پنجشنبه 14 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دست ژنرال السيسی را نفشاريد؛ دستی که شکنجه میدهد و مجازات میکند، عبدالکریم لاهیجی

عبدالکریم لاهیجی
سرمقاله مهمان به قلم عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، که به مناسبت ديدار رسمی ژنرال عبدالفتاح السيسی از برلين در روزهای ۴ ـ ۳ ژوئن ۲۰۱۵، در روزنامه آلمانی دی تسايت منتشر شده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرکار خانم صدراعظم،

شما با ژنرال عبدالفتاح السيسی دست خواهيد داد.

فشردن آن دست صلح و ثبات برای خاورميانه به ارمغان نمی آورد، بلکه بی عدالتی را در اثر خشونت، سلطه و تحقير، کنترل کامل بر جامعه مدنی و فعاليت سياسی تداوم می بخشد. انقلاب هايی که جهان عرب را لرزانده اند، نشان دادند که اين بی عدالتی ديگر دوام پذير نيست.

از زمان به قدرت رسيدن ژنرال عبدالفتاح السيسی در ژوئيه ۲۰۱۳، او سرکوبی را هدايت کرده که در تاريخ مصر امروزی بی سابقه است. بنا بر آماری که سازمان های غيردولتی مستقل مصری گردآوری کرده اند، ۴۱۰۰۰ زندانی سياسی، از جمله افراد برجسته جنبش دمکراسی خواهی، همچون علا عبدالفتاح و يارا سلام، در زندان ها به سر می برند. در پی محاکمه های ساختگی دسته جمعی، بيش از ۶۷۰ حکم اعدام صادر شده است. گردهمايی های بيش از ۱۰ نفر بدون اجازه وزارت کشور ممنوع شده است. اتمام حجت ها، اصلاحات جزايی و اقدامات تلافی جويانه سازمان های غيردولتی مستقل را به شدت تهديد می کند. در نتيجه اين تهديدها، اعضای اين سازمان ها، از جمله چندين سازمان عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، به دليل دريافت کمک مالی خارجی به قصد ضربه زدن به «منافع ملی» در خطر حبس ابد به سر می برند. همچنان که در گزارش اخير فدراسيون نشان داده شد، خشونت جنسی به دست پليس و نيروهای امنيتی نظامی عليه زنان و مردان به شدت گسترش يافته و متناسب با افزايش دستگيری ها افزايش می يابد. اين خشونت که به طور عمومی به شکل آزار، تجاوز جنسی، تجاوز با استفاده از اشياء، برق گذاری به آلت تناسلی در سطح گسترده ای در بازداشتگاه ها رايج است، همه کسانی را که پليس دستگير می کند، تهديد می کند. شخصِ ژنرال عبدالفتاح السيسی از «آزمايش بکارت» که ارتش بر زنان معترض تحميل می کند، دفاع کرده است و اين اقدام، با وجود تعهد ارتش به پايان دادن به آن، هنوز رويه ای رايج است.

حتا در زمانی که شما آن دست را می فشاريد، سرکوب دولتی ابعاد نگران کننده ای را به خود می گيرد. در روز ۱۷ مه ۲۰۱۵، شش مرد که در دادگاه نظامی محکوم شده بودند، پيش از برگزاری دادگاه استيناف به سرعت اعدام شدند. در روز ۲۰ مه، جنازه شکنجه شده إسلام عطيتو، يکی از دانشجويان دانشگاه عين شمس، يک روز پس از دستگيری او به دست نيروهای امنيتی، در صحرا پيدا شد. و زمانی که ژنرال السيسی پس از فشردن دست شما به به کشورش باز می گردد، لايحه جرايم فضای مجازی برای امضا روی ميز او خواهد بود. اين لايحه، بر اساس نسخه ای که به مطبوعات درز کرده، به قضات اختيار صدور حبس ابد را برای جرايم فضای مجازی می دهد. بيانيه ها يا فعاليت ها در شبکه های اجتماعی با هدف اهانت به «وحدت ملی» يا «يکی از اديان الهی» که «ارتداد» يا «خشونت جنسی» محسوب شوند، از جمله اين جرايم هستند.

دستی که شما خواهيد فشرد، همان دستی است که مدافعان و فعالان حقوق بشر را به خاموشی می کشاند، به بدن زندانيان سياسی برق می گذارد و به آنها تجاوز می کند، واژن معترضان و مقعد همجنس گرايان را به نام «آزمايش بکارت» به دستور ارتش مورد جستجو قرار می دهد، همان دستی است که حکم مرگ صدها زندانی سياسی را در پی محاکمه ناعادلانه امضا می کند.

همچنان که سخنگوی دولت اشتفن سايبرت به درستی مطرح کرد، مصر شالوده ثبات منطقه ای است. خانم صدراعظم، در جای خودتان در تاريخ قرار بگيريد. ثابت کنيد که زنان و مردان مصری از حق کرامت، امنيت و سلامت جسمانی برابر با شهروندان آلمانی برخوردار هستند. اين حقوق بنيادی و تفکيک ناپذير هستند. با اين کار، شما به تمام اعراب نشان خواهيد داد که حاضر نيستيد آنها را از يک وضعيت غيرانسانی بيرون بکشيد فقط برای اين که در وضعيت غيرانسانی ديگری پرتاب کنيد. با اين کار، شما نشان خواهيد داد که آرمان آنها را برای بهره مندی از حقوقی برابر با حقوق خودتان را می پذيريد. با اين کار، گام های بزرگی در حمايت از صلح، امنيت و ثبات در خاورميانه و اروپا برخواهيد داشت.

خانم صدراعظم، دست ژنرال عبدالفتاح السيسی را فشار ندهيد.

عبدالکريم لاهيجی
رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016