سه شنبه 29 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نمايندگان مجلس دو طرح هسته ای را در هم ادغام کردند

تهران - ايرنا - جواد کريمی قدوسی گفت: نمايندگان مجلس دو طرح هسته ای را در هم ادغام کرده و طرح جديدی را نوشته اند که به موجب آن تحريم ها بايد يکجا برداشته شود، بازرسی ها در چارچوب پادمان و دوره زمانی محدوديت غنی سازی هم ۵ ساله باشد.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ايرنا اظهارداشت: متن طرح مذکور را در کميته شش نفره به تصويب رسانديم و نام آن را «الزام به رعايت حقوق مسلم ملت ايران در توافق هسته ای» گذاشته ايم. اين طرح در جلسه عصر امروز يا يکشنبه آينده در کميسيون امنيت ملی مجلس بررسی خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علاءالدين بروجردی، احمد رضا دستغيب، سيد حسين نقوی حسينی، ابراهيم کارخانه ای، عليرضا زاکانی و جواد کريمی قدوسی اعضای کميته تخصصی کميسيون امنيت ملی مجلس برای رسيدگی به طرح های هسته ای هستند.

کريمی قدوسی گفت: ما تاکنون سه طرح در موضوع مذاکرات هسته ای نوشته ايم که در دستور قرار گرفته است. اولين طرح در دفاع از مصاديق حقوق هسته ای ايران بود که همزمان با شروع مذاکرات با ۱۲۰ امضا تقديم هيئت رييسه شد و به چاپ رسيد.

وی اضافه کرد: طرح دوم که توسط آقای کارخانه ای( نماينده مردم همدان در مجلس) تهيه شد مربوط به پيشرفت مذاکرات بعد از ۱۳ ماه بود که اين هم با ۱۲۰ امضا در دستور قرار گرفت يک فوريت آن رای آورد و برای بررسی به کميسيون ارجاع شد.

نماينده مردم مشهد در مجلس گفت:طرح سوم نيز با قيد سه فوريت و برای توقف مذاکرات در صورت تهديد آمريکا تهيه شد که متاسفانه رسانه ها يک قشقرق و جنجال را راه انداختند و روحيه استکبارستيزی مجلس را که در اين طرح تجلی داشت، زير سوال بردند. در اين طرح نه قطع مذاکره ای وجود داشت و نه تضعيف تيم مذاکره کننده بلکه هم تاييد و تقويت تيم بود و هم حفظ عزت و رسيدن به توافق خوب.

وی با بيان اينکه اين طرح سه فوريتی اثرش را بر جا گذاشت گفت:نتيجه اش اين شد که بفهمند اگر بخواهند تهديد را با منطق مذاکره عجين کنند و درهم بپيچند قطعا به جايی نمی رسند و تيغ تيز طرح سه فوريتی به عنوان سند افتخارآميز در دست مجلس نهم است.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اضافه کرد:آيين نامه مجلس نيز می گويد زمانی که يک خطر بزرگ می خواهد متوجه کشور شود قانونگذار با طرح سه فوريتی درجا جلو ی آن را بگيرد .

اگر قرار است جلوی بحران و تهديدی جدی و بزرگ را بگيريم همين جاست که می خواهد توافقی انجام شود. اگر خطوط قرمز رعايت نشود کشور دچار هزينه سنگين و ۱۵ و ۲۰ سال آينده خواهد شد همان اتفاقی که در ليبی و عراق به وجود آوردند در ايران پياده می شود.

وی افزود طرح سه فوريتی همچنان در دستور کار قرار دارد ولی دو طرح اولی را در جلسه صبح امروز کميته در کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی بررسی و ادغام کرديم و به جمع بندی نهايی رسيديم.

کريمی قدوسی گفت: طرح تجميع شده در يک صفحه نوشته شده که خلاصه آن در چهار محور مشخص تدوين و قيد شد که دولت و تيم مذاکره کننده موظف است اين اصول را در توافق رعايت کند و توافق در نهايت به تصويب مجلس برسد.

نماينده مشهد در مجلس ادامه داد: در نخستين بند اين طرح آمده است تحريمها بايد به صورت يکجا برداشته شود و اين تحريم ها با هر عنوانی روز اول اجرای توافق بايد برداشته شود. دوم مربوط به بازرسی هاست اينکه بجز بازرسی هايی که در نظام پادمان انرژی هسته ای هست هيچ نوع بازرسی ديگر بخصوص بازرسی از مراکز نظامی و امنيتی و دسترسی به افراد را نبايد بپذيريم.

کريمی قدوسی گفت بر اساس بند ديگر اين طرح کميته هفت نفره ای تشکيل می شود و در صورت انجام توافق اين کميته هفت نفره از سوی نمايندگان مجلس بر اجرای اين طرح نظارت می کند.

وی يادآور شد: يکی ديگر از بندهای اين طرح به همين موضوع اشاره دارد که دسترسی به مراکز نظامی و افراد وجود نخواهد داشت و تنها در چارچوب پادمان است. در بند ديگر طرح هم به طول زمان اشاره شده است که طول زمانی ۱۰،۱۵ و ۲۵ سال قابل قبول نيست حداکثر دوره زمانی ۵ سال را در طرح آورده ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016