یکشنبه 17 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: دولت يازدهم دولت محيط زيست است

تهران - ايرنا - رييس جمهوری، « رفع تحريم های ظالمانه» را موجب سرمايه گذاری در تمامی زمينه ها از جمله محيط زيست عنوان کرد و گفت: حل مشکلات زيست محيطی و حفظ منابع طبيعی ، مستلزم استفاده متعادل از طبيعت، ارتقای فرهنگ و سرمايه گذاری واستفاده از فناوری است.

به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، دکتر حسن روحانی روز يکشنبه در آيين دهمين دوره جايزه ملی محيط زيست گفت: دولت يازدهم دولت محيط زيست است و اولين مصوبه اين دولت برنامه احيای درياچه اروميه بود.

وی بر لزوم اعتدال در بهره برداری از طيبيعت تاکيد کرد و گفت: بی ترديد بهره برداری ناصحيح و حساب نشده از طبيعت ما را دچار مخاطره خواهد کرد. اگر به محيط زيست توجه نشود توسعه ناپايدار خواهد بود. امروز حفظ آب باد و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری افزود: اين طبيعت و جهان به گونه ای آفريده شده است تا ما از آن بهره برداری صحيح و درست داشته باشيم. يکی از زمينه های مهم رعايت اعتدال همين جاست . اگر افراط و زياده روی کرديم ؛ اگر حد ميانه را مراعات نکرديم ناموفق خواهيم بود.

وی ادامه داد: هم در بقای محيط زيست و هم برای متنعم شدن انسان های امروز و بويژه فردا، ما در برابر فرزندان و نسل های آينده مسوول هستيم.

روحانی گفت: در ميان همه حوادثی که رخ داده است دو حادثه مهم بی ترديد در محيط زيست بسيار تاثير گذار بوده است. حادثه اول کثرت جمعيت انسانی است. تعداد ابنای بشر بر روی زمين روز به روز در حال افزايش است. اين جمعيت زياد نياز به فضايی دارد که در آن زندگی کند، از آب استفاده کند، مواد غذايی مورد نياز ابنا بشر است که بايد فراهم شود.

رييس جمهوری با يادآوری اين نکته که ما در برابر فرزندان و نسل های آينده نيز مسوول هستيم، گفت: در ميان حوادثی که رخ داده دو موضوع افزايش جمعيت و ورود ابزار جديد در زندگی بشر بر محيط زيست بسيار تاثيرگذار بوده است بنابراين بار بر دوش طبيعت همواره در حال اضافه شدن است.

وی اضافه کرد: ما ابزار جديدی را برای زندگی راحت تر استفاده کرديم اما کمتر انديشيديم اين ابزار جديد بر محيط ما اثر مفيد يا مضر دارد.

رييس جمهوری اظهار داشت: ما برای زندگی ناچار به ساخت بلندمرتبه ها و آپارتمان ها هستيم اين در حالی است که در گذشته همه چيز از طبيعت بود. به عنوان مثال مرکبی که سوار می شديم پس از مردن دفع و به زمين بازمی گشت، خانه نيز اين گونه بود چرا که از خشت، گل و چوب ساخته می شد و وقتی در چنين خانه زندگی می کرديم با طبيعت سازگاری داشت و پس از تخريب هم تبديل به خاک می شد اما امروز خانه ها از آهن، سيمان و ميلگرد است.

رييس جمهوری ادامه داد: ما نياز به تدبير و برنامه ريزی درست داريم، تدبير به معنای ديدن پايان کار و نهايت امر. اگر با تدبير به آينده نگاه نکنيم حتما دچار مشکل می شويم.

وی با اشاره به سنت ها و قوانين الهی گفت: بهره برداری ناصحيح و عدم دقت بر روی قانون طبيعت مشکلاتی به وجود می آورد. طبيعت قانونی دارد که نمی توان آن را برهم زد و به طور حتم جنگيدن با قوانين مسلم طبيعی در جهان منجر به شکست می شود چرا که آن قانون، قانون خداست و ما قادر به مبارزه با آن نيستيم.

روحانی تصريح کرد: سنت ها و قوانين الهی دايمی است. ما بايد به قانون خدا احترام بگذاريم و البته قوانين الهی تنها عبادی نيستند بلکه طبيعت هم قانون دارد و بايد به آن احترام گذاشت.

وی حفظ آب، خاک و هوا را جزو موارد مهم امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: معروف، شايسته ها و منکر، زشتی ها هستند. کسی که زمين، هوا و آب را آلوده می کند کار منکر انجام می دهد که حرام است.

رييس دولت تدبير و اميد تصريح کرد: در واقع جای نهی از منکر همين محيط زيست است، کسی که برای استراحت کنار رودخانه می رود زباله اش را رها کرده و روی آب می ريزد کار زشتی انجام می دهد.

روحانی با بيان اين که تاکيد بر امر به معروف و نهی از منکر به دليل اين است که کار زشت از زشتی نيفتد ادامه داد: اگر فردی رها کردن زباله را زشت نداند منکر را منکر نمی داند يا گاهی منکر را معروف می داند.

وی تصريح کرد: ما بايد نسبت به طبيعت احساس وظيفه دينی، شرعی، اجتماعی، ملی و انسانی داشته باشيم بايد همه دست به دست هم دهيم زيرا دولت نه تنها در زمينه محيط زيست بلکه در ساير امور نيز به تنهايی موفق نخواهد بود.

رييس جمهوری با يادآوری اين نکته که در اين زمينه برخی از وظايف برعهده دولت است گفت: وظيفه ما اين است که برنامه ريزی کنيم، بنزين و گازوييل سالم در اختيار مردم قرار دهيم و بتوانيم آلودگی را به حداقل برسانيم. اين وظيفه ما است و در اين کار دولت قدم های خوبی برداشته است.

وی توضيح داد: دولت بنزين پتروشيمی را کنار گذاشت، بنزين يورو ۴ را به ويژه در کلان شهرها در اختيار مردم قرار داد و در زمينه استاندارد خودروها سخت گيری کرد که ما آثار آن را مشاهده کرديم.

روحانی ادامه داد: البته اين يک گام موثر بود که بايد آن را ادامه دهيم تا وقتی سوختی در اختيار مردم قرار می گيرد، خودرويی ساخته می شود هر دو استاندارد باشد راننده ، مسوول معاينه فنی و همه و همه به وظيفه خود عمل کنيم کار خوبی انجام خواهد شد.

رييس جمهوری با اشاره به اسقاط ۲۵۰ هزار خودرو فرسوده گفت: متاسفانه سال های قبل به اين موضوع بی توجهی می شد.

روحانی به تصميم و اقدامات دولت در زمينه منابع مشترک گازی و نفتی با کشورهای همسايه هم اشاره کرد و گفت: اين کار شروع شد و الحمدلله قدم های بسياری خوبی برداشته شد. در سال جاری هم گام های خوبی برداشته خواهد شد تا بتوانيم گاز بيشتری توليد کنيم.

وی با اشاره به کاهش آلودگی مراکز صنعتی ناشی از مصرف سوخت گفت: در سال گذشته ۳۸ درصد مصرف مازوت کاهش پيدا کرد و گاز جايگزين آن شد که مسلما آلودگی کاهش می يابد.

روحانی ادامه داد: در زمينه رودخانه ها و تالاب ها هم قدم های خوبی برداشته شد و خوشحاليم که نخستين جلسه و مصوبه دولت راجع به درياچه اروميه بود.

** اين دولت، دولت محيط زيست است

رييس دولت تديبر و اميد با تاکيد بر اين نکته که اين دولت، دولت محيط زيست است توضيح داد: اگر به محيط زيست توجه نشود توسعه پايدار، صنعت، فناوری و سلامتی انسان نمی تواند ادامه يابد.

وی در ادامه سخنان خود با بيان اينکه زمان زيادی نياز است تا بتوانيم تخريب های گذشته را جبران کنيم اظهار داشت: مگر می توان زاينده رود را رها کرد و مگر می توان رودخانه ها، تالاب ها ، درياچه ها و هامون ها را به حال خود گذاشت. رها کردن اين مسائل به سلامت و نشاط ما آسيب می زند.

رييس جمهوری با تاکيد بر اين نکته که بهشت آخرت وصل به بهشت دنيايی است افزود: به يک معنا می توان گفت اگر کسی دنيای خودش را جهنم کرد بايد در آخرت هم منتظر جهنم باشد و بالعکس. اين بهشت و جهنم مربوط به اخلاق و رفتار ما با طبعيت، انسانها و خودمان است.

وی ادامه داد: مگر می توان جنگل ها را نابود کنيم سپس در انتظار هوای سالم باشيم. ما بايد طبيعت را برای بارش آسمانی و رحمت خداوند آماده کنيم.

روحانی يادآور شد: بسياری از روايات ما می گويد که اغلب حوادث تلخ به خاطر گناه است ، برخی گير افتاده اند که اين حوادث طبيعی چطور به گناه ارتباط پيدا می کند، معنای آن را وسعت دهيد، صدها گناه وجود دارد که يکی از آن ها گناه و ظلم به طبيعت است.

به گفته وی ما بايد به هرکار غلط، زشت و منکر توجه کنيم چرا که آثار آن در زندگی ما نمود پيدا می کند.

رييس قوه مجريه ادامه داد: همانگونه که نسبت به عمل ناصالح توبه می کنيم بايد نسبت به ظلم به طبيعت هم توبه کنيم که شامل بازگشت از ظلم به طبيعت، توبه، عمل صالح و جبران است. ما اگر می خواهيم مسائل را حل کنيم در همه بخش ها نياز به سرمايه و فناوری داريم از جمله سرمايه معنوی، مادی، انسانی و فيزيکی.

وی تصريح کرد: همانگونه که صنعت محيط زيست ما را خراب کرد بايد فناوری آن را اصلاح کند و بايد انواع آلودگی را با فناوری حل کنيم.

روحانی با تاکيد بر استفاده معقول و متعادل از طبيعت و بهره برداری از فناوری و سرمايه در حوزه محيط زيست؛ به مشکلات ناشی از فاضلاب شهری و زباله ها نيز اشاره کرد و گفت:بايد زباله ها را به ويژه در شهرهای مرطوب و ساحلی تبديل به برق کنيم که البته اين کار آغاز شده اما بايد گام های بلندتری برداريم.

** برخی در آغاز نمی دانستند معنی تحريم چيست

رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: هنگامی که می گوييم تحريم های ظالمانه بايد از بين برود ، برخی با شنيدن اين حرف چشم هايشان زياد نچرخد. تحريم ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد. اشتغال، مشکل بيکاری و مسايل ديگر حل و بانک ها احيا شود.

وی اضافه کرد: کسانی که تحريم را بر ملت ايران تحميل کردند، ظلم بزرگی انجام دادند اما عده ای بودند که نمی دانستند اين تحريم چيست و نمی دانستند که همچون تبی است که تبديل به مريضی شديد می شود.

روحانی گفت: اکنون بايد برای رفع مشکلات قدم به قدم پيش رفت که اين کار به معنای آن نيست که در برابر حرف ناحق ديگران تسليم شويم بلکه بايد در برابر مشکل حرکت و تلاش کنيم و قدم جلو بگذاريم. مهم نيست اين که ديگران چه می گويند؛ اين گونه سخنان در دنيا بسيار زياد است. بايد به خدا اتکا داشته باشيم. وظيفه ملی و دينی را مدنظر قرار دهيم تا نصرت خدا شامل حال ما شود و مسايل حل گردد.

روحانی تاکيد کرد: بنابراين اين نکته را فراموش نکنيم که امروز به سرمايه گذاری ، فناوری ، فرهنگ و حضور همگان نياز داريم. تشکل های مردم نهاد ، آموزش و پرورش و رسانه ها به ويژه رسانه ملی بايد نقش مهمی در مساله محيط زيست ايفا کنند.

وی محيط زيست را مساله بسيار مهم کشور دانست و گفت: ما نياز به تلاش همگانی در اين زمينه داريم و گاهی همکاری با کشورهای همسايه و گاهی نيز کل جهان نياز است. انشاءالله راه حفاظت از محيط زيست ، احيای منابع طبيعی و حفظ آن و همچنين گونه های مختلف گياهی و جانوران در سراسر کشور را ادامه می دهيم. اين دولت تصميم روز اول را که حفاظت از محيط زيست بود و شورای عالی محيط زيست را احيا کرد ، ادامه خواهد داد.

رييس جمهوری ضمن قدردانی از محيط بانان که کار بسيار بزرگی انجام می دهند، گفت: کار شما ملی و برای کل ملت ايران و حفظ زندگی و سلامت مردم است.

روحانی در پايان، محيط زيست را تنها زينت و فضيلت ندانست بلکه آن را ضرورت خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016