دوشنبه 1 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آزادی ۱۱ اخلالگر سخنرانی رئيس‌جمهور با تعهد

مديرکل امنيتی وزارت کشور گفت: ۱۱ نفر ازاخلالگرن که ليد بودند٬ بازداشت و پس از اخذ تعهد٬ آزاد شدند.

به گزارش ايلنا جواد زرين‌کلاه در نشست خبری در خصوص حواشی مراسم ارتحال امام (ره) گفت: هرساله اين مراسم برگزار می‌شود و کميته امنيتی و ترافيکی مراسم در وزارت کشور و با حضور دستگاه‌های امنيتی و انتظامی و دست‌اندکاران مراسم تشکيل می‌شود. در سال‌های گذشته با برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته اين مراسم به خوبی مديريت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديرکل امنيتی وزارت کشور با بيان اينکه مدتی است عده‌ای در اين مراسم حواشی ايجاد می‌کنند که در اين ميان افرادی شعارهايی می‌دهند که به هيچ وجه متناسب و در شان مراسم رحلت حضرت امام نيست چرا که مراسم بزرگداشت امام(ره) در واقع مراسم بزرگداشت انديشه‌های امام است. حضرت امام(ره) کسی است که موجب تجديد حيات دين شد و انقلاب را رهبری کرد. انديشه ايشان در مورد همه جناح‌های سياسی و مسئولان اين بود که همواره بر وحدت٬ انسجام٬ همدلی٬ منافع ملی و امنيت ملی تاکيد داشته اند و وحدت جزء اصلی اغلب سخنرانی‌های ايشان بود.

مدير کل امنيتی وزارت کشور تاکيد کرد: مراسم سالگرد امام جايی است که هر کس با هر گرايشی بايد در راستای وحدت٬ انسجام و همدلی در آن حضور پيدا کند٬ اما متاسفانه ۵ يا ۶ سال است که افرادی در اين مراسم شعارهايی می‌دهند که در راستای انديشه‌های امام نيست و اين قضيه بايد برچيده شود.

وی با بيان اينکه امسال بسياری از اين حواشی کاهش پيدا کرد٬ گفت: ما در آينده اجازه نمی‌دهيم چنين اتفاقاتی رخ بدهد. تلاش در اين زمينه جزء برنامه‌های جدی سال آينده وزارت کشور است.

زرين کلاه با اشاره به اخلالگران مراسم رحلت امام گفت: اين عده از جانب گروه‌های سياسی هدايت نشده بودند و افراد معدودی بودند که شعارهايی می‌دادند. در همين راستا ۱۱ نفر از کسانی که ليدر بودند و اين مسئله را هدايت می‌کردند٬ بازداشت شدند٬ اما اين افراد پس از اينکه تعهدهايی از آنها گرفته شد٬ آزاد شدند.

زرين کلاه در پاسخ به اين سوال که آيا مسئوليت حفاظت از حرم امام (ره) بر عهده سپاه بوده٬ گفت: برابر آنچه که کميته امنيتی و ترافيکی وزارت کشور مصوب کرده٬ مسئوليت اصلی اين مراسم بر عهده سپاه است. سپاه گزارش بررسی از اين حواشی را برای ما فرستاد که هر ۱۱ فردی که در اين مراسم اخلال ايجاد کرده بودند٬ توسط سپاه شناسايی و دستگير شدند که البته همه آنها مرد بودند و مورد بازجويی قرار گرفتند.

وی در پاسخ به اين سوال که يکی از نمايندگان اعلام کرده فرمانداری از شهرهای اطراف تهران اين گروه را به مراسم آورده بود٬ گفت: بله٬ چنين چيزی گفته شده٬ اما در بررسی‌ها هنوز به اين موضوع نرسيده‌ايم. اين افراد خودسر بوده و هدايت شده نبودند. افراد دستگير شده صرفا مربوط به مراسم شب سخنرانی رئيس‌جمهور هستند.

مدير کل امنيتی وزارت کشور در مورد حادثه شيراز و اينکه آيا استعفای استاندار فارس ارتباطی با اين مسئله دارد گفت: اگر هم‌چنين چيزی انجام شود٬ در حوزه سياسی وزارت کشور خواهد بود و من در جريان دقيق آن نيستم.

مدير کل امنيتی وزارت کشور در مورد حواشی مراسم تشييع پيکر شهدای عمليات کربلای ۴ گفت: برای اين مراسم بايد به لحاظ ترافيکی و امنيتی با وزارت کشور، استانداری و فرمانداری هماهنگ می‌شد٬ اما چنين هماهنگی نشده بود. وزارت کشور جزييات حواشی اين مراسم را دنبال می‌کند.

وی در مورد تجمعات غيرقانونی گفت: تجمعات قانونی ۴ سند دارند، اول قانون احزاب، دوم آيين‌نامه اجرايی قانون احزاب، سوم آيين نامه تامين امنيت اجتماع و آيين نامه نظارت بر تشکل‌های دانشجويی. اگر قرار است تجمع و مراسمی انجام شود٬ بايد يک هفته قبل به فرمانداری درخواست خود را بدهند و فرمانداری ۴۸ ساعت وقت برای اظهار نظر دارد. تنها در موارد استثنا٬ در اين خصوص با وزارت کشور هماهنگ می‌شود.

زرين‌کلاه با بيان اينکه ما در حال بررسی موضوع توهين به مسئولان در مراسم تشييع شهدا هستيم٬ گفت: اگر در مراسم‌های ديگر نيز توهينی صورت گيرد٬ شخص مورد نظر بايد شکايت کند و وظيفه قوه قضاييه است که به اين مساله رسيدگی کند٬ اما اگر اين موضوع باعث ايجاد تنش در کشور شود وزارت کشور وارد خواهد شد.

مدير کل امنيتی وزارت کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا٬ مبنی بر اينکه آيا وزارت کشور تجمع مقابل وزارت ورزش در اعتراض به ورود زنان در ورزشگاه‌ها را پيگيری نمی‌کند٬ گفت: اين تجمع کاملا غيرقانونی بود و پيگيری آن در دستور کار قرار گرفته است. ما قطعا با تجمعات غيرقانونی برخوردمی‌کنيم. وزارت کشور به شدت در رابطه با اجرای قانون در کشور تاکيد دارد. در مورد موضوع شيراز نيز گزارش مفصلی تهيه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در دبيرخانه شورای امنيت کشور برای رفع خلاءهای موجود در خصوص برگزاری تجمعات دستورالعمل‌هايی را در دستور کار داريم که سعی می‌کنيم آنها را تا آخر ماه رمضان ابلاغ کرده و خلاءها را برطرف کنيم تا بی‌قانونی‌ها را در کشور کاهش دهيم.

زرين‌کلاه با بيان اينکه شورای امنيت کشور هر دو هفته يک بار با وزير کشور و با دستور کار مشخصی برگزار می‌‌کند٬ گفت: اراده برخورد با تجمعات غيرقانونی و اخلال در سخنرانی‌ها در وزارت کشور است. در غائله شيراز وزير کشور بلافاصله ورود کرد و ۱۱ نفر دستگير شدند که اين مسئله همچنان در حال پيگيری است. در همين راستا گزارش ۸۳ صفحه‌‌ای تهيه شد. اين گزارش جزء به جزء بررسی شد و کم‌کاری‌ها و نواقص مشخص شده است. در برخی موارد نيز ما به خلاءهايی رسيده‌ايم که در حال رفع آنها هستيم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا متهم اصلی پرونده اسيدپاشی اصفهان دستگير شده٬ گفت: دو روز قبل يک نفر دستگير شد٬ اما ما در حال بررسی هستيم تا ببينيم او همان شخص است يا خير؛ اگر هم وی اعتراف کند که اين کار را کرده٬ برای دستگاه‌ها بايد اثبات شود که او همان فرد است.

مديرکل امنيتی وزارت کشور با بيان اينکه با توجه به برنامه‌ريزی‌های جدی شورای امنيت کشور در سال قبل طبق گزارش‌های موجود آمارهايی از جرايم ده سال قبل ارائه شده٬ گفت: در اين آمارها تاکيد شده که در سال ۹۳ روند افزايشی اين جرايم متوقف شده و حتی کاهش نيز داشته است. اين آمارها از مراکز مختلف از جمله نيروی انتظامی،‌ استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به وزارت کشور می‌رسد و نشان می‌دهد که به طور ميانگين آمار جرايم ۶ درصد کاهش پيدا کرده که عمده‌ترين کاهش جرايم هم مربوط به سرقت بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016