یکشنبه 20 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بيانيه ۲۰۰ نماينده در مورد ارائه نتايج مذاکرات هسته‌ای به مجلس

بيش از ۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه سنای آمريکا برای نظارت کنگره اين کشور بر توافق هسته‌ای، در بيانيه‌ای از وزارت خارجه خواستند نتايج مذاکرات را به مجلس تقديم کند تا با دريافت نظرات نمايندگان تکليف اين پرونده بر اساس منافع ملی کشور روشن شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين بيانيه که از سوی ضرغام صادقی عضو هيات رييسه مجلس در جلسه علنی امروز (يکشنبه) قرائت شد، آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«بسم الله الرحمن الرحيم

مذاکرات هسته‌ای به مرحله پراهميتی رسيده است و اقتضا دارد با دقت رفتارهای ۱+۵ بخصوص دولت آمريکا مورد ارزيابی قرار گيرد. بيش از يک سال و اندی از مذاکرات هسته‌ای می‌گذرد و عليرغم برخی دعاوی غيرمنطقی آمريکا، مصوبه اخير مجلس سنا نشانگر زياده‌خواهی ديگری است که ما در پس ژست‌های دموکراتيک بارها پس از انقلاب آن را آزموده‌ايم.

اينگونه رفتارها در قواعد مذاکرات بين‌المللی نامی جز مکر ندارد و نتيجه آن امری به جز عدم اعتماد نيست لذا ما نمايندگان مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام می‌داريم:

الف- وارد نمودن مصوبه کنگره به عنوان مولفه جديدی در تاييد نتايج مذاکرات نمی‌تواند عامل چانه‌زنی ديگری به حساب بيايد بلکه بالعکس مذاکره‌کنندگان محترم بايد در مورد تاثيرات ورود اين عامل واکنش مناسب نشان دهند و آن را در نتايج مذاکرات به طور جدی در نظر بگيرند.

ب- شرايط بازرسی‌های آژانس صرفا مطابق عرف و قواعد بين‌المللی مجاز می‌باشد و همانگونه که خروج از چارچوب ان‌پی‌تی برای کشورها امری مذموم می‌باشد بعضی نظارت‌های آژانس نيز تخريب‌کننده ان‌پی‌تی خواهد بود لذا رعايت اين نظامات بايد در نتيجه مذاکرات ديده شود.

ج- اگرچه استخدام زبان تهديد در ديپلماسی جز جيغ ناشی از ترس به حساب نمی‌آيد برای دولت آمريکا که خود بارها تقاضای مذاکره در موضوع هسته‌ای را نموده است چنين رفتاری سخيف‌تر است لذا همان‌گونه که ملت بزرگوار ايران در طی ۳۵ سال پس از انقلاب به اينگونه تهديدات وقعی ننهادند، مذاکره‌کنندگان که نمايندگی ملت را بر عهده دارند پاسخی در خور شان را به آنان داده و نشان دهند قلمروی مذاکرات ساحت اينگونه بازيگوشی‌های ناشيانه نيست و مذاکرات همراه با تهديد را به کام آنان تلخ نمايند.

د- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی موظف است بر پايه رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و تذکرات فوق نتايج مذاکرات را به مجلس شورای اسلامی تقديم دارد تا با دريافت نظرات نمايندگان ملت تکليف اين پرونده بر اساس منافع ملی کشور روشن گردد.

از آنجا که به دليل دخالت‌های دولت آمريکا در منطقه نظير اشغال افغانستان، عراق يا بحران‌سازی در سوريه و اينک در يمن باعث کشتار مردم و گسترش افراطی‌گری و تروريسم گرديده است و ظاهرا اين کشور بنا دارد با گسترش تروريسم نوعی ياغی‌گری بين‌المللی را رايج نمايد که بدترين عامل در جهت بی‌ثباتی و استقلال کشورها می‌باشد لازم است وزارت امور خارجه گزارشی از اين امر همراه با نتايج مذاکرات به مجلس شورای اسلامی ارائه نمايد تا مورد بررسی همزمان نمايندگان ملت قرار گيرد.

تکرار تجاوزات دولت آمريکا به حقوق ملت‌ها نظير آنچه در اشغال عراق و افغانستان بر سر اين ملل آورد و رفتار نقض حقوق بشر در زندان‌های گوانتانامو و ابوغريب و يا حمايت از رژيم صهيونيستی در جنگ‌های غزه و ۳۳ روزه و امروز در حمايت از دولت سعودی در جنگ ناجوانمردانه با ملت يمن و ده‌ها نمونه ديگر همگی نشانگر آن است که پايمال نمودن حقوق انسان‌ها به رويه اين دولت سرکش تبديل شده است و به همين دلايل نزد ملت‌های جهان جز نفرت سهمی ندارد. طبعا اين وجوه نيز در بررسی نتايج مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016