دوشنبه 4 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حجاريان: دوم خرداد يک بار ديگر می‌تواند همه را غافلگير کند

سعید حجاریان جريان اصلاحات دوم خرداد را استثنايی توصيف کرد که امکان دارد در آينده به اشکال نوينی خودرا بروز دهد و همه را بار ديگر غافلگير کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، سعيد حجاريان در ‫همايش «دوم خرداد؛ تلاقی جمهوريت و مشروطيت» در تالار چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران به بيان ويژگی‌های دوم خرداد پرداخت و گفت: ‌ انتخابات دوم خرداد به لحاظ پاره‌ای ويژگی‌ها از ساير انتخابات ملی پس از انقلاب متمايز می‌شود.

وی منظور خود از انتخابات ملی را انتخابات رياست جمهوری مطرح کرد که دوم خرداد در بين تمامی آن‌ها به لحاظ توسعه يافتگی، ويژگی‌های منحصر به فردی دارد.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب با بيان اينکه رقابت در دوم خرداد برای اولين بار بود که مساله رقابت مطرح شد، اظهار کرد: تا قبل از آن ما در هيچ دوره‌ای رقابتی جدی نداشتيم. شايد اگر در اولين دوره انتخابات رياست جمهوری، کانديدای حزب جمهوری اسلامی، تاييد صلاحيت می‌شد شاهد رقابتی بوديم اما چنين نشد و کانديدای اصلی بدون حضور رقيبی جدی و با وجود يازده ميليون رای پيروز شد.

حجاريان خاطر نشان کرد: در دروه‌های بعدی نيز همين امر تکرار شد. حتی در بعضی از دوره‌ها کانديدای اصلی از بعضی از افراد تقاضا می‌کرد کانديد شوند و خود حرف تبليغات آن‌ها را بيان می‌کرد اما واضح بود که اين افراد جنبه نمايشی و صحنه گرم‌کنی دارند.

اين تئوريسين جريان اصلاحات با بيان اينکه فقط در دور دوم کانديداتوری آقای هاشمی بود که احمد توکلی به رقابت با وی پرداخت، ادامه داد: با اينکه رای او در بهشهر که شهر خودش بود، تفاوتی با ساير شهر‌ها نمی‌کرد اما توانست در مناطق سنی نشين کردستان رای خوبی بدست آورد و از هاشمی جلو زد. من اين رقابت را نيز ملی نمی‌دانم. در واقع از بعداز دوم خرداد بود که سنت رقابت در انتخابات رياست جمهوری نهادينه شد.

وی به بحث مشارکت در انتخابات‌ رياست جمهوری در دوره‌های مختلف اشاره کرد و افزود: از اول انقلاب به بعد آمار‌ها نشان می‌داد که در سطح ملی مشارکت ميل نزولی دارد به حدی که در دور ششم مشارکت به پايين‌ترين حد ممکن رسيد اما در دوم خرداد مشارکت بسيار بالا رفت به طوری که آن را حماسه نيز ناميدند.

حجاريان با بيان اينکه در ايران نفس رقابت باعث افزايش مشارکت می‌شود، ابراز کرد: يعنی هر چه رقابت جدی‌تر، آزادانه‌تر و منصفانه‌تر باشد، مشارکت نيز بالا می‌رود و همين امر موجب تضمين رابطه دولت و ملت می‌شود. اگر شورای نگهبان در دوم خرداد نامزد جناح اصلاح‌طلب را رد صلاحيت می‌کرد، روند نزولی ادامه پيدا می‌کرد و ممکن بود که ديگر اقبالی به صندوق رای توسط مردم نباشند شايد به همين دليل بود که شورای نگهبان در انتخابات هشتم، ۹ کانديدای انتخاب را جلوی رييس دولت اصلاحات قرار داد.

اين نظريه‌پرداز اصلاح‌طلب در ادامه به گفتمان‌سازی انتخابات دوم خرداد پرداخت و گفت: ‌ انباشت تلاش‌های تئوريک در زمينه‌های دينی، سياست داخلی و خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی پشتوانه‌ای را برای ايجاد گفتمان اصلاحات فراهم کرد که خود را در برنامه رييس دولت اصلاحات نشان داد. حتی تاامروز نيز جاذبه آن برنامه باقی مانده است به طوری که برخی تلاش می‌کنند تا عناصری از آن را مصادره کنند و بعضی ديگر می‌کوشند تا در آن تجديد نظر کنند اما در برابر گفتمان اصلاحات که می‌توان آن را به يک نرم افزار تشبيه کرد، گفتمان رقيبی وجود نداشت و رقيب تنها به سخت افزارهای رسمی متکی بود.

حجاريان با بيان اينکه گفتمان اصلاحات دل طبقه متوسط را ربوده بود اما تاثيری روی طبقات محروم نداشت، اظهار کرد: اين طبقات بيشتر از سيادت و مظلوميت به نامزد جريان اصلاح‌طلب می‌نگريستند و به همين خاطر نيز از وی حمايت کردند.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب با بيان اينکه در انقلاب ۵۷ معدن خرده قدرت کشف و امام (ره) آن را مقطع بندی کرد، گفت: اين معدن فراموش شد و همه بار ديگر نگاه‌شان معطوف به کلان قدرت شد. منظور من از خرده‌قدرت تاثيری گذاری شهروندان است در حالی که کلان‌قدرت، اثرگذاری نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی است.

وی افزود: در دوم خرداد اين معدن دوباره کشف شد و اين بار يک روحانی ديگر خرده قدرت را تضمين می‌کند و به صحنه آورد به طوری که کلان قدرت توان ايستادگی در برابر آن را نداشت و بازی را به آن باخت. به طور مثال رسانه‌های کلان قدرت تلاش کردند تا از طريق پخش برنامه‌هايی چون (کارناوال عاشورا) به تخريب چهره نامزد اصلاح‌طلب بپردازند اما مردم با رسانه‌های سينه به سينه‌های خود به جنگ اين قبيل اقدامات رفتند. اين معدن دردوره‌های بعدی نيز کماپيش مورد استفاده قرار گرفت.

وی با طرح اين پرسش که آيا دوم خرداد استثنايی بر يک قاعده بود يا خير، اظهار کرد: به نظر من به دلايلی که مجالش در اينجا نيست دوم خرداد يک استثناء بود. استثنايی که امکان دارد در آينده به اشکال نوينی خودرا بروز دهد و همه را بار ديگر غافلگير کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016