سه شنبه 26 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مرگ نماينده کارگران در تجمع اعتراضی در زرند

با گذشت ساعاتی از انتشار خبر کشته شدن يک کارگر در جريان تجمع اعتراضی کارگران شرکت معدنجو در زرند، شاهدان عينی جزئياتی از چگونگی وقوع اين حادثه گفتند.

به گزارش ايلنا، «محمد علی ميرزايی» که در اثر برخورد با تريلر حامل زغال کشته شده، حدودا ۴۰ ساله و دارای دو فرزند بود که صبح امروز به همراه ساير کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به ۳ ماه بلاتکليفی پس از تعطيلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور يافته بود.

به گفته کارگران حاضر در اين تجمع صنفی، حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت ۶ صبح امروز (۲۶ خردادماه) در اعتراض به توقف فعاليت اين معدن و بيکاری بيش از ۳۵۰ کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دست کم ۴ شاهد عينی گفته‌اند، پس از بسته شدن جاده، مامورين به قصد متفرق کردن کارگران و باز شدن جاده برای عبور کاميون‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. بنا بر اين ادعا که هنوز از سوی نهادهای ذيربط تاييد نشده است، در همين هنگام محمدعلی ميرزايی که از ناحيه چشم آسيب ديده بود و ديد خوبی نداشت، ناگهان با تريلر حامل زغال که قصد عبور از بين تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و کشته شد.

منابع خبری ايلنا در زرند زمان وقوع اين حادثه را ۷ صبح اعلام کرده و می گويند، پس از کشته شدن اين کارگر تجمع کارگران تا ظهر امروز ادامه پيدا کرد و پس از آن با حضور نماينده دادگستری و وعده وی مبنی بر رسيدگی به وضعيت کارگران معدنجو ظرف ۱۵ روز آينده، خاتمه يافته است.

در همين حال خبرنگار ايلنا در زرند از برگزاری جلسه ای اضطراری در فرمانداری زرند جهت بررسی موضوع خبر می دهد. گفته می شود نماينده دادستان و نمايندگان کارگران در اين جلسه حضور دارند.

کارگر کشته شده نماينده کارگران معدنجو بود
در همين حال يکی از بستگان کارگر کشته شده که خود نيز از کارگران معدنجو است، در ارتباط با جزييات اين حادثه گفت: هنوز هيچ اطلاع دقيقی از علت اين حادثه ندارم. اما آنچه می دانم اين است که در چند ماهه گذشته کارگران معدنجو روزهای سختی را گذرانده‌اند و قرار بود امروز نسبت به ادامه اين وضعيت اعتراض کنند تا شايد کسی صدايشان را بشنود.

او با بيان اين مطلب که محمد علی ميرزايی نماينده کارگران معدنجو بوده، در خصوص پيگيری های انجام شده از سوی اين کارگر برای بازگشايی دوباره معدن و بازگشت به کار کارگران گفت: بارها از طريق ادارات و نهادهای مختلف خواستند تا اقدامی در خصوص بازگشايی معدن انجام دهند. سه ماه به مسولين شرکت فرصت دادند تا تکليف کارگران را مشخص کنند. با گذشت سه ماه هنوز اين کارگران تحت پوشش بيمه بيکاری قرار نگرفته اند و مرتب می گويند چون قراردادتان تمام شده بيمه بيکاری نداريد.

اين کارگر در خصوص وضعيت نامناسب کارگران شرکت معدنجو پس از توقف فعاليت اين معدن گفت: سه ماه است که بلاتکليف و بدون حقوق هستيم. ما را به بيمه بيکاری معرفی کرده اند اما هنوز مقرری به ما تعلق نگرفته است. معدن را بدون دليل بسته اند و تکليف اين همه کارگر مشخص نيست. قسط های وام مان عقب افتاده و حق و حقوقمان هنوز از سوی شرکت، پرداخت نشده است.به خاطر بيکاری خيلی از زندگی ها از هم پاشيده است. تا کی می شود تحمل کرد. وقتی هيچکس توجه نمی کند طبيعی است که صدای اعتراض کارگر هم بلند می شود.

گفتنی است در ساعت ۷ صبح امروز در جريان برگزاری تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت معدنی «معدنجو» در ابتدای جاده پابدانا، يکی از کارگران معترض در اثر تصادف با تريلر حامل بار کشته شد. هر چند پايگاه اينترنتی فرمانداری زرند در ساعت ۹ صبح هرگونه شايعه‌ای در اين خصوص را تکذيب کرده بود اما فرماندار زرند در ساعت ۱۱ صبح امروز پس از حضور در محل حادثه در کشته شدن يک کارگر در جريان تجمع اعتراضی را تاييد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016