سه شنبه 12 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محکوميت نقض حقوق بشر در ايران از سوی نمايندگان اتحاديه اروپا

• گروهی از نمايندگان اتحاديه اروپا در بيانيه‌ای از ايران خواستند تا به نقض گسترده حقوق بشر پايان دهد. آنها همچنين از تهران خواستند تا امکان دسترسی کامل بازرسان آژانس به تأسيسات نظامی خود را فراهم آورد.

دویچه وله ـ ۲۲۰ نماينده اتحاديه اروپا با امضای بيانيه‌ای نقض حقوق بشر در ايران را به شدت محکوم کردند. در اين بيانيه از جمهوری اسلامی خواسته شده تا به "اجرای مجازات اعدام پايان دهد، زندانيان سياسی را آزاد کند‌، به سرکوب زنان خاتمه دهد و حقوق و آزادی‌های فردی تمام شهروندان ايران را محترم شمارد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين بيانيه ايران به عنوان "قلب بحران" در منطقه خاورميانه و "نه بخشی از راه حل" توصيف شده و آمده است که برای ريشه‌کن کردن هر گونه بنيادگرايی و افراط گرايی در منطقه بايد به "نفوذ و دخالت" ايران پايان داد.

جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد در سوريه و شورشيان شيعه حوثی در يمن حمايت مالی و نظامی می‌کند. اين امر با انتقادات شديد کشورهای منطقه از جمله ترکيه و عربستان سعودی روبروست.

مقامات سعودی اخيرا در جريان اجلاس شورای همکاری خليج فارس نسبت به اقدامات ايران در منطقه هشدار دادند و از آن‌ها به عنوان تهديدی برای خاورميانه ياد کردند.

اين گروه از نمايندگان اتحاديه اروپا در بيانيه خود همچنين از يک طرح جايگزين که توسط مريم رجوی، يکی از سران سازمان مجاهدين خلق، برای "تغيير دمکراتيک در ايران" پيشنهاد شده حمايت اعلام کرده‌اند.

"ايران بايد پاسخگو باشد"

مذکرات هسته‌ای ميان کشورهای ۱+۵ و ايران از ديگر مواردی بوده که در اين بيانيه به آن اشاره شده است. امضاکنندگان تأکيد کرده‌اند که ايران بايد "به تمامی پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و امکان دسترسی کامل بازرسان اين سازمان به تمامی سايت‌های نظامی و غيرنظامی، اعلام شده يا نشده، را فراهم آورد."

موضوع بازديد از سايت‌های نظامی ايران در حال حاضر يکی از موارد مهم مورد اختلاف ميان جمهوری اسلامی از يک سو و آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان، از ديگر سو به شمار می‌رود.

مقامات ايران می‌گويند اجازه بازديد از تاسيسات نظامی را تحت هيچ ‌شرايطی به بازرسان آژانس نخواهند داد.

آژانس اما در مقابل تأکيد می‌کند که ايران در چارچوب توافق مشترک در لوزان اجرای پروتکل الحاقی را پذيرفته و طبق اين پروتکل بازرسان آژانس اين حق را دارند که از تأسيسات نظامی اين کشور بازديد کنند.

نمايندگان اتحاديه اروپا همچنين از ايران خواسته‌اند تا به تمامی قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل در راستای برنامه هسته‌ای اين کشور پای‌بند باشند.

اشاره به وضعيت کمپ ليبرتی

وضعيت اعضای "سازمان مجاهدين خلق" نيز که اکنون در کمپ ليبرتی در عراق ساکن هستند، موضوع ديگری است که در اين بيانيه به آن اشاره شده است.

اين نمايندگان خواستار حفاظت اين افراد از سوی عراق، آمريکا و سازمان ملل متحد شده‌‌ و نوشته‌اند، اين کمپ "بايد به عنوان يک کمپ پناهجويی به رسميت شناخته و محاصره آن به ويژه عدم دسترسی ساکنان به امکانات پزشکی از ميان برداشته شود."

کمپ ليبرتی پايگاه پيشين نظاميان آمريکايی مستقر در فرودگاه بغداد بود که در حال حاضر به اقامتگاه شماری از اعضای سازمان مجاهدين خلق تبديل شده است. اين کمپ تا کنون چند بار هدف حملات موشکی نيروهای عراقی قرار گرفته است.

سازمان مجاهدين خلق، نيروهای امنيتی عراق را متهم می‌کند که اين حملات را به دستور ايران انجام می‌دهند اما دولت عراق همواره اين اتهام را تکذيب کرده است.

دبيرکل سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ برای کمک به انتقال اعضای باقيمانده سازمان مجاهدين خلق در عراق به کشورهای ديگر يک دستيار ويژه اختيار کرد. در بيانيه اين سازمان آمده بود که اين دستيار ويژه با طيف گسترده‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل برای تسهيل انتقال اعضای سازمان مجاهدين از اردوگاه ليبرتی به خارج ازعراق همکاری خواهد کرد.

بيانيه اين گروه از نمايندگان اتحاديه اروپا برای فدريکا موگرينی، نماينده ارشد اتحاديه اروپا در امور سياست خارجی، ارسال شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016