سه شنبه 16 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتشار نظرسنجی مرکز تحقيقات پيو درباره ایران در آستانه توافق هسته‌ای


(انتشار اين نظرسنجی برای آشنايی مخاطبان با خط تبليغی برخی مراکز و رسانه های آمريکايی درباره ايران در روزهای پايانی مذاکرات هسته ای صورت گرفته و به معنی تائيد آن نيست.)

دیپلماسی ایرانی ـ در حالی که به پايان مهلت دستيابی به توافق هسته ای ايران نزديک می شويم، نظرسنجی جديد مرکز تحقيقات پيو نشان می دهد ديدی منفی در اکثر جهان نسبت به ايران وجود دارد.

به گزارش مرکز تحقيقات پيو، ۳۱ کشور از ۴۰ کشور جهان که در اين نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته اند، ديدی نامطلوب نسبت به ايران دارند و در چند کشور خاورميانه و آسيايی که اکثريت جمعيت آنها را مسلمانان تشکيل می دهند، ميزان محبوبيت ايران در سال های اخير کاهش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماه ژوئن همچنين دومين سالگرد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهور ايران بود و وی به طور کلی در سراسر خاورميانه محبوبيتی ندارد. اين نظرسنجی جديد در ۴۰ کشور جهان و با جامعه آماری ۴۵۴۳۵ نفری در روزهای ۲۵ تا ۲۷ می ۲۰۱۵ انجام شده است.

محبوبيت پايين در خاورميانه و ديگر نقاط جهان
اکثريت کشورهای حاضر در اين نظرسنجی، ديدی منفی نسبت به ايران دارند. به طور ميانگين در سطح جهان ۵۸ درصد مردم ديدی نامطلوب نسبت به ايران دارند. پاکستان تنها کشوری است که اکثريت مردم آن (۵۷ درصد) ديدی مطلوب نسبت به ايران دارند.

در خاورميانه، ۹۲ درصد اسرائيلی ها نظری منفی نسبت به ايران دارند که اين ميزان شامل ۹۷ درصد يهوديان اسرائيلی و ۶۳ درصد اعراب اسرائيلی است. آمار به دست آمده در اردن هم منفی است، جايی که ۸۹ درصد از مردم ديدی منفی نسبت به ايران دارند. اکثريت کمتری از ترک ها، لبنانی ها و فلسطينی ها به همسايه منطقه ای شان ديدی منفی دارند.

در عين حال در لبنان آمار براساس خطوط مذهبی تقسيم شده است. بيش از ۹۵ درصد شيعيان لبنانی ديدی مثبت نسبت به ايران –کشوری با بالاترين جمعيت شيعيان در جهان- دارند. اين در حالی است که اين ميزان در ميان مسيحيان لبنانی ۲۹ درصد و سنی های لبنان تنها ۵ درصد است.

به جز پاکستان، افکار عمومی منطقه آسيا-پاسيفيک ديدی منفی نسبت به ايران دارند. ديد منفی نسبت به ايران از ۷۳ درصد در ژاپن و ۶۷ درصد استراليا متغير است. حتی در پاکستان که اکثريت ديدی مثبت نسبت به ايران دارند، ميزان ديد منفی در يک سال گذشته از ۸ درصد به ۱۶ درصد افزايش يافته است.

تصوير ايران در آمريکای لاتين هم آسيب ديده است، در اين منطقه به طور ميانگين ۶۱ درصد مردم ديدی نامطلوب نسبت به ايران دارند. افکار عمومی آفريقا نظرات متفاوتی درباره ايران دارند. به طور ميانگين ۳۹ درصد از مردم ۹ کشور آفريقايی ديدی منفی نسبت به ايران دارند، در حالی که ۳۲ درصد از آنها ديدی مثبت دارند و يک چهارم آنها هم نظری ندارند. در نيجريه نظرات براساس گروه های دينی متفاوت است. ۴۳ درصد از مسلمانان اين کشور ديدی مثبت دارند، در حالی که تنها ۲۳ درصد از مسيحيان اين ديد را دارند.

در حالی که مذاکرات هسته ای با ايران جريان دارد، اکثر مردم کشورهای گروه ۱+۵ ديدی انتقادی نسبت به ايران دارند. ۷۶ درصد آمريکايی ها، ۸۱ درصد فرانسوی ها، ۷۸ درصد آلمانی ها، ۶۲ درصد انگليسی ها و ۶۱ درصد چينی ها ديدی منفی نسبت به ايران دارند. تنها در روسيه ۳۴ درصد از مردم ديدی مثبت به ايران دارند و ۴۴ درصد هم ديدی منفی دارند.

افول جايگاه در ميان کشورهای مسلمان
شايد تنش های فرقه ای در خاورميانه ديد مثبت نسبت به ايران شيعه را در ميان کشورهايی که اکثريت جمعيت آنها را مسلمانان تشکيل می دهند، کاهش داده است.

از سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ميزان محبوبيت ايران در اندونزی و اردن ۴۱ درصد کاهش يافته است. اين ميزان در ميان افکار عمومی ترکيه در همين دوره زمانی ۳۶ درصد کاهش يافته است. جايگاه ايران در مالزی ۲۲ درصد، فلسطين ۲۱ درصد و پاکستان ۱۵ درصد کاهش يافته است. در طول هشت سال گذشته، شمار آن دسته از شيعيان لبنان که ديدی بسيار مطلوب نسبت به ايران داشته اند از ۴۷ درصد به ۸۰ درصد افزايش يافته است.

حمايت پايين از روحانی در خاورميانه
در حالی که به طور کلی ايران محبوبيتی در ميان کشورهای خاورميانه ندارد، ميزان حمايت از حسن روحانی، رئيس جمهور اين کشور هم پايين است و بيش از نيمی از جمعيت اين کشورها ديدی نامطلوب نسبت به وی دارند.

در لبنان، ديدگاه ها مبنی بر شکاف دينی است، ۹۵ درصد شيعيان لبنان ديدی مثبت به روحانی دارند، در حالی که يک چهارم لبنانی ها و ۱۱ درصد سنی ها ديدی مثبت به وی دارند. ميزان محبوبيت روحانی در يک سال اول دولتش در ميان فلسطينی ها ۱۱ درصد و اردنی ها ۸ درصد افزايش داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016