یکشنبه 31 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: قید شدن بازرسی از مراکز نظامی با مجوز شورای عالی امنيت ملی در طرح هسته‌ای مجلس مثبت است

نماينده مردم تهران در مجلس بررسی و تصويب کليات طرح هسته‌ای مجلس در جلسه امروز را تدبير رئيس مجلس برای جلوگيری از فضاسازی‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی مطهری در حاشيه جلسه علنی امروز يک‌شنبه مجلس در جمع خبرنگاران ضمن ارزيابی مثبت از طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای گفت که اين طرح مذاکرات را تحت تأثير قرار نمی‌دهد و با توجه به اصلاحاتی که در آن صورت گرفته دست مذاکره کنندگان را نمی‌بندد.

وی گفت که اين طرح چند بار اصلاح شده بود و در آخر هم اصلاحاتی روی آن انجام شده بود که برخی به آن اعتراض داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مطهری افزود: بخشی از طرح بازرسی از مراکز نظامی و غيرهسته‌ای را مگر با مجوز شورای عالی امنيت ملی ممنوع کرده است بحثی در مجلس وجود داشت که ما به هر حال اين اجازه را داده‌ايم و با گذاشتن قيد شورای عالی امنيت ملی مخالف بودند و می‌گفتند که بازرسی به طور مطلق ممنوع باشد برخی هم به سخنان رهبری استناد می‌کردند که فرموده‌اند اجازه بازرسی از مراکز نظامی و دانشمندان هسته‌ای را نخواهيم داد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اين طرح در مجموع طرح خوبی است البته حرف تازه‌ای ندارد، اما صرف دخالت مجلس در اين موضوع مهم است، اگر مجلس هيچ گونه دخالتی نداشته باشد در مقابل تاريخ پاسخ قابل قبولی نخواهد داشت.

وی با تأکيد بر لزوم اعمال اصلاحاتی در متن طرح و جزئيات آن خاطرنشان کرد: مثلا وقتی می‌گوييم تحريم‌ها بايد لغو شود يعنی همه تحريم‌ها، در حالی که قاعدتا آنها تحريم‌های مربوط به حقوق بشر را لغو نمی‌کنند بنابراين بايد قيد هسته‌ای اضافه شود و بايد گفته شود تحريم های هسته‌ای لغو شود. اگر آنها تحريم‌ها را لغو نکردند آيا مجلس بايد سکوت کند يا مخالفت کند؟ اين موضوع ممکن است بعدا برای مجلس ايجاد مشکل کند لذا بخش‌هايی از اين طرح بايد روشن‌تر شود.

مطهری، نحوه مطرح شدن اين طرح را خلاف آيين‌نامه داخلی مجلس عنوان و تصريح کرد: متن طرح چاپ نشده و نمايندگان هنوز طرح را نديده‌اند. همچنين نمايندگان مخالف و موافق هم برای کليات ثبت‌نام و صحبت نکرده‌اند اما رأی گيری برای کليات انجام شد. البته اکثريت قريب به اتفاق موافق بودند ولی به هر حال خلاف آيين‌نامه داخلی مجلس بود. در حال حاضر حتی نمی‌ توان برای اين طرح پيشنهاد داد و تنها می‌توان پيشنهاد حذف را مطرح کرد.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌که طرح مجلس در مورد الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای مذاکرات را تحت تأثير قرار نمی‌دهد افزود: معمولا مجالس دنيا اين مصوبات را می‌گذرانند تا اگر توافق‌نامه موافق ميلشان نبود بتوانند آن را رد کنند. اما در اينجا فکر نمی‌کنم چنين مسأله‌ای پيش بيايد.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با اصلاحاتی که در طرح انجام شده من فکر می‌کنم اين طرح دست مذاکره کنندگان را هم نمی‌بندد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اين‌که آيا توافق نهايی بايد به تصويب مجلس برسد، گفت: به نظر من اين قيد بايد در طرح وجود داشته باشد وگرنه اين مصوبه فايده زيادی ندارد. بايد به گونه‌ای باشد که ما بهانه ‌ای داشته باشيم تا اگر توافق، توافق خوبی نبود بگوييم مجلس آن را رد کرده و دولت مجوز قانونی داشته باشد همان‌طور که کنگره آمريکا مصوبه‌ای در اين‌باره داشت.

مطهری با بيان اين‌که بررسی اين طرح در مجلس با عجله انجام شده اظهار کرد: البته عجله‌ای هم نبود اما حرف اين بود که ممکن است طرح از دستور خارج شود و عده‌ای می‌خواستند فضايی درست کنند اما آقای لاريجانی با مطرح کردن طرح خواست فرصتی برای اين کارها ايجاد نشود.

اين نماينده مجلس درباره پيش‌بينی خود از نتيجه مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم توافق انجام می‌شود و ان‌شاءالله توافق خوبی هم خواهد بود. نشانه‌هايش هم آشکار است. طرفين اين اراده را دارند و اين يک نياز طرفينی است. علائم هم نشان می‌دهد که اين کار انجام شدنی است اما اگر انجام نشود بيشتر به ضرر آنهاست.

مطهری در پايان يادآور شد: چه توافق انجام شود يا نه مذاکرات به نفع کشور ماست زيرا نشان می‌دهد که ايران نرمش و انعطافش را نشان داده و جنگ طلب نيست. ضمن اين‌که اين اتمام حجتی برای مردم دنياست که نظام ما به دنبال توافق بوده اما نشده است. حتی اگر حمله نظامی هم انجام شود مردم ما بعد از مذاکرات بهتر مقاومت خواهند کرد و اين به نفع کشور ماست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016