قضايی خواهان آزادی فوری خبرنگار واشنگتن پست شده‌اند.

افزون بر جيسون رضاييان، دو فعال رسانه‌ای ديگر نيز که مليت دوگانه دارند در ايران زندانی هستند. رويا صابری‌نژاد نيکبخت، دارای مليت بريتانيايی است و فريده شاهگلی، دارا مليت آلمانی، اين دو برای فعاليت در شبکه‌های اجتماعی و نوشتن در صفحه فيس بوک خود بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

رؤيا صابری در دادگاه نخست از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به بيست سال زندان محکوم شد. اما اين حکم اخيرا از سوی دادگاه تجديد نظر به پنج سال تعديل يافته است. فريده شاهگلی در تاريخ ٣١ ارديبهشت ماه ١٣٩٣ برای سپری کردن سه سال محکوميت قابل اجرا، روانه زندان اوين شد.

اگر باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در پيام نوروزی خود، تلويحا خواهان آزادی جيسون رضاييان شد، تا امروز مقامات مسئول دولت‌های بريتانيا و آلمان در باره اين شهروندان خود به شکل رسمی ابراز نظر نکرده‌اند. زمان آن فرا رسيده است که جامعه جهانی به شکل جدی با مقامات ايرانی مذاکره بر سر رعايت حقوق بينادين و آزادی زندانيان سياسی از اين ميان روزنامه‌نگاران و وب نگاران زندانی را آغاز کنند.

ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٥ اين کشور ، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016