سه شنبه 16 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مذاکرات هسته‌ای تا سه روز دیگر تمدید شد

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در وین برای چندمین بار تمدید شد. این مذاکرات تا روز جمعه ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) تمدید شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو زمانه - به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ماری هارف، سخنگوی دولت آمریکا، ظهر سه‌شنبه ۷ ژوئیه / ۱۶ تیر گفت: «برای این‌که بتوان زمان بیشتر مذاکره کرد، ما تدبیری لازم اتخاذ کردیم تا طرح اقدام مشترک (موافقت‌نامه موقت در نوامبر سال ۲۰۱۳) تا ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) مورد مذاکره قرار گیرد.»

هارف افزود: «ما پیشرفت قابل توجهی در هر زمینه داشته‌ایم اما کار بسیار فنی است و مخاطرات برای همه کشورهای درگیر بسیار مهم است.»

سخنگوی دولت آمریکا همچنین گفت: «راستش ما بیشتر در مورد کیفیت توافق نگران هستیم تا زمان آن، اگر چه می‌دانیم تصمیم گیری‌های دشوار با زمان در نظر گرفته شده ساده نخواهد بود. به همین دلیل است که ما همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم.»

پیش از سخنان ماری هارف، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست خبری خود گفت مذاکرات فراتر از موعد ۷ ژوئیه خواهد رفت.

او با بیان این‌که مذاکرات وارد سخت‌ترین مراحل شده اعلام کرد که دست‌کم دو روز دیگر مذاکرات ادامه خواهد یافت. اما موگرینی آن را به معنای «تمدید مذاکرات» ندانست.

او همچنین گفت بعضی از وزیران امور خارجه محل مذاکرات را ترک خواهند کرد اما دوباره بازخواهند گشت.

یک دیپلمات غربی نیز چشم‌انداز مذاکرات را «ناشناخته بزرگ» توصیف کرد.

سه‌شنبه ۳۰ ژوئن / ۹ تیرماه مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، اعلام شده بود اما با توافق طرفین مذاکرات به مدت یک هفته تا امروز سه‌شنبه ۷ ژوئیه / ۱۶ تیرماه، تمدید شد. اکنون این مذاکرات باز هم تمدید شده است.

مذاکرات هسته‌ای صبح امروز به حالت تعلیق در آمد و سپس با نشست تازه وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از سر گرفته شد. پس از آن، دیدار آن‌ها با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواهد بود.

پس از ۱۱ روز مذاکرات در پایتخت اتریش طرف‌های مذاکره همچنان بر سر مسائل مهم اختلاف نظر دارند و حتی یک دیپلمات آلمانی احتمال «شکست» مذاکرات را رد نکرد.

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی نوشته است: «مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه‌حل‌ها پیرامون موضوعات باقیمانده ادامه می‌یابد.»

روز دوشنبه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از احتمال تمدید مذاکرات سخن گفته بود. همچنین، محمد دریایی یکی از مقامات وزارت خارجه ایران که همراه با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین است در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «ما به مذاکرات حتی بعد از ۹ ژوئیه / ۱۸ تیر ادامه می‌دهیم.»

یک دیپلمات ایرانی نیز به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات به احتمال قوی تا چهارشنبه شب یا بامداد پنجشنبه ادامه می‌یابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016