دوشنبه 28 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بی‌شرمی خبرنامه گویا؟! ف. م. سخن

اجازه بدهيم در اين فضای تلخ و سنگين رسانه‌ای٬ در اين برهوت اطلاع‌رسانی٬ و در جايی که هر سايتی به شکل مورد علاقه خود٬ خبر و نظر را از فيلترهای مختلف عبور می‌دهد و در نهايت چيزی را که خود قبول دارد منتشر می‌کند٬ خبرنامه گويا به وظيفه اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه خود بپردازد و ظرفيت ما خوانندگان را در برخورد با خبرها و نظرهايی که خوشايند ما نيست بالا ببرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چندی پيش٬ دختر جوانی به نام فريناز خسروانی٬ که مهماندار هتل «تارا»ی مهاباد بود٬ از طبقه ی چهارم اين هتل سقوط کرد و درگذشت. بعد از اين رويداد تلخ٬ سايت های خبری و خبرگزاری ها به انتشار اخبار ضد و نقيضی پرداختند. توضيحات مسوولان شهر مهاباد٬ به پيچيدگی اين اخبار افزود چرا که گفته های اين مسوولان به هيچ وجه باورپذير نبود. همين امر باعث شد تا ظن تجاوز و قتل بيشتر شود. مردم به خشم آمده ی مهاباد نيز هتل را به آتش کشيدند.

از جمله کسانی که متهم به دست داشتن در موضوع تجاوز بودند٬ يکی هم مدير هتل تارا بود که گويا با متهم اصلی -که بعدا به نام «س.م.ه» معرفی شد- همدستی کرده و به اين «مشاور مديران هتل ها» که برخی سايت ها او را «مقام امنيتی» معرفی کردند ياری رسانده است.

«خبرنامه گويا» در تمام مراحل اين ماجرا٬ اخبار دريافتی را بی کم و کاست و با ذکر منبع خبر منعکس کرد٬ و امکان قضاوت درست را برای خوانندگان خود فراهم آورد. در آخرين خبری که به نقل از سايت های محافظه کار منتشر شد٬ فيلم منتسب به دوربين های مدار بسته ی هتل تارا نيز که در آن مراحل ورود و خروج فريناز به داخل اتاق «س.م.ه» نشان داده می شود٬ همراه بود.

انتشار اين فيلم باعث شد تا عده ای آن را ساخته و پرداخته ی وزارت اطلاعات بدانند٬ و نظرگذاری نيز٬ خبرنامه ی گويا را به خاطر انتشار اين «خبر الکی» و «بدون سند قطعی»٬ «بی شرم» بنامد!

من به عنوان يکی از خوانندگان گويا -که مهم ترين رويدادهای خبری را از منابع مختلف نقل می کند و مجموعه ی کاملی از روايت های مختلف يک خبر را در سايت خود منتشر می کند- اين نظر غيرمنصفانه را حمل بر علاقه ی اشخاصی به درج خبرهای يک طرفه و از پيش قضاوت شده می کنم که از کمیِ تحمل اينان برای نشر آزادانه ی خبر و نظر حکايت می کند.

در باره ی همين ماجرای تلخ٬ مطالب مختلفی در خبرنامه ی گويا منتشر شده است که موضوع آن ها خلاف محتوای فيلم است. حتی مقالات نويسندگانی که حادثه ی هتل تارا را تجاوز و قتل می دانند منتشر شده است. حال اصرار اشخاص معترض٬ برای عدم درج چنين فيلم و خبری -که پيش تر در سايت های محافظه کار منتشر شده و به هر حال به دست مردم خواهد رسيد- قابل درک نيست. يک سايت خبری٬ کار اصلی اش همين انتشار خبر و نظر از اشخاص و ديدگاه های مختلف است تا خواننده خود بتواند با تصوير روشنی که از کل ماجرا به دست می آورد در مورد رويدادها قضاوت کند. به اعتقاد من خبرنامه ی گويا به بهترين شکل ممکن اين کار را انجام می دهد.

اجازه بدهيم در اين فضای تلخ و سنگين رسانه ای٬ در اين برهوت اطلاع رسانی٬ و در جايی که هر سايتی به شکل مورد علاقه ی خود٬ خبر و نظر را از فيلترهای مختلف عبور می دهد و در نهايت چيزی را که خود قبول دارد منتشر می کند٬ خبرنامه ی گويا به وظيفه ی اطلاع رسانی بی طرفانه ی خود بپردازد و ظرفيت ما خوانندگان را در برخورد با خبرها و نظرهايی که خوشايند ما نيست بالا ببرد. شايد بزرگترين خدمتی که خبرنامه ی گويا به جامعه ی ما می کند همين باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016