دوشنبه 18 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تاسيس گروه "يکتا" از سوی برخی از اعضای دولت احمدی‌نژاد

روزنامه شرق از تشکیل گروه "جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی" (یکتا) از سوی ۱۷ عضو دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حزب اخراجی‌ها

روزنامه شرق ـ مسعود کاظمی: از آن مردی که ظاهرا رفته، هر روز خبری جديد به گوش می‌رسد. زمستان سال گذشته بود که بهمن شريف‌زاده، از نزديکان محمود احمدی‌نژاد، گفته بود اصولا رئيس دولت‌های نهم و دهم از سياست نرفته است که بخواهد بازگردد. احمدی‌نژاد به شکلی عجيب و با يک ائتلاف به نام آبادگران در شورای شهر دوم به شهرداری تهران رسيد و از آنجا بود که ديگر وارد سطح اول سياست ايران شد. او در دوران هشت‌ساله رياست خود بر دولت جمهوری اسلامی ايران هر‌چه فرياد داشت، بر سر احزاب و تحزب‌گرايی کشيد. اکنون و پس از دو سال از پايان عمر رياستش بر پاستور و با نزديک‌شدن به انتخابات مجلس دهم، فعاليتش بيشتر و بيشتر می‌شود، اما مقوله احمدی‌نژاد يک سوی داستان است. او هم‌قطارانی داشت که از سال ٨٤ با او بودند. بعضی تاکنون کنار او مانده‌اند و بعضی ديگر در مقاطع مختلف دهه گذشته و به دلايل مختلف از او بريدند. اسفنديار رحيم‌مشايی، يکی از بزرگ‌ترين دلايل جدايی ياران محمود بود. پس از ماجرای خانه‌نشينی ١١روزه احمدی‌نژاد هم شکاف رئيس دولت دهم با اصولگرايان به اوج خود رسيد و بعضی ديگر از يارانش بريدند. حدود يک ماه پيش در روزنامه «شرق» نوشتيم جريان احمدی‌نژاد برای اصولگرايان به دو دسته تقسيم می‌شود: احمدی‌نژادی‌های خوب و بد. در آن مطلب آمده بود: «احمدی‌نژادی‌های خوب؛ کسانی که با آغاز فاصله‌گرفتن احمدی‌نژاد از اصولگرايان، يا از سوی او طرد شدند يا خود عطای حضور در دولت دهم را به لقايش بخشيدند. کامران باقری‌لنکرانی، حسين صفارهرندی، مهرداد بذرپاش، پرويز فتاح، مرضيه وحيددستجردی و... از اين دسته هستند؛ کسانی که امتحان خود را در وفاداری نسبت به اصولگرايان پس داده و آن دوران طلايی دولت نهم را رقم زدند. حضور پرويز فتاح در کميته امداد، ظهور دوباره حسين صفارهرندی و صعود پرشتاب مهرداد بذرپاش از نظر جايگاه سياسی می‌تواند نشانه اين باشد که اصولگرايان به اين گروه و نظريه فکر می‌کنند. به احتمال بسيار قوی بروز و ظهور اين گروه به همين جا محدود نخواهد شد و در آينده شاهد حضور هر چه بيشتر اين افراد خواهيم بود». اکنون خبر حضور آنان در قالب يک حزب به گوش می‌رسد. «جماران» گزارش داده است جمعی از وزيران و معاونان رئيس دولت‌های نهم و دهم تصميم گرفته‌اند مجموعه‌ای را با ‌عنوان «جبهه ياران کارآمدی و تحول ايران اسلامی» که مخفف آن «يکتا» است تأسيس کنند. در همين زمينه عبدالرضا داوری که از ياران نزديک احمدی‌نژاد است به جماران گفته «برای تأسيس اين مجموعه هيچ نوع استمزاج و نظرخواهی از احمدی‌نژاد صورت نگرفته است و اين موضوع اصولا به آقای احمدی‌نژاد يا نزديکان وی ارتباطی ندارد؛ در واقع اين موضوع ابتکاری است که از طرف وزيران و معاون رئيس‌جمهور دولت قبل صورت گرفته است».

حرکت با چراغ خاموش يا تنهای تنها

بنابر ادعای عبدالرضا داوری، اين مجموعه از ١٧ عضو سابق دولت تشکيل شده است که رياست آن به عهده مصطفی محمدنجار، وزير کشور دولت دهم است. داوری می‌گويد: «جدای از محمد نجار، دوستان ديگری مثل آقايان طريقت‌منفرد، فريدون عباسی، مسعود زريبافان، حميدرضا حاجی‌بابايی، کامران دانشجو، کامران باقری‌لنکرانی و... در اين مجموعه حضور دارند. اين موضوع را تأکيد کنم افرادی که در اين مجموعه هستند، اصلا با محمود احمدی‌نژاد در ارتباط نيستند و آقای زيبافان هم در مصاحبه‌ای که اخيرا انجام داده حرف‌های تندی درباره آقای احمدی‌نژاد زده است». البته بنابر اخباری که به خبرنگار «شرق» رسيده پرويز فتاح و حسين صفارهرندی هم در بين اين افراد هستند.

محمود احمدی‌نژاد به علت اعتقادنداشتن به تحزب در فعاليت سياسی، تشکيلات منسجمی در اختيار ندارد. دوران حضور در پاستور به او اين امکان را می‌داد که از امکانات دولت برای نيل به اهداف سياسی خود بهره بگيرد، اما اکنون که دستش از آن امکانات کوتاه است، فعاليت‌های خود را با سفرهای استانی آغاز کرده و احتمالا در آينده نقش پررنگ‌تری بازی خواهد کرد. تأسيس حزب از سوی ياران ديروز او می‌تواند براساس دو رويکرد کاملا متفاوت باشد؛ احتمال اول همان است که داوری مدعی آن شده، به اين معنا که عده‌ای از اطرافيان او نمی‌خواهند سرنوشت سياسی خود را با احمدی‌نژاد گره زده و در ادامه هم شريک کارنامه گذشته و کنش آينده رئيس سابق‌شان باشند. در اين ميان می‌توانند همان احمدی‌نژادی‌های خوب مورد وثوق اصولگرايان نام بگيرند، اما احتمال دومی هم وجود دارد که با توجه به خصوصيات احمدی‌نژاد اصلا بعيد به نظر نمی‌رسد. او امروز نياز به تشکيلات دارد. حزب يکتا می‌تواند بخشی از اين فقدان را برای محمود جبران کند. احتمالا اگر امروز دوستان يکتای احمدی‌نژاد بخواهند به صورت علنی از نزديکی خود با او سخن بگويند، از سوی اصولگرايان رانده خواهند شد، لذا فعلا تصميم به حرکت با چراغ خاموش گرفته‌اند. در آينده نزديک می‌توان به واقعيت پی برد. البته شايد واقعيت جمعی از اين دو احتمال هم باشد و اين به نگاه و استراتژی اصولگرايان بستگی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016