یکشنبه 14 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عراقچی: هيچگاه در مذاکرات اين مقدار جلو نرفته‌ بوديم

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت: فضای مذاکرات جدی است و همه طرفها عزم جدی دارند. موارد اختلافی و پرانتزها کم شده، اما تمام نشده است. عراقچی گفت: "در بحث تحريم‌ها بسياری از مسائل حل شده و ۴-۵ مساله است که وجود دارد که يکی از مسائل مهم موضوع هم‌زمانی و متناظر بودن اقدامات طرفين است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا، سيد عباس عراقچی افزود: ممکن است ظرف يکی دو روز آينده در سطح معاونين برخی متون نهايی شود.

وی تاکيد کرد: در روز توافق تمام تحريم های اقتصادی مالی اروپا و آمريکا لغو می شود و اقدامات ما هم از همان روز آغاز می شود.

وی افزود: مشکل همزمانی بايد در اين مورد يعنی اجرای اقدامات ايران و لغو تحريم ها حل شود. روز توافق تمام تحريم های ذکر شده لغو می شود.

عراقچی تاکيد کرد: امضای توافق ، قطعنامه شورای امنيت است. چرا که اين يک "برنامه جامع اقدام مشترک" است که امضای(مکتوب)ندارد. در عين حال هنوز تصميم گرفته نشده که امضای واقعی صورت می گيرد يا نه.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تاکيد بر اينکه فضای مذاکرات بسيار جدی است و جلسات به صورت فشرده و گسترده در جريان است گفت: ما خود را اسير زمان نمی‌کنيم، ولی معتقديم تمديد مذاکرات گزينه مطلوبی برای هيچ يک از طرفين نيست.

عراقچی در گفت‌وگوی زنده از وين با برنامه نگاه يک اظهار کرد: فضای مذاکرات بسيار جدی است،‌ بحث‌ها به صورت فشرده و گسترده در جريان است. در اين دور آخر در طول يک الی يک ماه و نيم گذشته به صورت مستمر جلسات برگزار شده،‌دوستان کارشناس ما مستمرا در وين جلسات داشتند و حدود ۲۰ روز نيز هست که خودمان در اينجا هستيم و ما مذاکرات را در يک سطح بالاتر کارشناسان يعنی در سطح معاونين و در سطح سياسی دنبال می کرديم.

وی با بيان اينکه ما خود را اسير زمان نمی کنيم و به دنبال توافق خوب و منصفانه هستيم که خواسته‌های ما را محقق کند تاکيد کرد: البته طولانی شدن مذاکرات را نيز به نفع مذاکرات نمی‌دانيم و تمام تلاش‌مان اين است که در اين فاصله زمانی مشخص شده به نتيجه برسيم.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: مهلت زمانی مشخص شده ۹ تيرماه بود، ولی چون بحث‌ها ادامه داشت در توافق اوليه اين مذاکرات به مدت ۷ روز تمديد شد تا به يک نتيجه برسيم. هرچه به روزها و مراحل آخر نزديک تر می‌شويم بحث‌ها جدی تر می‌شوند. اين مباحث به هم مرتبط هستند.

عراقچی ادامه داد: برخی از موضوعات جدی هست که هنوز حل نشده، در برخی از موضوعات نيز راه حل پيدا کرده ايم و بايد بر روی موارد جزئی آن توافق شود و بر روی کاغذ بيايد.

وی در بخش ديگر صحبت های خود تاکيد کرد: ما در لوزان هيچ توافقی نداشتيم، فقط به يک سری از راه حل ها دست پيدا کرديم . در آن جا در برخی از موضوعات به راه حل دست پيدا نکرديم و اکنون در حال بحث و گفت‌وگو هستيم. در برخی از موضوعات راه حل پيدا شد و اکنون در حال قطعی کردن آن هستيم. در مورد برخی نيز که راه حل پيدا شد متوجه شديم که اين راه حل ها پاسخگو نيست و آنها را تغيير داديم.

عراقچی با بيان اينکه «کاری که ما دنبال می کنيم رسيدن به توافق جامع در يک مرحله است»، در پاسخ به اين سوال که آيا طرف مقابل نيز از تفاهم لوزان برداشتی مانند برداشت ايران دارد يا آن را توافق می‌داند؟ تصريح کرد: طرف‌های مقابل نيز همين برداشت را دارند. آنچه که آنجا حاصل شد مجموعه‌ای از راه حل هاست و توافق نيست و همان‌طور که گفتم در برخی از موضوعات راه حل پيدا نشده است.

وی با بيان اينکه توافق نهايی حدود ۲۰ صفحه است تصريح کرد: اين توافق ۵ ضميمه مختلف دارد که در مجموع اين توافق با ضمائم فکر می‌کنم حدود ۷۰ الی ۸۰ صفحه باشد.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بيان اينکه ما به دنبال رسيدن به توافق جامع در يک مرحله هستيم که در اين توافق تمام جزئيات در متن اصلی و ضميمه‌ها مشخص شود ادامه داد: کارشناسان حقوقی همراه ما هستند. به دقت هر کلمه و هر پاراگراف را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنند، به خصوص در موضوع تحريم‌ها چرا که مسائل حقوقی مسائل پيچيده ای است.

عراقچی با بيان اينکه مسائل فنی نيز دارای پيچيدگی هستند و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در اين مذاکرات همراه ما هستند تصريح کرد: با پيوستن آقای دکتر صالحی اين موضوع وضعيت بهتری به خود گرفت.

عباس عراقچی در ادامه اين گفت‌وگو که از شبکه يک سيما به صورت زنده از وين پخش می‌شد ادامه داد: ما جلسات داخلی‌مان از ۸ صبح شروع می‌شود سپس جلسات‌مان با اعضای ۱+۵ حدود ۹ الی ۱۰ صبح آغاز می‌شود و اين جلسات تا ۱۰ الی ۱۱ شب و حتی بيشتر ادامه دارد. مثلا امشب بعد از اين برنامه ما مجددا ديدارهايی خواهيم داشت.

عراقچی بار ديگر با تاکيد بر اينکه فضای مذاکرات جدی است اظهار کرد: نمی توانم بگويم فضا مثبت است يا منفی. فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند. همه به دنبال توافق خوب هستند، مانند ايران. ما به دنبال اين هستيم که در اين توافق خواسته‌ها، اصول و خط قرمزهای ما رعايت شود و به اهداف خود برسيم.

وی در پاسخ به اين سوال که گفته می شود کار کارشناسان در ارتباط با نگارش توافق‌نامه نهايی تمام شده و کار به سطح معاونين و وزرا سپرده شده است، آيا اين موضوع درست است؟ گفت: به اين شکل نه. همان طور که عرض کردم متون مورد مذاکره در جلسات کارشناسی بحث می شود و آنها تا آنجا که می‌توانند اين موارد را تنظيم می کنند. موارد اختلافی را مشخص می کنند و در مورد برخی از آنها صحبت می‌کنند تا به تدريج در متن اصلی يا ضميمه به جايی برسند که تصميم گيری در مورد موارد اختلافی احتياج به مذاکره در سطح بالاتر يعنی در سطح معاونين داشته باشد و احتياج به مباحث سياسی داشته باشد.

عراقچی با بيان اينکه در جلسات معاونين تلاش می‌شود که اختلاف‌ها را کم کنيم ادامه داد: ممکن است در هر متنی ۳ الی ۴ پرانتز باقی بماند و نياز باشد که در سطح وزرا تصميم گيری شود.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای کم کردن اختلاف ها و پرانتزها ادامه داد: ما در برخی اسناد جلوتر هستيم و در برخی از اسناد عقب تر هستيم. هيچ کدام از متن‌ها نهايی و تمام نشده است، البته برخی در حال تمام شدن است و جلسات به صورت کاملا فشرده ادامه دارد، هر روز يک بار در سطح وزرا تشکيل جلسه داده می‌شود و آن‌ها کار کارشناسان و معاونين را مورد بررسی قرار می‌دهند و برنامه‌ريزی می‌کنند.

عراقچی در پاسخ به اين سوال که با توجه به زمان باقيمانده آيا مذاکرات تمديد خواهد شد و يا در اين زمان توافق نهايی می‌شود؟ گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنيم که به نتيجه برسيم. ممکن است ظرف يکی دو روز آينده حداقل در سطح معاونين اين موضوع نهايی شود و مواردی می ‌ماند که وزرا در ارتباط با آن تصميم گيری کنند.

وی بار ديگر تاکيد کرد: فکر نمی‌کنم که تمديد مذاکره به نفع ما باشد ولی اگر لازم باشد اين کار را می‌کنيم و اجازه نمی‌دهيم که زمان برای ما تصميم‌گيری کند. آنچه که برای ما مهم است و ما براساس آن تصميم گيری می‌کنيم رسيدن به يک توافق خوب در چارچوب مشخص شده‌ است.

وی با بيان اينکه متن‌های کارشناسی به جز يک مورد در اختيار معاونان است، در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: ما هيچ گاه در مذاکرات در چند دور گذشته اين مقدار جلو نرفته‌ بوديم. همان طور که قبلا اشاره کردم در مورد برخی از مسائل کلان راه حل پيدا کرديم، در مورد برخی نيز در لوزان به راه حل رسيده بوديم. البته برخی از مسائل نيز هست که در مورد آن هنوز راه حلی وجود ندارد اما کماکان کار می‌کنيم، ايده‌های مختلف مطرح می‌شود ولی هنوز به يک ايده ای که کار را به سرانجام برساند، نرسيده‌ايم.

عراقچی ادامه داد: در بحث تحريم‌ها بسياری از مسائل حل شده و ۴-۵ مساله است که وجود دارد که يکی از مسائل مهم موضوع هم‌زمانی و متناظر بودن اقدامات طرفين است. همان طور که قبلا گفته بودم يک مشکل فنی خاصی در اين وسط وجود دارد و کاری که ما از نظر فنی در اين ارتباط بايد انجام بدهيم دو سه ماهی طول می‌کشد، ولی کار آن‌ها يعنی طرف مقابل از نظر فنی طولی نمی‌کشد و کار آن‌ها دادن يک دستور يا بيانيه است. اين دو موضوع از نظر متناظر کردن کمی مشکل است البته راه حل وجود دارد و پيشنهاداتی در اين زمينه شده است.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تاکيد بر اينکه اميدواريم به يک راه حل مقبول برسيم و اصل متناظر بودن اقدامات دو طرف حل شود ادامه داد: در حوزه هسته‌ای نيز برخی از موضوعات مهم مانده است. البته در مورد برخی از مسائل کلان و جزئی راه حل پيدا شده است.

وی يکی از موضوعات در اين زمينه را بحث تحقيق و توسعه عنوان کرد و گفت: کلان اين موضوع مورد توافق است و من بعد از لوزان نيز گفتم که تحقيق و توسعه در مورد ماشين‌های پيشرفته سانتريفيوژ متوقف نمی‌شود و در حال حاضر بحث زمان‌بندی و ترکيبات مربوط به پيشرفت کار مورد بررسی است.

عراقچی در ادامه به تشريح يکی از ضميمه های متن توافق اشاره کرد و گفت: اين ضميمه مربوط به همکاری صلح آميز با ايران است. در اين زمينه مجموعه‌ای از حوزه‌های مختلف همکاری هسته‌ای مشخص می‌شود که نه تنها کشورهای ۱+۵ بلکه کشورهای ديگر را نيز ترغيب می‌کند که با ايران در اين زمينه همکاری داشته باشند از جمله در مورد راکتورهای قدرتی، راکتورهای تحقيقاتی، آب شيرين کن و همکاری های پزشکی و ... .

وی گفت: بودن اين ضميمه در توافق نشان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ايران که زمانی از نظر شورای امنيت غيرقانونی قلمداد می‌شده به يک برنامه قانونی از نظر شورای امنيت تبديل خواهد شد و حتی کشورها تشويق می‌شوند که با ايران در اين زمينه همکاری کنند.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بيان اينکه بر اين اساس برنامه هسته‌ای صلح آميز جمهوری اسلامی ايران و موضوع غنی‌سازی مورد پذيرش قرار می‌گيرد و فعاليت تمام تاسيسات ادامه پيدا می‌کند و برنامه‌ها و کارها با يک برنامه معقول ادامه خواهد داشت تصريح کرد: تثبيت و شناسايی بين المللی فعاليت‌های هسته‌ای ايران يکی از دستاوردهای اين مذاکرات است.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اينکه تمديد زمان مذاکرات گزينه مطلوب هيچ يک از طرفين نيست ادامه داد: تمام همت ما اين است که در اين دوره کار را به سرانجام برسانيم ولی اينکه آيا اين توافق رخ می‌دهد يا نه نمی‌توانم هنوز به صراحت چيزی بگويم و نمی‌توانم بگويم توافق حتما رخ می‌دهد ولی همان طور که گفتم تمديد را به نفع‌مان نمی‌بينيم و تلاش داريم در فرصت باقيمانده به توافق برسيم.

عراقچی با بيان اينکه ما خود را اسير زمان نمی‌کنيم ادامه داد: ما ترجيح می‌دهيم دست خالی به تهران برگرديم تا اينکه به يک توافق بد دست پيدا کنيم.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بيان اينکه ما آمادگی ادامه کار و حضور در وين را داريم، در پاسخ به اين سوال که برخی از رسانه‌های غربی گفته‌اند توافق نهايی درمهلت تعيين شده رونمايی می‌شود ولی امضا نخواهد شد، ادامه داد: اگر به توافق برسيم و بتوانيم مجموعه‌ اسناد موجود را نهايی کنيم و مورد موافقت همه نيز قرار بگيرد تا مراحل قانونی در کشورها طی نشود توافق نخواهيم داشت.

وی با بيان اينکه طی مراحل قانونی در هر کشوری متفاوت است، گفت: مثلا در آمريکا قرار است کنگره در مورد اين توافق نظر بدهد و رای گيری صورت بگيرد يا در کشور خودمان مجلس در مصوبه اخير خود درخواست کرده که بعد از اين که به جمع بندی رسيديم اين توافق به مجلس ارسال شود و آن‌ها نيز نظراتشان را بيان کنند.

عراقچی افزود: بنابراين اگر در شانزدهم تير به يک جمع‌بندی برسيم، ولی هنوز توافقی نداريم تا روال قانونی در کشورها طی شود و بعد از آن دولت‌ها و کشورها بايد اعلام کنند که ما مراحل را طی کرديم. بعد از طی شدن آن در يک روز مشخص اعلام می‌شود که زمان، روز توافق است.

وی گفت: با توجه به اينکه احتمالا بررسی اين توافق توسط کنگره آمريکا و مجلس کشورمان مقداری طول خواهد کشيد فکر می‌کنم حدود يک ماه تا يک و نيم ماه پس از جمع‌بندی روز توافق باشد و در واقع از زمان جمع بندی تا توافق حدود يک تا يک و نيم ماه فاصله داشته باشيم. در آن روز کشورهای غربی و آمريکا بايد تحريم‌ها را لغو کنند و ايران نيز شروع به فراهم کردن مقدمات کار خود می‌کند.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: اگر ما در ۱۶ تير به توافق برسيم، متن توافق منتشر می‌شود ولی همان طور که گفتم آن روز، روز توافق نيست؛ روز توافق روزی است که مراحل قانونی طی شده باشد.

وی افزود: شورای امنيت نيز احتمالا در آن مرحله قطعنامه خود را صادر می‌کند البته مذاکرات در اين ارتباط ادامه دارد و ترجيح کشورهای طرف مقابل و ما اين است که آن روزی که به جمع‌بندی رسيديم و آن را اعلام کرديم (۱۶ تير) شورای امنيت همزمان قطعنامه جديد خود را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا ، اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در بخش ديگری از صحبت های خود گفت: نگارش متن توافق به اين علت طول می کشد که همه راههای احتمالی سوء استفاده بسته شود.

سيد عباس عراقچی افزود: اگر ما تا چند روز آينده بتوانيم به توافق برسيم اعلام خواهد شد و وقتی اعلام شود به عنوان توافقی که به جمع بندی رسيده است قابل تغيير نخواهد بود و حتی کنگره آمريکا اختيار تغيير در آن را نخواهد داشت و بعد که شورای امنيت هم آنرا تأييد کند محکمتر و تبديل به سند بين المللی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در عين حال هم در قطعنامه شورای امنيت و هم در توافق نهايی مشخص خواهد شد که روز اجرای توافق در تاريخهای بعدی خواهد بود.

عراقچی گفت: در روز توافق همه تحريمهای اقتصادی و مالی اتحاديه اروپا ،‌ آمريکا و شورای امنيت يکجا لغو يا متوقف خواهد شد و همزمان اقدامات ما شروع می شود.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ، افزود: اينجا مشکلی به نام همزمانی اقدامات دو طرف وجود دارد، زيرا از لحاظ فنی و زمانی مقداری فاصله است و بايد اين مشکل را بگونه ای حل کنيم که همزمانی و متناظر بودن رعايت شود.

عراقچی گفت: ولی اين اصل و مفهوم پذيرفته شده است که روز توافق همه تحريمهای اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.

وی اظهارکرد : امضای توافق مفهومی است که شايد مسامحتاً بکار گرفته شود که از جمع بندی شدن و رسيدن به توافق با عنوان امضای توافق ياد می شود اما از نظر ما امضای توافق همان قطعنامه شورای امنيت است که آنرا تأييد می کند.

عراقچی با بيان اينکه شايد امضا به صورت امضای واقعی در پای توافق را نداشته باشيم، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک يک برنامه اقدام و معاهده و پيمانی نيست که زير آن امضا داشته باشد، همانطور که توافق ژنو هم که برنامه اقدام مشترک بود امضا نداشت ولی آن روزی که به توافق رسيديم و وزرا آمدند، اعلام کردند و عکس گرفتند به عنوان روز امضا شناخته می شود.

وی افزود: در برنامه جامع اقدام مشترک نيز هنوز تصميم قطعی گرفته نشده است که آيا امضا واقعی روی برگه خواهد بود يا نه اما از نظر ما موضوع اصلی اين است که توافق اعلام شود و امضاء شورای امنيت با صدور قطعنامه جديد پای آن بيايد و مراحل قانونی در کشورها طی شود و کشورها اعلام کنند که آمادگی اجرای آنرا دارند.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ، گفت: بخش اعظمی از تحريمها ، تحريمهای مرتبط با موضوع هسته ای است و تحريمهای مرتبط با حقوق بشر و تروريسم بخش کوچکی را تشکيل می دهد.

عراقچی افزود: ممکن است تحريمها از نظر وزن و مواد قانونی مشابه باشند اما وزن واقعی و کيفی آنها در صحنه عمل تفاوت زيادی دارد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ، در ادامه سخنان خود گفت: بخش عمده ای از تحريمهای فعلی مربوط به مسئله هسته ای است که بر اساس توافقات تمامی اين تحريمها برداشته خواهد شد.

سيد عباس عراقچی افزود: الان بانکهای ما به خاطر موضوع هسته ای در فهرست تحريم هستند و فقط يکی از بانکها به بهانه تروريسم در ليست تحريم است.

وی تصريح کرد : در مورد موضوع تحريم خريد نفت از ايران، اين مورد يک تحريم هسته ای است مانند تحريم تبادلات بانکی و پتروشيمی و گاز و بيمه و کشتيرانی که همه تحريم هسته ای اند.

عراقچی با اشاره به تحريمهای حوزه حقوق بشر و تروريسم گفت: ما در اين حوزه عمدتاً با تحريمهای افراد و نهادها مواجهيم.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران ، تاکيد کرد : اگر از اقتصاددانان و حقوقدانان هم سوال شود، همگی متفق القول هستند که بخش اعظمی از تحريم های فعلی به هسته ای مرتبط می شوند که با اين توافق برطرف خواهند شد.

وی در ادامه در خصوص تحريمهای چند منظوره تصريح کرد: اين تحريم ها عمدتاً در قوانين آمريکاست که در کنگره برای آن، دلايلی ذکر شده است.

عراقچی افزود : اين موضوع يکی از موارد سخت در مذاکرات هسته ای است که بحث های تفکيک اين موضوع مشخص شود ، که ان شاء الله در سند نهايی خواهيد ديد که يک فهرست بلند بالايی از قوانين تحريمی آمريکا وجود دارد که برخی جاها بسيار ريز شده است.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: ما سعی کرده ايم که راه سوء استفاده از چند منظوره بودن تحريمها را ببنديم.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از مؤسسات مالی ما با اتهام پولشويی مواجه باشند اما بانک مرکزی به اتهام پولشويی مورد تحريم واقع نشده است البته تا جايی من اطلاع دارم.

عراقچی افزود: وقتی که قطعنامه لغو تحريم ها صادر شود از نظر حقوق بين الملل جنبه الزام آوری برای کشورها پيدا می کند که طبق ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد، ملزم به اجرای خواسته های شورای امنيت هستند حتی بدون فصل ۷ اين الزام وجود دارد و از نظر ما به لحاظ حقوق بين المللی يک الزام حقوقی برای کشورهای ۱+۵ و ايران ايجاد می کند. اين بحثها را درباره آمريکا و بخصوص اروپا خيلی اهميت نمی دهيم آنچه از نظر ما مهم است اين است که بر اثر توافق و قطعنامه شورای امنيت و به لحاظ حقوق بين المللی کشورها ملزم به اجرای تعهدات خود هستند و مراحل قانونی را طی خواهند کرد.

اين ديپلمات کشورمان تاکيد کرد : در داخل ايران هم بايد مراحل قانونی طی شود و قطعنامه شورای امنيت از نظر مجلس شورای اسلامی مصوبه ای نيست که ملزم به اطاعت باشد. مجلس ما هم روال قانونی خود را طی می کند و می تواند نظر خود را بدهد و دولت هم از نظر حقوق داخلی ملزم به پيروی از نظريات مجلس است اما در عين حال الزامات حقوق بين المللی هم سر جای خود و کارها به لحاظ حقوقی در حال انجام است و فکر می کنم قطعنامه شورای امنيت بعنوان ضامن اجرای توافق نهايی بر طبق حقوق بين الملل صادر خواهد شد و ضمانت اجرايی شدن توافق نهايی خواهد بود.

عراقچی ادامه داد : اگر کنگره آمريکا بخواهد وتو کند رئيس جمهور آمريکا می تواند رد کند و اگر رد نکند و يا کنگره با دو سوم آراء آنرا وتو کند از نظر ما نافی توافقاتی که دولت آمريکا کرده است نيست و دولت آمريکا هزينه سنگين سياسی پرداخت خواهد کرد و متحمل خواهد شد و اگر توافق اجرايی نشود آن وقت جمهوری اسلامی ايران هم حقوق خود را محفوظ می دارد و برنامه های خود را اجرا خواهد کرد.

وی در خصوص پذيرش توافق، عملياتی کردن آن و اجرايی شدن توافق زير نظر آژانس اظهار کرد : روز اول روزی است که به جمع بندی از توافق می رسيم و اعلام خواهد شد و بعد از آن شورای امنيت قطعنامه را صادر می کند. بعد منتظر می مانيم روال قانونی در کشورها طی شود و بعد که کشورها آمادگی خود را طی کردند، می شود روز توافق و بعد از آن طرف های مقابل تحريم هايشان را لغو می کنند و ايران هم شروع می کند به اقداماتی که بايد صورت دهد تا زمانی که اقدامات ما به مرحله ای برسد که طبق توافق بايد برسد آن زمان روز اجرايی شدن توافق است.

عراقچی گفت: بين روز توافق و اجرايی شدن فاصله خواهد بود ما هنوز به توافق نهايی نرسيديم که در اين دو روز چه اتفاقی خواهد افتاد. ما انتظار داريم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.

اين ديپلمات کشورمان ادامه داد : در روز اجرايی شدن توافق، تحريم ها لغو خواهد شد و اقدامات نظارتی و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد.

عراقچی تصريح کرد :مشکلی اينجاست که هنوز حل نشده است، ما بايد به فرمولی دست يابيم که قبل از اينکه به انجام کارهای خود اقدام کنيم، تحريم ها لغو شود. البته طرف مقابل نيز انتظار دارد آماده سازی ما انجام شود و بعد آنها تحريم ها را لغو کنند. اين يکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت وگو درباره آن جريان دارد.

وی در پاسخ به اين سوال که اگر اين سه مرحله به ترتيب طی شود به نظر می رسد طرف غربی رفع تحريم ها را به راستی آزمايی آژانس منوط کند و آيا اين درست است، گفت: هنوز جمع بندی نهايی در اين زمينه وجود ندارد. وقتی جمع بندی شد اطلاع رسانی خواهيم کرد.

عراقچی با اشاره به اينکه ما يک روز توافق و يک روز اجرايی شدن داريم، خاطر نشان کرد : آژانس در طول اجرای توافق نهايی نقش ويژه ای در راستی آزمايی اقدامات ايران خواهد داشت.

وی با بيان اينکه البته ما تجربه خوبی از همکاری با آژانس نداريم، گفت: ولی آنچه در طول برنامه جامع اقدام مشترک رخ می دهد مجموعه اقداماتی است که آژانس به صورت کمی انجام دهد.

عراقچی افزود: در طول دوره اجرای توافق ژنو آژانس به خوبی به وظايف خود عمل کرد. البته اينگونه نيست که با اطمينان صد در صد نسبت به آژانس رفتار کنيم.

اين عضو ارشد تيم مذاکرکننده هسته ای کشورمان در اين گفت وگوی زنده ی تلويزيونی ،ادامه داد : طبق دستورالعمل ها عمل می کنيم ولی قرار نيست آقای ظريف از وين به تهران بازگردد. به طور مستمر از شيوه هايی که هست با تهران در تماس هستيم و گزارشات خود را رد و بدل می کنيم، فکر نمی کنم به نقطه ای برسيم که نياز به سفر آقای ظريف به تهران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016