سه شنبه 16 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ماجرای "نامه کری و پيام اوباما" و پادرميانی سلطان قابوس برای آغاز مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری تسنيم: مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی در خصوص شروع مذاکرات ايران با ۱+۵ گفت: ما زمانی پای ميز مذاکره رفتيم که آقای کری نامه نوشت و از طريق کشور عمان برای ما فرستاد که آمريکا حقوق ما را در چرخه غنی‌سازی به رسميت شناخته است.

حسين شيخ‌الاسلام مشاور بين‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری تسنيم، خطوط قرمز مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای ايران با ۱+۵ را حقوق مسلم ايران برشمرد و اظهار داشت: اين خطوط قرمز حق شناخته شده ايران توسط ان‌پی‌تی است؛ در واقع حق ما است که تحريم‌های ظالمانه غرب عليه ما برداشته شود و يا حق تحقيق و توسعه فناوری نوين هسته‌ای را داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی بر همين اساس تأکيد کرد: اينکه اجازه ندهيم مراکز نظامی و حساس ما بازرسی شود و دانشمندان خود را زير تيغ بازجويی ندهيم، جزو حقوق بديهی و مسلم ايران است علی‌الخصوص اينکه ما در گذشته ضربه خورديم. چه اطمينانی به آژانسی که نه مستقل و نه عادل است و تحت نفوذ آمريکا، اسرائيل و غربی‌ها قرار دارد، وجود دارد؟ بنابراين چه دليل دارد از دانشمندان ما بازجويی و از مراکز نظامی و حساس ما بازرسی کنند؟

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس با اشاره به بهانه‌جويی‌های غرب و ادعای آنها مبنی بر تلاش ايران برای دستيابی به سلاح هسته‌ای گفت: غربی‌ها ورودی معادن اورانيوم ايران و خروجی آن را در اختيار دارند و می‌توانند محاسبه کنند که در اين ميان موادی در رفته يا نه، لذا هيچ دليل ندارد که به آنها دسترسی‌های خاص بدهيم.

تأکيد مجدد رهبری بر خطوط قرمز ناظر به طرف مقابل است

شيخ‌الاسلام تأکيد مجدد مقام معظم رهبری نسبت به خطوط قرمز را ناظر به طرف مقابل دانست و تصريح کرد: تيم مذاکره کننده که اين خطوط قرمز را می‌دانستند و آقا قبلاً به آنها گفته بودند و نيازی به تکرار مجدد نبود، لذا با توجه به تأييداتی که رهبری از تيم مذاکره کننده کردند، مشخص می‌شود که تمام اين تأکيدات متوجه طرف مقابل است که زياده خواهی می‌کند و رهبر معظم انقلاب خواستند بگويند که ما از حقوق خود گذشت نمی‌کنيم و علناً به مردم می‌گوييم که اينها خطوط قرمز ايران و متوجه امنيت ملی ما است.

وی در خصوص شروع مذاکرات ايران با ۱+۵ خاطرنشان کرد: غربی‌ها می‌دانستند که ايران نمی‌خواهد بمب اتمی بسازد اما دروغ بزرگی را گفتند: "ايران قصد دارد بمب بسازد و ما می‌خواهيم جلوی ايران را بگيريم". در حالی که ساخت بمب راهبرد ما نبود. غربی‌ها می‌گويند تحريم‌ها بر ايران فشار آورد و بر اثر فشار تحريم‌ها پای ميز مذاکره آمد در حالی که اين ادعا درست نيست، گرچه تحريم‌ها فشار آورد اما به‌دليل تحريم‌ها پای ميز مذاکره نرفتيم.

ماجرای نامه کری به ايران و پادرميانی سلطان قابوس برای آغاز مذاکرات

"ما زمانی پای ميز مذاکره رفتيم که آقای کری نامه نوشت و از طريق کشور عمان برای ما فرستاد که آمريکا حقوق ما را در چرخه غنی‌سازی به رسميت شناخته است. بعد دو ملاقات بين معاونين وزرای خارجه در عمان برگزار شد و بعد سلطان قابوس از طرف آقای اوباما خدمت مقام معظم رهبری آمد و مفاد نامه کری را به آقا عرض کرد. آقا فرمودند: "به آنها بی‌اعتمادم" و سلطان قابوس گفت: "يک بار ديگر اعتماد کنيد". براين اساس مذاکرات شروع شد".

دبيرکل کميته حمايت از انتفاضه فلسطين افزود: براين اساس مذاکرات شروع شد، لذا مذاکرات به‌دليل فشار تحريم‌ها نبود گرچه آنها تبليغ می‌کنند و می‌گويند: ايران می‌خواست بمب بسازد و ما اجازه نداديم و آن‌قدر فشار آورديم تا ايران پای ميز مذاکره آمد.

شيخ‌الاسلام در پايان سخنان خود اضافه کرد: ما به هيچ عنوان اجازه بازرسی از مراکز نظامی و امنيتی خود را به آنها نخواهيم داد. ايران کشوری مستقل و آزاد است و زير بار زور نمی‌رود و اگر آنها هم خواهان توافق نيستند، ما مشکلی نداريم، چراکه ما توانايی اداره کشور با هر شرايطی را داريم اما آنها ديگر توانايی ندارند ساختار تحريم‌ها را سرپا نگه دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016