شنبه 9 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دور جدیدی از مذاکرات کری و ظریف

0,,18318069_303,00.jpg
دور تازه‌ای از مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و ایران در ژنو آغاز شده که هدف آن تدقیق بیشتر مواضع در رسیدن به یک قرارداد جامع هسته‌ای است. بنا بر توافق لوزان این قراداد باید تا آخر ماه ژوئن (۱۰ تیر) تهیه و امضا شود.

وزرای خارجه ایران و آمریکا، محمد جواد ظریف و جان کری، از صبح روز شنبه (۳۰ مه/ ۹ خرداد) مذاکره برای بررسی روند نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را در ژنو آغاز کردند.

عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، وندی شرمن معاون جان کری و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این مذاکرات حضور دارند.

حضور ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در ژنو هم به این معنا است که احتمالا او هم به مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۵+۱ خواهد پیوست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از توافق لوزان به قرارداد جامع

در اوایل فروردین سال جاری ایران و گروه ۵+۱ در لوزان بر سر چارچوبی توافق کردند که در آن نکات اصلی توافق جامع هسته‌ای بیان شده است. مضمون اصلی توافق لوزان محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور است. در لوزان همچنین توافق شد که تا آخر ژوئن متن نهایی یک قرارداد جامع تهیه و امضا شود.

هم بر سر نحوه نظارت بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و هم در مورد چگونگی و مراحل رفع تحریم‌ها علیه این کشور اختلاف‌نظرهای پیچیده‌ای میان طرفین وجود دارد. به خصوص طرفین در مورد برداشت از پروتکل الحاقی، میزان نظارت‌ها و امکان دسترسی بازرسان به برخی تاسیسات نظامی ایران که احیانا ظن فعالیت هسته‌ای در آنها می‌رود، هم اختلاف دارند.

عباس عراقچی یک روز پیش از آغاز مذاکرات میان کری و ظریف در مصاحبه‌ای از بخشی از پیچیدگی مذاکرات سخن گفت.

عراقچی و روانچی، معاونان ظریف به همراه هلگا اشمید تاکنون پنج دور در وین و نیویورک برای نگارش متن توافق جامع مذاکره کرده اند.

یک روز مانده به آغاز مذاکرات کری و ظریف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گزارش تازه‌ای از آخرین مذاکرات این آژانس با مقام‌های ایران منتشر کرد. در گزارش گفته می‌شود که هنوز هم اطلاعات کافی در دست آژانس نیست که به طور کامل نسبت به صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار نظر کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016